ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο, η φοιτητής/τρια
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:
- Το ρόλο του παιχνιδιού από πλευράς ψυχοπαιδαγωγικής προσέγγισης.
- Μορφές και είδη παιχνιδιού και την παιδαγωγική σημασία τους για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας.
- Την παιδαγωγική αρχή ότι το παιχνίδι αποτελεί κύρια δραστηριότητα του παιδιού ώστε να ενισχύουν το ρόλο του στην ανάπτυξή του.
- Κριτική αναστοχαστική σκέψη στην χρήση και καταλληλότητα παιχνιδιών προσχολικής ηλικίας.
- Την σημασία του παιχνιδιού στον χρόνο και το κοινωνικο-πολιτισμικό πλαίσιο του.
Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγεί και να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με:
- Τους κανόνες, τις ιδιότητές του και τον ψυχοπαιδαγωγικό του χαρακτήρα του παιχνιδιού.
- Τις βιωματικές-μαθησιακές εμπειρίες των μικρών παιδιών στην ενασχόληση τους με παιχνίδια μιας λύσης, πολυδύναμα παιχνίδια-υλικά και με παιχνίδια κανόνων.
- Την ένταξη του παιχνιδιού στο παιδαγωγικό έργο με εφαρμογή θεωρητικού πλαισίου, αυτονομία, ικανοποίηση προσωπικών ενδιαφερόντων, συνεργασία με άλλους, κατάλληλη επεξεργασία πληροφοριών, επαφή με άλλους φορείς κ.ά.
- Τα κριτήρια αξιολόγησης παιχνιδιών.
- Μεθόδους ενεργητικής ακρόασης των παιδιών και της οικογένειας τους στις επιλογές και χρήση των παιχνιδιών.
Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:
- Χρησιμοποιεί με τα παιδιά (σύμφωνα με τα αναπτυξιακά στάδια αλλά και τα ενδιαφέροντά τους) το παιχνίδι σαν παιδαγωγικό υλικό και παιδαγωγική δραστηριότητα.
- Προτείνει και εμψυχώνει δραστηριότητες για την κατάκτηση βασικών εννοιών, με στόχο την πολύπλευρη ανάπτυξη βρεφών και παιδιών προσχολικής ηλικίας.
- Αξιολογεί το αυθόρμητο παιχνίδι των παιδιών στις παιδαγωγικές γωνιές, στο χώρο της αυλής κ.ά.
- Αναλύει και διαχειρίζεται τις επιθυμίες των παιδιών στο παιχνίδι
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Το παιχνίδι: αντικείμενο – δραστηριότητα στην επιστήμη. Το παιχνίδι κύρια δραστηριότητα στην πρώιμη παιδική ηλικία.
- Ιστορική παρουσίαση και εξέλιξη.
- Σύγχρονες θεωρίες. Το Παιχνίδι στην ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού. Αναπτυξιακές δεξιότητες.
- Ψυχοπαιδαγωγικές βασικές κατηγορίες. Ανάλυση κατηγοριών.
- Το παιχνίδι μεσολαβητής κοινωνικών ανταλλαγών του παιδιού. Ο ρόλος των ενηλίκων στο παιχνίδι των μικρών παιδιών.
- Το παιχνίδι, το υλικό και ο χώρος του. Περιβάλλοντα παιχνιδιού-ρίσκα. Παιχνίδι & Τεχνολογία. Σύγχρονες τάσεις του παιχνιδιού στον εξωτερικό χώρο.
- Το παιχνίδι σαν έκφραση των βασικών πλεγμάτων στην ανάπτυξη του παιδιού. Ένταξη παιχνιδιών σε διαφορετικές συνθήκες.
- Το παιχνίδι από το πλαίσιο του φανταστικού στην αναπαραγωγή κοινωνικών θεσμών και αξιών. Οικοδόμηση σχέσεων στο παιχνίδι.
- Το παιχνίδι στη διαθεματική προσέγγιση μάθησης και γνώσης. Δημιουργικότητα-παιχνίδι- μάθηση.
- Παιχνίδι και κοινωνικο-πολιτισμικό πλαίσιο. Έμφυλες οπτικές στο παιχνίδι των παιδιών.
- Αξιολόγηση του παιχνιδιού. Το μέλλον του παιχνιδιού. Παιχνίδι & διαφήμιση.
- Αξιολόγηση για το παιχνίδι. Το Παιχνίδι στη κλινική ψυχοπαιδαγωγική.
- H Παιγνιοθήκη. Παιχνίδι – Τέχνες. Επισκέψεις σε χώρους που
παρουσιάζουν το παιχνίδι.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ελληνόγλωσση
Αυγητίδου, Σ., (2001). Το παιχνίδι (Σύγχρονες ερευνητικές και διδακτικές προσεγγίσεις). Αθήνα: Τυπωθήτω.
Βίννικοτ, Ντ., (2000). Το παιδί, το παιχνίδι και η πραγματικότητα. Αθήνα: Καστανιώτη.
