Εργαστήριο Ψυχοπαιδαγωγικών Εφαρμογών στην Προσχολική Αγωγή – Ε.Ψ.Ε.Π.Α.

Η Ίδρυση Θεσμοθετημένου Εργαστηρίου με τίτλο “Εργαστήριο Ψυχοπαιδαγωγικών Εφαρμογών στην Προσχολική Αγωγή – Ε.Ψ.Ε.Π.Α.” (Laboratory for Research on Early Childhood Psychopedagogy) του Τμήματος Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία της Σχολής Διοικητικών, Οικονομικών και Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής δημοσιεύθηκε στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ) με αριθμό 1140/τ.Β΄/05-04-2019.

Μπορείτε να δείτε το ΦΕΚ ΕΔΩ.

 

Διευθύντρια του Εργαστηρίου είναι η κα. Ελένη Μουσένα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Τμήματος (ΦΕΚ 354/τ. Υ.Ο.Δ.Δ./10-06-2019, Επανεκλογή ΦΕΚ 403/τ.Υ.Ο.Δ.Δ./18-05-2023).

 

Ιδρυτικά μέλη του ΕΨΕΠΑ

Ευθύμιος Κάκουρος, Καθηγητής
Τρυφαίνη Σιδηροπούλου, Καθηγήτρια
Ελένη Μουσένα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια

 

Μέλη του ΕΨΕΠΑ

  • Τρυφαίνη Σιδηροπούλου, Καθηγήτρια
  • Ελένη Μουσένα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια (Δ/ντρια του ΕΨΕΠΑ)
  • Δέσποινα Καλεσοπούλου, Επ. Καθηγήτρια
  • Χριστίνα Παλαιολόγου, Επ. Καθηγήτρια
  • Ελένη Σωτηροπούλου, Επ. Καθηγήτρια
  • Μαρία Χατζηγιάννη, Επ. Καθηγήτρια
  • Σοφία Δημητριάδη, Λεκ. Εφαρμογών
  • Ζωή Χατζηδάκη, Λεκ. Εφαρμογών
  • Στέλλα Ρέτσιου, ΕΔΙΠ
  • Χριστίνα Σωτηρίου, ΕΔΙΠ

Υποψήφιοι Διδάκτορες

  • Σοφία Βλάχου
  • Χρυσή Βομβογιάννη
  • Νικολέτα Γατζούδη
  • Μαρία Ιωαννίδου
  • Αικατερίνη Κατσούλα
  • Βασίλειος Κουλιούμπας
  • Δήμητρα Μπούρχα
  • Ζωή Παπαδοπούλου
  • Ειρήνη Ράπτη
  • Αφροδίτη Χαραλάμπους
  • Φωτεινή Ψαθά

Ακαδημαϊκοί Υπότροφοι

  • Δήμητρα Γλυνού
  • Μαρία Ιωάννου
  • Αθηνά Καμμένου
  • Φωτεινή – Αικατερίνη Κώτη, Α.Υ. & Υπ. Μεταδιδάκτορας
  • Μαρία Πούμπρου
  • Μελπομένη Σχίζα

Επισκέπτριες Ερευνήτριες

  • Μαρία Νανούρη
  • Παγώνα-Ξανθή Ψαθοπούλου
  • Παρασκευή Φώτη, Διδάκτωρ, Σύμβουλος Εκπαίδευσης

Μεταπτυχιακοί φοιτητές και άλλοι συνεργάτες

  • Μαρία Βαϊνά
  • Νεκταρία Αναστασιάδου
  • Χαρούλα Κασιούρα
  • Μαρία Καστρινάκη
  • Ελένη-Ειρήνη Κουτσούκη
  • Ιωάννα Λάτη
  • Σωτηρία Μέγκου
  • Μαριέλα Ξαγοράρη
  • Ειρήνη Παγουλάτου
  • Ιωάννα Τσιάρα
  • Ελένη Τσίτουρα
  • Μαρία Φουστέρη
  • Μαρία Χειλάκη

Σκοπός

Το εργαστήριο ΕΨΕΠΑ δημιουργήθηκε προκειμένου να προωθήσει την έρευνα και την εκπαίδευση στα πεδία της Παιδαγωγικής και των Διεπιστημονικών προσεγγίσεων στην Παιδαγωγική, οι οποίες προωθούν την ανάπτυξη των δεξιοτήτων του 21ου αι.

