Δημιουργικές Εφαρμογές Ψηφιακής Τεχνολογίας στην Προσχολική Αγωγή

Κωδικός Μαθήματος:

ΠΑΙ30

Semester:

Ε' Εξάμηνο

Κατηγορία:

Κατ' επιλογή υποχρεωτικά ( ΜΕΥ )

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

5

Σύνδεσμος στο eClass:

https://eclass.uniwa.gr/courses/ECEC321/



Καθηγητές Μαθήματος

Χατζηγιάννη Μαρία

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να:

  • Nα γνωρίσουν και να εξοικειωθούν με τον παιδαγωγικό χαρακτήρα των ψηφιακών τεχνολογιών και των ψηφιακών παιχνιδιών που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην καθημερινή τους πρακτική.
  • Να ενημερωθούν για θέματα ασφάλειας, κινδύνους και μειονεκτήματα από τη χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών.
  • Να προωθήσουν τον ψηφιακό τους γραμματισμό (digital literacy/digital capabilities) και να κατανοήσουν το ρόλο της παιδαγωγικής τους φιλοσοφίας στη χρήση των νέων τεχνολογιών.
  • Να κατανοήσουν τον παιδαγωγικό τους ρόλο σε σχέση με τις νέες τεχνολογίες και τον συμβουλευτικό τους ρόλο απέναντι στους γονείς και την κοινότητα.

 

Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση:

  • Να αξιολογούν κριτικά τις νέες τεχνολογίες και να λαμβάνουν κατάλληλες αποφάσεις για το ποιες τεχνολογίες αρμόζουν στο περιβάλλον/παιδιά τους.
  • Να αναγνωρίζουν και εξαλείφουν στερεότυπα και να προωθούν την ισότητα και ισονομία
    στην χρήση και την πρόσβαση στις νέες τεχνολογίες.
  • Nα καταγράψουν και να μελετήσουν τη συμπεριφορά των παιδιών στα πλαίσια της συστηματικής παρατήρησης όταν χρησιμοποιούν τις νέες τεχνολογίες.

 

Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση:

  • Να οργανώσουν γωνιές με ψηφιακές τεχνολογίες ή/και να εμπλουτίσουν άλλες γωνιές με ψηφιακά μέσα. Nα οργανώσουν εμπειρίες και δραστηριότητες με τη βοήθεια των νέων τεχνολογιών προάγοντας την ενεργό συμμετοχή των παιδιών.
  • Να συντονίζουν πρότζεκτ και βιωματικές δράσεις μέσα και έξω από τον παιδικό σταθμό με τη χρήση των νέων τεχνολογιών.
  • Να χρησιμοποιούν τις νέες τεχνολογίες στην επικοινωνία τους με τους γονείς και την κοινότητα, στην αξιολόγηση/τεκμηρίωση του παιδαγωγικού τους έργου και στον κριτικό τους αναστοχασμό.

 

