ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:
- Τις βασικές παιδαγωγικές αρχές που διέπουν την αγωγή και φροντίδα παιδιών που διαβιούν σε κλειστές δομές και δομές υγείας
- Τις βασικές αρχές που διέπουν την υγεία και την ευημερία των μικρών παιδιών που διαβιούν στις δομές αυτές καθώς και τους τρόπους και τα μέσα με τα οποία μπορούν να τα διασφαλίσουν
- Τις παιδαγωγικές πρακτικές που χρησιμοποιούνται σε κλειστές δομές
- Τις παιδαγωγικές πρακτικές που χρησιμοποιούνται δομές υγείας
Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγεί και να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με:
- Τις αρχές οργάνωσης της παιδαγωγικής πράξης με τις ευάλωτες αυτές ομάδες
- Τα παιδαγωγικά προγράμματα για τις ευάλωτες αυτές ομάδες παιδιών
- Τις παιδαγωγικές πρακτικές για την προάσπιση και την προώθηση της αγωγής και της ευημερίας των παιδιών που διαβιούν σε κλειστές δομές και δομές υγείας
Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:
- Να οργανώνει, να καθορίζει και να υλοποιεί το παιδαγωγικό πρόγραμμα ανάλογα με τη δομή και τις ατομικές ανάγκες των παιδιών
- Να οργανώνει ποιοτικά παιδαγωγικά προγράμματα προκειμένου να υλοποιηθούν από άλλους (νοσηλευτικό προσωπικό, γονείς)
- Να διασφαλίζει τη συμμετοχή, την ασφάλεια και την ευημερία όλων των παιδιών.
- Να είναι σε θέση να εργάζεται σε διεπιστημονικό περιβάλλον και με την οικογένεια του παιδιού
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Λήψη αποφάσεων
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Μικρά παιδιά σε κλειστές δομές και δομές υγείας-Αγωγή και Φροντίδα
- Παιγνιοθεραπεία: Βιβλιογραφική ανασκόπηση
- Ο ρόλος του παιδαγωγού πρώιμης παιδικής ηλικίας σε κλειστές δομές και δομές υγείας
- Δημιουργώντας χώρους για παιχνίδι σε κλειστές δομές και δομές υγείας
- Εξατομικευμένες δραστηριότητες για παιδιά που διαβιούν μακροχρόνια σε δομές
- Διαμόρφωση παιδαγωγικού προγράμματος για άρρωστα παιδιά, κατευθύνσεις/οδηγίες προς γονείς και νοσηλευτικό προσωπικό.
- Ημερήσιο παιδαγωγικό πρόγραμμα: Παίζοντας στο χώρο της δημιουργικής απασχόλησης (playroom)/παίζοντας στο κρεβάτι
- Δραστηριότητες για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων του στερητικού περιβάλλοντος-Δραστηριότητες για ανάκτηση δεξιοτήτων που χάθηκαν λόγω ασθένειας ή μακροχρόνιας νοσηλείας
- Η παγκόσμια γλώσσα του παιχνιδιού: Οργανώνοντας δραστηριότητες για παιδιά με διαφορετική γλώσσα και κουλτούρα που διαβιούν σε δομές προσφύγων
- Προετοιμασία του παιδιού για αλλαγή περιβάλλοντος-Προετοιμασία του παιδιού μέσω του παιχνιδιού για ιατρικές παρεμβάσεις
- Η συμμετοχή του παιδιού σε αποφάσεις που αφορούν την υγεία και την ευημερία του. Υποστήριξη της οικογένειας του παιδιού
- Η διεπιστημονική προσέγγιση των παιδιών σε κλειστές δομές και δομές υγείας
- Γραπτές καταγραφές και η συμβολή του παιδαγωγού στις διεπιστημονικές ομάδες
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ελληνόγλωσση
Αμπατζόγλου, Γ., Μανωλόπουλος Σ. (Επιμέλεια), (2001), Προσεγγίσεις του βρέφους, Αθήνα: University Studio Press.
Αμπατζόγλου, Γ. (2002) Αλλάζοντας Χέρια, Αθήνα: University Studio Press.
Αμπατζόγλου, Γ., Παπαληγούρα Ζ. (Επιμέλεια), (2008). Προσεγγίσεις V η Σωματική Υγεία του Βρέφους και ο Ψυχισμός, Αθήνα: University Studio Press.