  • Παιδαγωγική Επικοινωνία και Συμβουλευτική Καθοδήγηση
  • Ψυχοπαιδαγωγική και συναισθηματική ανάπτυξη
  • Ψυχοπαιδαγωγική και δυναμική σχέσεων
  • Κοινωνική Παιδαγωγική, διαμόρφωση και υποστήριξη του Πολίτη
  • Παιδαγωγική μέσω τέχνης (Εικαστική, Θεατρική, Μουσική, Κινητική)
  • Παιδαγωγική και Τεχνολογικός Εγγραμματισμός
  • Παιδαγωγική και Δια Βίου Ανάπτυξη

 

Ειδικότερα,

  • συμβάλει στην κάλυψη διδακτικών και ερευνητικών αναγκών σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο,
  • υποστηρίζει την διδακτορική και μεταδιδακτορική έρευνα,
  • προάγει ερευνητικές συνεργασίες με ακαδημαϊκά ιδρύματα και ερευνητικά κέντρα,
  • συνεργάζεται με φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα, με οργανισμούς της τοπικής αυτοδιοίκησης, με επιστημονικούς κοινωνικούς και επαγγελματικούς φορείς, με διεθνείς οργανισμούς ή οργανώσεις καθώς και με παραγωγικούς φορείς του ιδιωτικού τομέα στα συναφή επιστημονικά πεδία,
  • παρέχει γνωμοδοτήσεις ως εμπειρογνώμονες,
  • παρέχει υπηρεσίες σε ιδιώτες και οργανισμούς,
  • προσελκύει και προωθεί την χρηματοδοτούμενη έρευνα,
  • διοργανώνει επιστημονικές διαλέξεις, ημερίδες, σεμινάρια, συνέδρια και άλλες επιστημονικές εκδηλώσεις,
  • πραγματοποιεί δημοσιεύσεις και εκδόσεις,
  • αναπτύσσει προγράμματα προσχολικής παιδαγωγικής για επαγγελματίες παιδαγωγούς και για γονείς παιδιών προσχολικής ηλικίας,
  • υποστηρίζει επιστημονικά τους φοιτητές στην καλλιέργεια ακαδημαϊκών και διαπροσωπικών δεξιοτήτων,
  • ενημερώνει την ακαδημαϊκή κοινότητα για θέματα αγωγής και φροντίδας των παιδιών προσχολικής ηλικίας,
  • προωθεί τον εθελοντισμό για διάφορα θέματα της πανεπιστημιακής ή της ευρύτερης κοινότητας,
  • προάγει την διαπαιδαγώγηση των παιδιών ευπαθών και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων,
  • παρέχει συμβουλευτική υποστήριξη σε γονείς και κηδεμόνες σχετικά με θέματα αγωγής παιδιών προσχολικής ηλικίας,
  • ευαισθητοποιεί την τοπική κοινωνία σε θέματα αγωγής και φροντίδας μικρών παιδιών,
  • επιμορφώνει επαγγελματίες σε θέματα προσχολικής παιδαγωγικής,
  • διεξάγει ψυχοπαιδαγωγικές μελέτες

Ολοκληρωμένες Δράσεις του ΕΨΕΠΑ

  • 2019-2020: Συνεργασία με τον Παιδικό Σταθμό του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής «Τα χελιδονάκια»
  • Οκτώβριος 2020, 2021, 2022, 2023: Συνδιοργάνωση Συνεδρίων σε ετήσια βάση με το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης με θέμα «Το παιχνίδι στην τυπική και μη τυπική μάθηση».
  • Νοέμβριος 2020 και 2021: Συμμετοχή στην διοργάνωση του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου με θέμα «Βραδιά Ερευνητή» και παρουσίαση προγράμματος InTra-EduCare
    • 1ο Project: InTra-EduCare (Innovative Transformation in Early Childhood Education and Care)
    • 2ο Project: PIN-ICOM-ICH (Pathways to Inclusion through Intercultural Communication and Intangible Cultural Heritage)
  • 2022
    • Παρουσίαση έρευνας από μέλη του Εργαστηρίου (Καλεσοπούλου, Σιδηροπούλου, Σωτηροπούλου, Ψαθά) με θέμα: “Exploring social justice awareness in young children’s shopping pretend play at ECEC settings andMuseums”, σε Συνέδριο της European Early Childhood Education Association (EECERA)
    • Παρουσίαση έρευνας από μέλη του Εργαστηρίου (Μουσένα, Χατζηδάκη, Ρέτσιου, Σωτηρίου) με θέμα: “The role of traditional music and movement activities as a pedagogical tool in early childhood settings: Greek Teacher’s beliefs and practices”, σε Συνέδριο της European Early Childhood Education Association (EECERA)
  • Μάρτιος 2023: Υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής – Πανεπιστημιακό Εργαστήριο ΕΨΕΠΑ και του Δήμου Ελληνικού-Αργυρούπολης – Τμήμα Προσχολικής Αγωγής της Διεύθυνσης Κοινωνικής Συνοχής, για ανάπτυξη δράσεων έρευνας και επιμόρφωσης. Στα πλαίσια του Μνημονίου έχουν πραγματοποιηθεί συνεργατικά με τις Μονάδες Προσχολικής Αγωγής του Δήμου Ελληνικού-Αργυρούπολης με την συμμετοχή και υποστήριξη μελών του ΕΨΕΠΑ τα εξής:

