ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:
- Τις βασικές έννοιες της Ψυχοπαιδαγωγικής.
- Τις βασικές θεωρίες των κινήτρων μάθησης.
- Τις επιδράσεις των ατομικών διαφορών (π.χ. νοημοσύνη, προσωπικότητα, κ.α.) στη μάθηση.
- Τη συμπεριφορά και ψυχολογία του μαθητή και του εκπαιδευτικού. Τα σημεία κριτικής που διατυπώνονται στη συμπεριφορά τους με βάση την Ψυχοπαιδαγωγική.
- Με σαφή τρόπο την πολύπλευρη σύνδεση των Ψυχοπαιδαγωγικών θεωριών στην Παιδαγωγική πράξη.
Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγεί και να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με:
- Την αναστοχαστική στάση στους προβληματισμούς που δημιουργεί o σχεδιασμός και υλοποίηση Παιδαγωγικής πράξης σε χώρους προσχολικής αγωγής.
- Τη θετική επικοινωνιακή δεξιότητα: Ψυχοπαιδαγωγική επικοινωνία στην τάξη στο θεσμό.
- Τις Ψυχοπαιδαγωγικές θέσεις για την επαρκή ανταπόκριση στις ατομικές διαφορές των μαθητών στην τάξη.
Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:
- Προβαίνει σε εφαρμογές της Ψυχοπαιδαγωγικής διαμορφώνοντας αποτελεσματικά περιβάλλοντα μάθησης.
- Μπορεί να βρίσκει λύσεις βασισμένες στις αρχές της ψυχολογίας σε προβλήματα που αφορούν τη διδασκαλία, τη μάθηση και τη συμπεριφορά των μαθητών.
- Είναι ικανός/ή να δημιουργεί κατάλληλο πλαίσιο “Προετοιμασίας- Υλοποίησης – Αξιολόγησης” παιδαγωγικού έργου και εναλλακτικών τρόπων διάχυσης του.
- Διαχειρίζεται την Ψυχοπαιδαγωγική πρακτική στην προσχολική αγωγή της μεθοδολογίας της & των τεχνικών εφαρμογής της.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Ψυχοπαιδαγωγική – Παιδαγωγικές επιστήμες.
- Ο ρόλος του πλαισίου Ψυχοπαιδαγωγικής στην επικοινωνία, στη μάθηση και στην ανάπτυξη.
- Κίνητρα μάθησης. Τρόποι αξιολόγησης των κινήτρων, των μεταγνωστικών δεξιοτήτων και των δεξιοτήτων αυτο-ρύθμισης των μικρών παιδιών κατά τη μαθησιακή διαδικασία. Δεξιότητες σκέψης.
- Έννοια του εαυτού – ενίσχυση αυτοεκτίμησης. Κοινωνικές δεξιότητες. Διαχείριση συναισθημάτων.
- Ατομικές διαφορές μαθητών και η σχέση τους με τη μάθηση. Η ψυχοπαιδαγωγική στην διαφοροποιημένη μάθηση και διδασκαλία. Θεωρία της δραστηριότητας.
- Νεότερες ψυχολογικές προσεγγίσεις των παιδαγωγικών μεθόδων. Μη κατευθυντικότητα. Εναλλακτικές ψυχοπαιδαγωγικές προσεγγίσεις στην εκπαίδευση. Θετική ψυχολογία.
- Κλινική Ψυχοπαιδαγωγική.
- Ανθρωποκεντρικές προσεγγίσεις. Ψυχοπαιδαγωγική στη γνωστική, κοινωνική & ηθικο-συναισθηματική ανάπτυξη και διδασκαλία. Οικοδομισμός. Παιδαγωγικές θεωρίες των J. Piaget, H. Wallon, J. Bruner, Vygotsky, C.Rogers , Ferreiro, κ.ά.
- Ψυχοκοινωνικό περιβάλλον αγωγής & εκπαίδευσης. Σχέσεις διδακτικής και ψυχοπαιδαγωγικής. Αλληλεπιδράσεις στην ομάδα της τάξης.
- Εφαρμογές Ψυχοπαιδαγωγικής στα ποιοτικά προγράμματα προσχολικής ηλικίας-Σύγχρονες Τάσεις. Σχεδιασμός, υλοποίηση και αξιολόγηση.
- Ψυχοπαιδαγωγική της επικοινωνιακής και βιωματικής εμπειρίας. Ομαδοσυνεργατικές μέθοδοι και Ψυχοδυναμική. Συμπερίληψη. Διαδραστική μάθηση.
- Παιδαγωγική σχέση και ρυθμιστική παρέμβαση. Προσαρμογή.
Διαπροσωπικές σχέσεις. Διαχείρισης συγκρούσεων. - Μεθοδοι Έρευνας στην ψυχοπαιδαγωγική.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΠΕΔΙΟΥ
Το εργαστηριακό μέρος του μαθήματος περιλαμβάνει ψυχοπαιδαγωγικές εμπειρίες και σύγχρονους προσανατολισμούς. Εφαρμογές με βάση την αρχή της εμπλοκής και της συνοδείας. Οργάνωση ομαδο-συνεργατικών συστημάτων (Παιδαγωγικές Γωνιές, Παράλληλα εργαστήρια, Μικρο- ομάδες δραστηριοτήτων κ.ά.).
Οργάνωση ημερήσιου Ψυχο-παιδαγωγικού προγράμματος σε πλαίσιο σχεδιασμού- υλοποίησης και αξιολόγησης.
Μελέτη της συμπεριφοράς των παιδιών κατά τη διάρκεια βιωματικών προσεγγίσεων της παιδαγωγικής πράξης σε σχέση με τους διάφορους τομείς ανάπτυξης: κινητικό, νοητικό, κοινωνικο-συναισθηματικό κλπ.