Γενικές Ικανότητες

  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Προαγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Εισαγωγή, χρήση και αξιολόγηση των νέων τεχνολογιών στην προσχολική αγωγή. Παιδαγωγικές προσεγγίσεις.
  2. Τρόποι ενσωμάτωσης των νέων τεχνολογιών στην παιδαγωγική πράξη. Σύνδεση με θεωρίες μάθησης.
  3. Διερεύνηση της συμπεριφοράς των παιδιών όταν χρησιμοποιούν τις νέες τεχνολογίες. Ψηφιακό και ελεύθερο παιχνίδι.
  4.  Συστηματική παρατήρηση και μελέτη αποτελεσμάτων από την ένταξη των νέων
    τεχνολογιών στο παιδαγωγικό πρόγραμμα. Έρευνες, προγράμματα, δράσεις και προβληματισμοί.
  5.  Αξιολόγηση των νέων τεχνολογιών, διαφόρων ψηφιακών εφαρμογών και των ψηφιακών παιχνιδιών που ήδη χρησιμοποιούνται σε ΒΝΣ.
  6. Δημιουργική απασχόληση με τις νέες τεχνολογίες στην προσχολική ηλικία Ι: εφαρμογές ζωγραφικής και διήγησης ιστοριών.
  7. Δημιουργική απασχόληση με τις νέες τεχνολογίες στην προσχολική ηλικία ΙΙ: παιχνίδια, προγράμματα παρουσίασης, επεξεργασίας εικόνας και βίντεο.
  8.  Δημιουργική απασχόληση με τις νέες τεχνολογίες στην προσχολική ηλικία ΙΙΙ: προγράμματα μουσικής και επεξεργασίας ήχου.
  9. Δημιουργική απασχόληση με τις νέες τεχνολογίες στην προσχολική ηλικία ΙΙΙ: ρομποτική και υπολογιστική σκέψης, επαυξημένη και εικονική πραγματικότητα.
  10.  Το κίνημα των ελεύθερων/ευέλικτων ανοικτών χώρων και δημιουργίας (Makerspaces – Tinkering – Makers).
  11. Η «θετική» συνεισφορά των νέων τεχνολογιών στον χώρο της Ειδικής Αγωγής και ειδικότερα στα παιδιά της προσχολικής ηλικίας με ειδικές «δεξιότητες».
  12.  Ο ρόλος του Παιδαγωγού όταν χρησιμοποιούνται οι νέες τεχνολογίες. Ψηφιακός γραμματισμός για παιδιά και παιδαγωγούς.
  13.  Εργονομία και ασφάλεια στον χώρο των ΒΝΣ σε σχέση με την εισαγωγή των νέων τεχνολογιών. Κίνδυνοι και προφυλάξεις. Συνεργασία με τους γονείς και την κοινότητα. Το ψηφιακό αποτύπωμα και οι σωστές ψηφιακές πρακτικές.
  14.  Μέθοδοι οργάνωσης «γωνιάς» τεχνολογίας – εμπλουτισμός άλλων γωνιών μέσα και έξω από τον παιδικό σταθμό. Σενάρια και σχέδια εργασίας με έμφαση τις νέες τεχνολογίες.

 

Εργαστηριακές Ασκήσεις

Κατά τη διάρκεια των εργαστηριακών ασκήσεων οι φοιτητές θα γνωρίσουν και θα ‘παίξουν’ με διάφορες ψηφιακές εφαρμογές, λογισμικά, διαδικτυακά παιχνίδια, ρομποτικά παιχνίδια και άλλες τεχνολογίες που μπορούν να τους φανούν χρήσιμες στο παιδαγωγικό τους έργο.

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ελληνόγλωσση
Νικολοπούλου, Κ. (2009). Οι Τεχνολογίες της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών στην Προσχολική Εκπαίδευση. Εκδόσεις Πατάκης
Newby. T. J., Stepich, D. A., Lehman, J. D., & Russel, J. D. (2009). Εκπαιδευτική Τεχνολογία για Διδασκαλία και Μάθηση. Εκδόσεις Επίκεντρο
Τρίγκα, Ε. Δ., (2018). Εκπαιδευτικά σενάρια. Αξιοποιώντας τις τεχνολογίες πληροφορίας και επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.). Εκδόσεις Γρηγόρη. Ζαράνης, Ν., & Οικονομίδης, Β., (2009). Οι Τεχνολογίες της πληροφορίας και των επικοινωνιών στην προσχολική εκπαίδευση. Εκδόσεις Γρηγόρη.
Φεσάκης, Γ. (2019). Εισαγωγή στις εφαρμογές των ψηφιακών τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Gutenberg.