-Ανάπτυξη του Project «Η ΠΟΛΗ ΜΑΣ»
-Πραγματοποίηση Προγράμματος «ΣΥΖΕΥΞΗΣ ΓΕΝΕΩΝ» (Συνεργασία των Παιδικών Σταθμών με τα ΚΑΠΗ του Δήμου Ελληνικού-Αργυρούπολης)
Φιλοπεριβαλλοντική δράση στο Δάσος, Πυροσβεστικό φυλάκιο του Δήμου
Φεστιβάλ για τη Γιορτή της Μητέρας
-Πρόγραμμα Ομαλής Μετάβασης από τον Παιδικό Σταθμό στο Νηπιαγωγείο, μεταξύ Παιδικών Σταθμών και Νηπιαγωγείων του Δήμου Ελληνικού-Αργυρούπολης.

    • Συμμετοχή της κ. Ελένης Μουσένα, Επίκουρης Καθηγήτριας και Διευθύντριας του ΕΨΕΠΑ στην εκπομπή του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής «First from the West», όπου αναπτύχθηκε το θέμα: «Η Ψυχοπαιδαγωγική ανάπτυξη του παιδιού και οι πολιτειακές επιλογές».
    • Συμμετοχή της κ. Μαρίας Χατζηγιάννη, Επίκουρης Καθηγήτριας και μέλους του ΕΨΕΠΑ στην εκπομπή του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής «first from the west», όπου αναπτύχθηκε το θέμα: «Προσχολική Αγωγή: Ελλάδα και Αυστραλία».

Συνεργασίες σε εξέλιξη συμφωνίας

  • Μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής – Πανεπιστημιακό Εργαστήριο ΕΨΕΠΑ και του Ελληνικού Παιδικού Μουσείου.
  • Επέκταση του Προγράμματος ομαλής μετάβασης από τον παιδικό σταθμό στο νηπιαγωγείο σε επίπεδο εκπαιδευτικών περιφερειών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Β’, Γ΄, Δ΄ Αθήνας.
  • Πραγματοποίηση Ημερίδας μεταξύ Πανεπιστημιακού Εργαστηρίου ΕΨΕΠΑ και Τμήματος Προσχολικής Αγωγής του Δήμου Ελληνικού-Αργυρούπολης με σκοπό τη διάχυση, σε επίπεδο Δήμου, των δράσεων που αναπτύσσονται στα πλαίσια υλοποίησης του Μνημονίου Συνεργασίας.

 

Ταχ. Δ/νση: Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, ΕΨΕΠΑ, Αγίου Σπυρίδωνος, 28, 12243, Αιγάλεω [Πανεπιστημιούπολη 1, Κ10]
Email: emousena@uniwa.gr
Τηλ.: 210 5387094

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ (με συμμετοχή των μελών του ΕΨΕΠΑ)

