Εικαστική Έκφραση: Εφαρμογές

Κωδικός Μαθήματος:

ΑΠΠ56

Semester:

ΣΤ' Εξάμηνο

Κατηγορία:

Κατ' επιλογή υποχρεωτικά ( ΜΕ )

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

5



Καθηγητές Μαθήματος

Δεν θα ενεργοποιηθεί

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες
Σε επίπεδο γνώσεων θα είναι σε θέση:

  • να προσδιορίζουν την έννοια, τα μέσα και τα διαφορετικά είδη δισδιάστατης τέχνης (ζωγραφική, χαρακτική, κολλάζ, ψηφιδωτό, φωτογραφία κ.ά.) και να αντιλαμβάνονται τις διαφορετικές οπτικές και απτικές τους ποιότητες.
  • να εξετάζουν και να αξιοποιούν τη χρήση των γραμμών και του σχεδίου ως μέσων επικοινωνίας και έκφρασης συναισθημάτων, καθώς και για τη δημιουργία μοτίβων.
  • να πειραματίζονται και να συνδυάζουν υλικά που έχουν τη μορφή γραμμής (νήματα, σύρμα, ξυλαράκια, καλαμάκια κ.ά.) για τη δημιουργία εικαστικών δημιουργιών.
  • να γνωρίζουν τη βασική θεωρία των χρωμάτων, να διακρίνουν τις ιδιότητες τους (βασικά, σύνθετα, συμπληρωματικά, ψυχρά, θερμά, τονικά) και να προβαίνουν στη δημιουργική σύνθεσή τους.
  • να αντιλαμβάνονται την παιδαγωγική αξία της επιλογής άχρηστου υλικού και υλικών από τη φύση για τον πειραματισμό με τις τεχνικές της κολλητικής, του ψηφιδωτού και του τυπώματος.

 

Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση:

  • να παρατηρούν τον φυσικό κόσμο με όλες τις αισθήσεις τους προκειμένου να αντλήσουν ιδέες και υλικά για δισδιάστατες καλλιτεχνικές δημιουργίες.
  • να χρησιμοποιούν διαφορετικά υλικά και τεχνικές για τη δημιουργία δισδιάστατης τέχνης.

 

Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση:

  • να αναπτύσσουν δραστηριότητες που συνδυάζουν μέσα δισδιάστατης τέχνης και είναι αναπτυξιακά κατάλληλες για μικρά παιδιά.

 

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Λήψη αποφάσεων
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Σχεδιασμός και διαχείριση εικαστικής δράσης

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Η έννοια της δισδιάστατης τέχνης. Τα διαφορετικά είδη (ζωγραφική, χαρακτική/τυπώματα, κολλάζ, ψηφιδωτό κ.ά.) και η παιδαγωγική τους αξία.
  2. Η σημασία της ανάπτυξης της παρατηρητικότητας των παιδιών για την αισθητική τους καλλιέργεια και την ενίσχυση της δημιουργικότητάς τους.
  3. Η καλλιτεχνική διεργασία στη ζωγραφική. Παρατήρηση και κριτικός σχολιασμός χαρακτηριστικών παραδειγμάτων.
  4. Διαφορετικά υλικά και τεχνικές ζωγραφικής. Process art για βρέφη και νήπια.
  5. Συνθέσεις με σημεία, γραμμές, σχήματα.
  6. Θεωρία και εφαρμογές με το χρώμα.
  7. Η συμβολική γλώσσα της τέχνης και των υλικών. Το σχέδιο και η ζωγραφική ως μια συμβολική γλώσσα.
  8. Τυπώματα.
  9. Παρατήρηση και κριτικός σχολιασμός χαρακτηριστικών παραδειγμάτων κολλητικής και τυπώματος.
  10. Είδη κολλάζ. Ψηφιδωτό.
  11. Η αξιοποίηση της φωτογραφίας από τα μικρά παιδιά ως μέσο παρατήρησης και ως μέσο καλλιτεχνικής δημιουργίας.
  12. Επίσκεψη σε μουσείο τέχνης. Σχεδιασμός εικαστικών
    δραστηριοτήτων με έμπνευση τα έργα τέχνης.
  13. Η οργάνωση του εικαστικού εργαστηρίου. Υλικοτεχνική υποδομή, εναλλαγή δραστηριοτήτων, σύνδεση εικαστικών δραστηριοτήτων με το υπόλοιπο παιδαγωγικό πρόγραμμα.