 

Ξενόγλωσση
Colliver, Y., Hatzigianni, M., & Davies, B. (2019). Why can’t I find quality apps for my child? A model to understand all stakeholders’ perspectives on quality learning through digital play. Early Child Development and Care, 1-15. https://doi.org/10.1080/03004430.2019.1596901
Danby, S., Fleer, M., Davidson, C., & Hatzigianni, M. (2018). Digital Childhoods. Technology in children’s everyday lives. Springer publications.
Breathnach, H., Danby, S., & O’Gorman, L. (2017). ‘Are you working or playing?’ Investigating young children’s perspectives of classroom activities. International Journal of Early Years Education, 25(4), 439–454. doi:10.1080/09669760.2017.1316241
Broekman, F. L., Piotrowski, J. T., Beentjes, H. W. J., & Valkenburg, P. M. (2016). A parental perspective on apps for young children. Computers in Human Behavior, 63, 142–151. doi:10.1016/j.chb.2016.05.017
Christakis, D. A. (2014). Interactive media use at younger than the age of 2 years: Time to rethink the American academy of pediatrics guideline? JAMA Pediatrics, 168(5), 399–400. doi:10.1001/jamapediatrics.2013.5081
Fotakopoulou, O., Hatzigianni, M., Dardanou, M., Unstad, T., & O’Connor, J. (2020). An international exploration of early childhood educators’ attitudes and beliefs around the use of touchscreen technologies by children under three years of age. European Early Childhood Education Research Journal, 28(2), 272-285.
Hirsh-Pasek, K., Zosh, J. M., Golinkoff, R. M., Gray, J. H., Robb, M. B., & Kaufman, J. (2015). Putting Education in “Educational” Apps. Psychological Science in the Public Interest, 16(1), 3–34. doi:10.1177/1529100615569721
Hatzigianni, M., & Kalaitzidis, I. (2018). Early childhood educators’ attitudes and beliefs around the use of touchscreen technologies by children under three years of age. British Journal of Educational Technology, 49(5), 883-895. http://dx.doi.org/10.1111/bjet.12649
Hatzigianni, M., Greogriadis, A., Karagiorgou, I., & Chatzigeorgiadou, S. (2018). Using tablets in free play. The implementation of the digital play framework in Greece. British Journal of Educational Technology, 49(5), 928-942. Doi: http://dx.doi.org/10.1111/bjet.12620
Hatzigianni, M. (2017). Transforming early childhood experiences with digital technologies. Global Studies of Childhood, 8(2), 173-183. Doi: https://doi.org/10.1177/2043610617734987
Hatzigianni, M., & Margetts, K. (2012). ‘I am very good at computers’: Young children’s computer use and their computer self-esteem. European Early Childhood Education Research Journal, 20(1), 3-20.
Hatzigianni, M., & Margetts, K. (2010). Observing children when using computers. International Research in Early Childhood Education, 1(2), 69-86.
National Association for the Education of Young Children, & Fred Rodgers Center. (2012). Position statement: Technology and young children. Washington, DC: Author. Retrieved from http://www.naeyc.org/content/technology-and-youngchildren
O’Connor, J., Fotakopoulou, O., Hatzigianni, M., Fridberg, M. (2019). Parents’ perspectives on the use of touchscreen technology by 0-3year olds in the UK, Greece, Sweden and Australia. In I. Palaiologou, & C. Grey (Eds.), Early Learning in the Digital Age: Digital Pedagogy and Early Childhood (pp. 77-93). UK: Sage Publications.
Palaiologou, I. (2016). Children under five and digital technologies: Implications for early years pedagogy. European Early Childhood Education Research Journal, 24(1), 5–24. doi:10.1080/1350293X.2014.929876
Papadakis, S., Kalogiannakis, M., & Zaranis, N. (2018). Educational apps from the android Google play for Greek preschoolers: A systematic review. Computers & Education, 116, 139–160. doi:10.1016/j.compedu.2017.09.007
Plowman, L., & McPake, J. (2013). Seven myths about young children and technology. Childhood Education, 89(1), 27–33. doi:10.1080/00094056.2013.757490

 

Συναφή περιοδικά
British Journal of Educational Technology
Computers & Education
Technology, Pedagogy and Education
International Journal of Early Years Education
Computers in human behaviour
International Journal of Child-Computer Interaction