ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:
- Βασικές έννοιες της ψυχολογίας των ομάδων.
- Εννοιολογικά εργαλεία κατανόησης της υφής και της δυναμικής των διαπροσωπικών σχέσεων σε πλαίσια ομάδας.
- Ομαδικές διεργασίες στο σχολικό πλαίσιο και συγκεκριμένα στην τάξη του παιδικού σταθμού.
- Τη δυναμική της ομάδας-τάξη και τα ομαδικά φαινόμενα.
- Το ρόλο του παιδαγωγού στην τάξη του παιδικού σταθμού.
Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγεί και να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με:
- Βασικές έννοιες της ψυχολογίας των ομάδων.
- Εννοιολογικά εργαλεία κατανόησης της υφής και της δυναμικής των διαπροσωπικών σχέσεων σε πλαίσια ομάδας.
- Ομαδικές διεργασίες στο σχολικό πλαίσιο και συγκεκριμένα στην τάξη του παιδικού σταθμού.
- Τη δυναμική της ομάδας-τάξη και τα ομαδικά φαινόμενα.
- Το ρόλο του παιδαγωγού στην τάξη του παιδικού σταθμού.
Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:
- Αναγνωρίζει την υφή και τη δυναμική των διαπροσωπικών σχέσεων στο πλαίσια της ομάδας-τάξη.
- Προσεγγίζει με τον ενδεδειγμένο τρόπο τα παιδιά προσχολικής ηλικίας και τους γονείς τους,.
- Διαχειρίζεται τις ομαδικές διεργασίες και τα ομαδικά φαινόμενα.
- Συνεργάζεται αποτελεσματικά στα πλαίσια διεπιστημονικής ομάδας για τη στήριξη του παιδιού και της οικογένειάς του.
Γενικές Ικανότητες
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
- Αυτόνομη Εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και την πολυπολιτισμικότητα
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Εισαγωγικό μάθημα: Ψυχολογία των ομάδων-Ιστορική αναδρομή.
- Η συναισθηματική ζωή των ομάδων. Ψυχοδυναμική προσέγγιση.
- Η διαπροσωπική επικοινωνία και αλληλεπίδραση.
- Η έννοια της δι-υποκειμενικότητας.
- Λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία, η γλώσσα του σώματος.
- Οι ρόλοι μέσα στην ομάδα.
- Η ασυνείδητη επικοινωνία στις ομάδες.
- Ομαδικές πρακτικές και ομαδικό πλαίσιο.
- Τεχνικές διαμεσολάβησης μέσα στην ομάδα.
- Η σχολική τάξη ως ομάδα.
- Ο εκπαιδευτικός μέσα στην ομάδα-τάξη.
- Η σχέση σχολείου – οικογένειας και η σχέση γονιού – εκπαιδευτικού.
- Ομάδες συμβουλευτικής γονέων και ομάδες στήριξης και επιμόρφωσης εκπαιδευτικών.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ναυρίδης, K. (2005). Ψυχολογία των Ομάδων, Κλινική Ψυχοδυναμική Προσέγγιση. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.
Bion, W. R. (1962). Learning from Experience. New York: Basic Books.
Bion, W.R. (1961). Experiences in groups. London: Tavistock Publications.
Foulkes, S. H. (1948). Introduction to Group Analytic Psychotherapy. London: Heinemann.
Kaës, R. (2007). Un singulier pluriel. Paris: Dunod. Ελληνική μετάφραση (2009). Ένας πληθυντικός ενικός. Εκδόσεις Καστανιώτη.
Kaës, R. (2007a). Linking, Alliances and Shared Space. Groups and the Psychoanalyst. London: Routledge.
Navridi, E., Navridis, K. & Midgley N. (2012). Separation and Relating in a Parent-Toddler Group Setting. Early Child Development and Care. Volume 182, Issue 2, pages 221-232.
Roger C. (1991). Ομάδες Συνάντησης: Αυτογνωσία – Ψυχολογία των Ομάδων – Επικοινωνία. Εκδόσεις Δίοδος