Βορριά, Γ. (1998). Οι συνέπειες στην κοινωνική συμπεριφορά των παιδιών από την μακροχρόνια παραμονή τους σε ιδρύματα κλειστής περίθαλψης. Στο Θ. Καλλινικάκη, Μεγαλώνοντας Σε Ίδρυμα.(σ. 79–103). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
David M., Golse B., Mellier D., Missionnier S., Vamos J., Επιμ. Delion P. (2005), Τα βρέφη σε ιδρύματα. Τα βρέφη και οι θεσμοί, Αθήνα: University Studio Press.
Καλλινικάκη Θ, (1998) Μεγαλώνοντας Σε Ίδρυμα, Ελληνική Εταιρεία Ψυχικής Υγιεινής και Νευροψυχιατρικής του Παιδιού, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Κάλμπαρη, Ε. (2006).Το παιδί μου στο νοσοκομείο, Αθήνα: Καστανιώτη
Σακελλαρόπουλος Π., Λαζαράτου, Ε. (2001) Σχέσεις μητέρας και παιδιού τον πρώτο χρόνο της ζωής, Η Επίδραση της Σχέσης στη Συναισθηματική Ωρίμανση και την Ψυχοκινητική Εξέλιξη του Βρέφους, Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση
Τσιάντης, Γ. (2011), Ψυχική υγεία του παιδιού και της οικογένειας, Αθήνα: Καστανιώτη
Τσιάντης, I. (1994) Τα παιδιά του Πικπα Λέρου, Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη
Χαρίτος, Β. (επιμέλεια), (2013) Σχολείο για το παιδί που νοσηλεύεται: Θεωρητικές και εμπειρικές Προσεγγίσεις, Σύλλογος διδασκόντων Νοσοκομειακού Σχολείου Παίδων «Π. & Α. Κυριακού», Αθήνα: Αλφάβητο.
UNHCR, United Nations High Commissioner for Refugees (1997), Παιδιά Πρόσφυγες: Kατευθυντήριες Aρχές για την Παιδική Πρoστασία και Πρόνoια, https://resourcecentre.savethechildren.net/node/13738/pdf/opendocpdf_1_6.pdf
Ξενόγλωσση
Bakermans-Kranenburg, Marian J., Kelley McCreery Bunkers, Natasha A. Dobrova-Krol, Patrice Engle, Fox, N. A., Gamer, G., Goldman, P (2021). The development and care of institutionally reared children. Child Development Perspectives 6, no. 2: 174-180.
Gallagher, B., Brannan, C., Jones, R., & Westwood, S. (2004). Good practice in the education of children in residential care. British Journal of Social Work, 34(8), 1133-1160.
Hubbuck, C. (2009). Play for sick children: Play specialists in hospitals and beyond. Jessica Kingsley Publishers.
Webster, A. (2000). The facilitating role of the play specialist. Paediatric Nursing, 12(7), 24.
Harris, H. (2007). Hospital play specialists. Practical Professional Child Care, 4(10), 14-15.
Jackson, S. (1988). Residential care and education. Children & Society, 2(4), 335-350.
Jennings, S., & Holmwood, C. (Eds.). (2020). Routledge International Handbook of Play, Therapeutic Play and Play Therapy. Routledge.
Kirk, J., & Cassity, E. (2007). Minimum standards for quality education for refugee youth. Youth Studies Australia, 26(1), 50-56.
Morland, L., Ives, N., McNeely, C., & Allen, C. (2016). Providing a head start: Improving access to early childhood education for refugees. Washington, DC: Migration Policy Institute.
Thomas, R. L. (2016). The right to quality education for refugee children through social inclusion. Journal of Human Rights and Social Work, 1(4), 193-201.
Tonkin, A. (Ed.). (2014). Play in healthcare: Using play to promote child development and wellbeing. Routledge.
Tonkin, A. and Whitaker, J. (2019) Play and Playfulness for Public Health and Wellbeing. London: Routledge
IJzendoorn, V., Marinus H., Palacios, J., Sonuga‐Barke, E., Gunnar, M.R., Vorria,P., McCall, R.B., Le Mare, L., Bakermans‐Kranenburg,M.J, Dobrova‐Krol,N.A, Juffer. F. (2011) I. Children in institutional care: Delayed development and resilience. MONOGRAPHS of the Society for RESEARCH in Child Development 76, no. 4 8-30.
Ward, B. (1996). Good grief: Exploring feelings, loss, and death with under elevens: A holistic approach (Vol. 1). Jessica Kingsley Pub.
Επιστημονικά περιοδικά
Children & Society
Journal of the Association for the Care of Children’s Health
Child and Adolescent mental Health
Journal of Human Rights and Social Work