Δυναμική της Ομάδας

Κωδικός Μαθήματος:

ΨΥΧ16

Εξάμηνο:

Γ' Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΕΥ

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

5

Σύνδεσμος στο eClass:

https://eclass.uniwa.gr/courses/ECEC420/


Καθηγητές Μαθήματος

Ναυρίδη Ευανθία (Άνθια)

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:

  • Βασικές έννοιες της ψυχολογίας των ομάδων.
  • Εννοιολογικά εργαλεία κατανόησης της υφής και της δυναμικής των διαπροσωπικών σχέσεων σε πλαίσια ομάδας.
  • Ομαδικές διεργασίες στο σχολικό πλαίσιο και συγκεκριμένα στην τάξη του παιδικού σταθμού.
  • Τη δυναμική της ομάδας-τάξη και τα ομαδικά φαινόμενα.
  • Το ρόλο του παιδαγωγού στην τάξη του παιδικού σταθμού.

 

Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγεί και να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με:

  • Βασικές έννοιες της ψυχολογίας των ομάδων.
  • Εννοιολογικά εργαλεία κατανόησης της υφής και της δυναμικής των διαπροσωπικών σχέσεων σε πλαίσια ομάδας.
  • Ομαδικές διεργασίες στο σχολικό πλαίσιο και συγκεκριμένα στην τάξη του παιδικού σταθμού.
  • Τη δυναμική της ομάδας-τάξη και τα ομαδικά φαινόμενα.
  • Το ρόλο του παιδαγωγού στην τάξη του παιδικού σταθμού.

Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:

  • Αναγνωρίζει την υφή και τη δυναμική των διαπροσωπικών σχέσεων στο πλαίσια της ομάδας-τάξη.
  • Προσεγγίζει με τον ενδεδειγμένο τρόπο τα παιδιά προσχολικής ηλικίας και τους γονείς τους,.
  • Διαχειρίζεται τις ομαδικές διεργασίες και τα ομαδικά φαινόμενα.
  • Συνεργάζεται αποτελεσματικά στα πλαίσια διεπιστημονικής ομάδας για τη στήριξη του παιδιού και της οικογένειάς του.

 

Γενικές Ικανότητες

  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Αυτόνομη Εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και την πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Εισαγωγικό μάθημα: Ψυχολογία των ομάδων-Ιστορική αναδρομή.
  2. Η συναισθηματική ζωή των ομάδων. Ψυχοδυναμική προσέγγιση.
  3. Η διαπροσωπική επικοινωνία και αλληλεπίδραση.
  4. Η έννοια της δι-υποκειμενικότητας.
  5. Λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία, η γλώσσα του σώματος.
  6. Οι ρόλοι μέσα στην ομάδα.
  7. Η ασυνείδητη επικοινωνία στις ομάδες.
  8. Ομαδικές πρακτικές και ομαδικό πλαίσιο.
  9. Τεχνικές διαμεσολάβησης μέσα στην ομάδα.
  10. Η σχολική τάξη ως ομάδα.
  11. Ο εκπαιδευτικός μέσα στην ομάδα-τάξη.
  12. Η σχέση σχολείου – οικογένειας και η σχέση γονιού – εκπαιδευτικού.
  13. Ομάδες συμβουλευτικής γονέων και ομάδες στήριξης και επιμόρφωσης εκπαιδευτικών.

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ναυρίδης, K. (2005). Ψυχολογία των Ομάδων, Κλινική Ψυχοδυναμική Προσέγγιση. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.
Bion, W. R. (1962). Learning from Experience. New York: Basic Books.
Bion, W.R. (1961). Experiences in groups. London: Tavistock Publications.
Foulkes, S. H. (1948). Introduction to Group Analytic Psychotherapy. London: Heinemann.
Kaës, R. (2007). Un singulier pluriel. Paris: Dunod. Ελληνική μετάφραση (2009). Ένας πληθυντικός ενικός. Εκδόσεις Καστανιώτη.
Kaës, R. (2007a). Linking, Alliances and Shared Space. Groups and the Psychoanalyst. London: Routledge.
Navridi, E., Navridis, K. & Midgley N. (2012). Separation and Relating in a Parent-Toddler Group Setting. Early Child Development and Care. Volume 182, Issue 2, pages 221-232.
Roger C. (1991). Ομάδες Συνάντησης: Αυτογνωσία – Ψυχολογία των Ομάδων – Επικοινωνία. Εκδόσεις Δίοδος