Γκουγκούλη, Κλ. – Κουρια, Α., (2000). Παιδί και παιχνίδι στη νεοελληνική κοινωνία (19ος και 20ος αιώνας). Αθήνα: Καστανιώτη.
Γκουγκούλη, Κλ., Καρακατσάνη, Δ., (2008). Το ελληνικό παιχνίδι. Διαδρομές στην ιστορία του. Αθήνα: Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τραπέζης.
Ζακοπούλου, Α., (1995). Παιχνίδια με το χρόνο. Αθήνα: Εκκρεμές.
Κάλυβα, Ελ. – Φιλίππου, Ν., (1992). Γνωρίστε στο μωρό σας τη χαρά των παιχνιδιών (0 – 1 ετών). Αθήνα: Παπαζήση.
Καμπύλης, Π., Σπετσιώτης Γ., (2008). Το παιχνίδι, πρωτότυπο διαθεματικό σχεδίασμα. Αθήνα: Ωρίων.
Κλιάφα, Μ., Βαλάση Ζ., (2000). Ας παίξουμε πάλι. Αθήνα: Κέδρος.
Κογκίδου, Δ., (2015).Πέρα από το ροζ και το γαλάζιο. Όλα τα παιχνίδι. Θεσσαλονίκη: ΕπΊκεντρο.
Κουρουζίδης, Σ., Πολέμη-Τολούδου, Μ., Κοσμίδης, Π., (2000). Ομαδικά παιχνίδια. Αθήνα.
Κροντηρά, Λ., (2002). Ελάτε να παίξουμε μέσα στο χρόνο. Αθήνα: Φυτράκη.
Μουσείο Μπενάκη (Αργυριάδη Μ.), (2003). Ο μαγικός κόσμος των παιχνιδιών. Αθήνα: ΑΔΑΜ.
Μπότσογλου, Κ., (2010). Υπαίθριοι χώροι παιχνιδιού και παιδί. Ποιότητα Ασφάλεια και Παιδαγωγικές εφαρμογές. Αθήνα: Gutenberg.
Παπαδοπούλου, Κ., (2009). Η Ζώνη Εγγύτερης ανάπτυξης στη θεωρία Vygosky. Αθήνα: Gutenberg.
Σιβροπούλου, Ρ., (1999). Η οργάνωση και σχεδιασμός του χώρου(νηπιαγωγείου) στο πλαίσιο του παιχνιδιού. Αθήνα: Πατάκη.
Χριστοφίδη – Ενρικες, Ανδρούλα, (1998). Παίζω και καταλαβαίνω. Αθήνα: Εκκρεμές.
Brock, Av., Doddds, S., Jarvis, Pam, Olusoga, Yin., (2016).Παιδαγωγική του παιχνιδιού στην προσχολική και σχολική εκπαίδευση. Αθήνα: Πεδίο.
Cohen, D., Stern, V., (2001). Παρατηρώντας και καταγράφοντας τη συμπεριφορά των παιδιών. Αθήνα:
Gutenberg.
Cole, M. & Colem, Sh. R., (2002). Η ανάπτυξη των παιδιών (Α΄& Β΄τομος), (Αθήνα: Τυπωθήτω-Γιώργος Δαρδανος.
Garvey, C., (1990). Το παιχνίδι. Αθήνα: Κουτσουμπός.
Lindon, J., Kelman, K., Sharp, Al., (2004). Μαθαίνω τον κόσμο παίζοντας. Αθήνα: Δίπτυχο.
Jennings, S., (2017). Υγιείς δεσμοί και Νευρο-Δραματικό παιχνίδι. Αθήνα: Παρισιάνου.
Kieeff, J., & Casbergue R. (2017). Παιγνιώδης μάθηση και διδακτική. Αθήνα: Gutenberg.
Fleer, M., (2018). Το παιχνίδι στην προσχολική ηλικία. Θεσσαλονίκη: Σοφία.
Roger Caillois., (2001).Τα παιχνίδια και οι άνθρωποι., Αθήνα: Εικοστού Πρώτου.
Ξενόγλωσση
Bosse-Platière, Suzon.(2004). Accueillir les parents des jeunes enfants: Un soutien à la parentalité. Éditions érès.
Chatterjee, S. (2017) Access to Play for Children in Situations of Crisis: Synthesis of Research in Six Countries. London: International Play Association.
Cohen, S., (2003). Sa vie, c’est le jeu. Paris: PUF.
Doeleman, W., (2012). Améliorer la collaboration avec les parents. Bruxelles: DeBoeck.
Ott, Laurent. (2006). Travaller avec les familles. Éditions érès.
Sheridan, M., (2016). Jeu et développement chez le jeune enfant. De la naissance à 6 ans. Bruxelles: DeBoeck.
Sutton-Smith, B. (2007). Play as emotional survival. Association for the Study of Play, Rochester, NY.
Valck de Mar., (2012). Le jeu – Quelles limites? Bruxelles: DeBoeck.
Επιστημονικά περιοδικά
The International Journal of Play, Taylor & Francis
Play and Culture, The Association for the Study of Play (TASP)