  • 2014. Ερευνητικό έργο CASE STUDIES, στο πλαίσιο του γενικότερου έργου «ΜΟΚΕ του ΤΕΙ-Αθήνας», Επιτροπής Διαχείρισης του Ειδικού Λογαριασμού του ΤΕΙ Αθήνας. «Μελέτη Περίπτωσης σε Βρεφονηπιακό Σταθμό, για Παρέμβαση στο Χώρο και τα Ημερήσια Προγράμματα, μέσα από την Υλοποίηση Καινοτόμων Δράσεων».
  • 2010-2015. Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Εκπαίδευσης και Δια Βίου Μάθησης Υπουργείο Παιδείας, και Θρησκευμάτων σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Ένωση, στο πλαίσιο του ΑΞΟΝΑ ΠΡΟΤΕΡΑΙΌΤΗΤΑΣ 5: Αναβάθμιση των συστημάτων αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης και επαγγελματικής εκπαίδευσης και σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας στις 3 περιφέρειες Σταδιακής Εξόδου. Διάρκεια: 2013-2015, 2010-2013, «Πρακτική Άσκηση ΤΕΙ-ΑΘΗΝΑΣ»
  • 2008-2010. Ερευνητικό, χρηματοδοτούμενο Πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης «ΘΑΛΗΣ» του Τ.Ε.Ι. – ΑΘΗΝΑΣ. Υποέργο: «Μη τυπικές μορφές αξιολόγησης σε ακαδημαϊκό και εργασιακό χώρο».
  • 2004-2006. Ερευνητικό, χρηματοδοτούμενο Πρόγραμμα «ΑΘΗΝΑ 2004» του Τ.Ε.Ι. – ΑΘΗΝΑΣ. Υποέργο: «Επαναπροσδιορισμός του ρόλου του Βρεφονηπιακού σταθμού μέσα στο πλαίσιο εργαστηριακών αναγκών του τμήματος Βρεφονηπιοκομίας».
  • (2011-2015). “EARLY CHILDHOOD EDUCATION AND CARE”, Thematic Working Group, Directorate General for Education and Culture (DG EAC), European Commission, -Strategic framework for European cooperation in education and training (ET2020).
  • (2014). “STRATEGIES FOR EARLY CHILDHOOD EDUCATION”, European Neighborhood Policy and Enlargement Negotiations, INT MARKT 56953, Ministry of Youth, Sports, Women and Family, Technical Assistance and Information Exchange instrument of the European Commission (TAIEX) and Tunis.
  • (2014). ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: “CB4LLP CAPACITY BUILDING FOR LIFELONG LEARNING PROGRAMME”, Executive Agency for Education and Culture of the European Commission under the Lifelong Learning Programme.
  • (2015). «ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Σχολείο 21ου αιώνα) – Νέο Πρόγραμμα Σπουδών», ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: «ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΥΠΑΡΧΟΝΤΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ» «ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ» Πράξη “ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Σχολείο 21ου αιώνα)- Νέο πρόγραμμα σπουδών” με κωδικό ΟΠΣ 295450 και ειδικότερα για το Νηπιαγωγείο – Οδηγό Νηπιαγωγού.
  • 2011-2012. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: ARION “REFORMING THE GREEK EDUCATIONAL SYSTEM” GR 131, Study Visit for education specialists and decision makers, Life Long Learning Programme – Study visit to the 18th Kindergarten of Glyfada.
  • 2014. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ERASMUS+ “WE ARE EQUAL, WE HAVE THE SAME RIGHTS” 2014-1-PLO1-KA201-002796, 12th Kindergarten of Glyfada.
  • 2010-2012. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: «ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ – ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ (ΑΕΕ)» Συμμετοχή στις διαδικασίες εφαρμογής του προγράμματος «Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας – Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στους Άξονες Προτεραιότητας 1, 2, 3 – Οριζόντια Πράξη» με MIS 295381, του ΥΠΔΒΜΘ, στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» (ΕΣΠΑ 2007-2013), που υλοποίησε το ΚΕΕ και στη συνέχεια το ΙΕΠ (Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, ως διάδοχος των πράξεων του ΚΕΕ).
  • (2011). ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: ΖΩΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ (ΖΕΠ) ΠΛΑΤΕΙΑ ΒΑΘΗΣ ΚΑΙ ΕΞΑΡΧΕΙΩΝ – Άξονας Προτεραιότητας 2 του ΕΠ «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» του ΕΣΠΑ.
  • (2011). ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ COMENIUS “LE PETIT TRAIN TCHOU-TCHOU”, 6th Kindergarten of Elliniko.
  • (2008-09). ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: «ΟΛΟΗΜΕΡΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΑ» Ομαλή μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο, ΥΠΕΠΘ, Ελληνική Υπηρεσία Εφαρμογής Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, Πράξη 1.2.3.β «Ολοήμερα Νηπιαγωγεία» του Μέτρου 1.2, της Ενέργειας 1.2.3 του ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ».
  • (2018). Using Virtual Reality in History and Philosophy of Education. Professional Digital Competency Projects, Macquarie University ($11.000).
  • (2018). Greece, UK, Norway, China, Portugal: Early childhood educators’ attitudes and beliefs around the use of touchscreen technologies by children under three years of age. Χωρίς χρηματοδότηση.
  • (2017). Using digital tablets in free play in a Greek kindergarten. Χωρίς χρηματοδότηση.
  • (2016). Early childhood educators’ attitudes and beliefs around the use of touchscreen technologies by children under three years of age. New Staff Grant, Macquarie University ($15.000).
  • (01/03/2021 – 28/02/2023). Project title: Museum-AR “Storifying An Augmented Future For Museums”
    Κωδικός χρηματοδότησης: 2020-1-CY01-KA227-ADU-082737 (ERASMUS+)
    MuseumAR aims to bridge the gap between the world of museums and the world of education by promoting digital tools (AR and VR) and applications that are capable of bringing a new paradigm and essential change.