Συνεργασία – επικοινωνία – διαπραγμάτευση παιδιών, παιδαγωγών, συνεργατών. Προσεγγίσεις της αμφίδρομης σχέσης: οικογένεια – παιδί – χώρος προσχολικής αγωγής.
Δημοσιοποίηση του ψυχοπαιδαγωγικού έργου και μη τυπικές μορφές αξιολόγησης του.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ελληνόγλωσση
Καλαïτζοπούλου, Μ., (2001). Ο εκπαιδευτικός ως στοχαζόμενος επαγγελματίας. Αθήνα: Τυπωθήτω-Δαρδανός.
Κουτσουβάνου, Ε.,(2012). Η θεωρία του Piaget και παιδαγωγικές εφαρμογές στην προσχολική εκπαίδευση. Αθήνα: Παπαζήση.
Ματσαγγούρας, Ηλ., (2003). Η Σχολική Τάξη (χώρος, ομάδα, πειθαρχία,μέθοδος). Αθήνα:Γρηγόρη.
Μοκό, Ζωρζ, (1997). Ψυχανάλυση και εκπαίδευση. Αθήνα: Καστανιώτη.
Μπαγάκης, Γ., (2002). Ο Εκπαιδευτικός ως ερευνητής. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Μπακιρτζής, Κ., (2002). Επικοινωνία και Αγωγή. Αθήνα: Gutenberg.
Ουαντσγουερθ, Μ., (2001). Η θεωρία του Ζαν Πιαζέ για τη γνωστική και συναισθηματική ανάπτυξη. Αθήνα: Καστανιώτη.
Πανοπούλου- Μαράτου, Όλ., (1998). Παιδί, επιστήμη και ψυχανάλυση. Αθήνα: Καστανιώτη.
Παπαδοπούλου, Ελ., (1997). Β. Σουχομλίνσκι: «Το σχολείο της χαράς» Εφαρμογές και πρακτικές μιας ανθρωπιστικής παιδείας. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδη.
Παπαθανασίου, Αντ., (2000). Προγράμματα και δραστηριότητες στους κρατικούς παιδικούς σταθμούς. Αθήνα : Τυπωθήτω.
Πετρογιάννης, Κ.& Melhuish, E., (2001). Προσχολική ηλικία : Φροντίδα – Αγωγή – Ανάπτυξη. Αθήνα: Καστανιώτη.
Πουρκός, Μ., (2000). Ατομικές Διαφορές Μαθητών και Εναλλακτικές Ψυχοπαιδαγωγικές Προσεγγίσεις. Αθήνα: Gunteberg.
Πυρουνάκη – Λιώνη, Μ., (2016). Ψυχοπαιδαγωγικά εργαλεία της Νηπιαγωγού. Αθήνα: Θυμάρι.
Σιδηροπούλου, Φ., Τσαούλα, Ν., (2008). Παιδικός σταθμός και έρευνα: τοπίο πολυεπίπεδης επικοινωνίας. Αθήνα: ύψιλον/βιβλία.
Φράγκος, Χ., (2000). Ψυπαιδαγωγική: Θέματα Παιδαγωγικής, Ψυχολογίας, Παιδείας, Διδακτικής και Μάθησης. Αθήνα : Gutenberg.
Cifali, Mir., Imbert , Fr., (2005). O Freud και η Παιδαγωγική. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Foulin, Jean-Noel, Mouchon, Serge, (2002). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Goehlich, M., (2003). Παιδοκεντρική διάσταση στη μάθηση. Αθήνα : Τυπωθήτω- Γιώργος Δαρδανός.
Houssay, J., (2000). Δεκαπέντε παιδαγωγοί. Σταθμοί στην ιστορία της παιδαγωγικής σκέψης. Αθήνα:
Μεταίχμιο.
Kaemi – Veisari Erica, (2000). Ανοιχτός σχεδιασμός στο νηπιαγωγείο. Αθήνα: Κορφή.
Lobrot, M., (2015). Zώντας μαζί. Η παρεμβαίνουσα μη κατευθυντικότητα στη ζωή μας. Αθήνα: Αρμός.
McLeod, J., (2005).Εισαγωγή στην Συμβουλευτική. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Reid, Gavin (2019). Τρόποι μάθησης και Συμπερίληψη. Αθήνα:Παρισιάνου.
Rogers, C., (2006). Ένας τρόπος να υπάρχουμε. Αθήνα: Ερευνητές.
Roopnarine, L.J., Johnson. E.J., (2006). Ποιοτικά προγράμματα προσχολικής εκπαίδευσης Παραδείγματα από τη διεθνή πρακτική. Αθήνα: Παπαζήση.
Vigotsky, S. L., (2000). Νους στην Κοινωνία – H ανάπτυξη των Ανώτερων Ψυχολογικών Διαδικασιών, Αθήνα: Gutemberg.
Ξενόγλωσση
Boimare, Ser., ( 2019). Pratiquer la psychopédagogie Paris: Dunod.
Florin, A., Crammer, Car., (2009). Enseigner a l’ école maternelle. Paris:Hatier.
Guidetti, Mich., Lallemand, Suz., Morel M., (2004). Enfances d’ailleurs, d’hier et d’aujourd’hui. P: Armand Colin.
Patrick Ben Soussan, (2012). Le livre noir de l’accueil de la petite enfance. Éditions érès.
Rohart, Jean-Dniel, (2013). Renouveler l’education. Éditions:Chronique Sociale
Thollon-Behar, M.-P., (2015). La qualité du travail en équipe: Pour une meilleure qualité d’accueil de la petite enfance. Éditions érès.
Επιστημονικό περιοδικό
European Early Childhood Education Research Journal