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ελληνόγλωσση
Ανωγιαννάκη, Κ. (2021). Process Art για βρέφη και νήπια Εικαστικά παιχνίδια για ομάδες παιδιών 12 μηνών-4 ετών. Ηλεκτρονικό βιβλίο.
Αραπάκη, Ξ., Γέρος Β., Κατσούλας Α., & Μπρισκόλα Α. (1999). Κατάρτιση προδιαγραφών για τη διαμόρφωση των σχολικών χώρων /εργαστηρίων για το μάθημα των Εικαστικών και τη δημιουργία καταλόγου με τον απαραίτητο εξοπλισμό. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Chapman, L. (1993). Διδακτική της τέχνης. Προσεγγίσεις στην καλλιτεχνική αγωγή. Αθήνα: Νεφέλη. Γρόσδος, Σ. (1998). Χρωματιστά δημιουργικά παιχνίδια. Αθήνα: Τυποφιλία.
Δημητράτου, Β. (2001). Τα παιδιά δημιουργούν και εκφράζονται. Αθήνα: Πατάκη.
Epstein, A. & Τρίμη, Έ. (2005). Εικαστικές Τέχνες και μικρά παιδιά. Αθήνα: Γιώργος Δάρδανος.
Κόντογλου, Φ. (2002). Για να πάρουμε μια ιδέα περί ζωγραφικής. Αθήνα: Αρμός.
Μαγουλιώτης, Α. (2014). Εικαστική Παιδαγωγική. Αθήνα: Συμμετρία.
Μαγουλιώτης, Α. (2011). Εικαστικές Δημιουργίες. Μέσα από την παρατήρηση και τη φαντασία. Ιδέες-Σκέψεις-Προτάσεις Δραστηριοτήτων. Αθήνα: Καστανιώτης.
Μαγουλιώτης, Α. (2001). Ζωγραφική-Γλυπτική-Χαρακτική. Αθήνα: Gutenberg.
Malchiodi, A. C. (2009). Κατανοώντας τη ζωγραφική των παιδιών (Μτφρ. Χρ. Ξενάκη, Λ. Παπαδοπούλου). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Σάλλα, Τ. (επιμ.) (2011). Σύγχρονες προσεγγίσεις στη διδακτική της τέχνης. Αθήνα: Νήσος.
Σάλλα-Δοκουμετζίδη, Τ. (1996). Δημιουργική Φαντασία και Παιδική Τέχνη. Αθήνα: Εξάντας.
Schirrmacher, R. (1998). Τέχνη και δημιουργική ανάπτυξη των παιδιών. Αθήνα: Ίων.

 

Ξενόγλωσση
Binder, M. J. & Kind, S. (Eds). (2017). Drawing as Language: Celebrating the Work of Bob Steele. Rotterdam: Sense Publishers.
Burnham, R. & Kai-Kee, Ε. (2011). Teaching in the art museum: interpretation as experience. Los Angeles: J. Paul Getty Museum.
McArdle, F. & Wright, S. K. (2014). First Literacies: Art, Creativity, Play, Constructive Meaning-Making. In G. Barton (Ed.), Literacy in the Arts: Retheorising Learning and Teaching (pp. 21-37). Switzerland: Springer International Publishing.
Pacini-Ketchabaw, V., Kind, S. & Kocher, L. L. M. (2016). Encounters with Materials in Early Childhood Education. NY: Routledge.
Schulte, C. M. & Thompson, C. M. (Eds) (2018). Communities of Practice: Art, Play, and Aesthetics in Early Childhood. Switzerland: Springer International Publishing.

Επιστημονικά περιοδικά
Εικαστική Παιδεία
Studies in Art Education
International Journal of Education and the Arts
The Journal of Aesthetic Education
Art Education
International Journal of Art & Design Education