ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:
- βασικά θεωρητικά μοντέλα της γνωστικής ψυχολογίας για τη λειτουργία των γνωστικών διεργασιών.
- τους διάφορους τομείς έρευνας που αποτελούν αντικείμενο της γνωστικής ψυχολογίας.
- τις βασικές έννοιες και ερευνητικές μεθόδους που χρησιμοποιούνται στη γνωστική ψυχολογία και στην έρευνα σχετικά με τη γνωστική ανάπτυξη των παιδιών
- τα σημαντικά εμπειρικά ευρήματα σχετικά με βασικές γνωστικές διεργασίες (π.χ. αντίληψη, μνήμη, λύση προβλημάτων, λήψη αποφάσεων, γλώσσα)
- τις βασικές γνωστικές διεργασίες και την ανάπτυξή τους κατά την παιδική ηλικία
Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγεί και να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με:
- τους διάφορους τομείς έρευνας που αποτελούν αντικείμενο της Γνωστικής Ψυχολογίας.
- τις βασικές έννοιες και ερευνητικές μεθόδους που χρησιμοποιούνται στη Γνωστική Ψυχολογία
- βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις που έχουν προταθεί σχετικά με την ανάπτυξη της ανθρώπινης νόησης και τη σχέση της με την συμπεριφορά.
- να μπορεί να εκτιμήσει βασικές διαστάσεις της γνωστική ανάπτυξη των παιδιών και να εντοπίζει τυχόν αποκλίσεις
- να κατανοεί τον σχεδιασμό και τα αποτελέσματα πειραματικών μελετών σχετικών με τη γνωσική ανάπτυξη
- να αναζητά αυτόνομα πληροφορίες και ερευνητικά πορίσματα σχετικά με διάφορες πτυχές της γνωστικής ανάπτυξης
Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:
- να αναφέρεται στις εφαρμογές των θεωρητικών προσεγγίσεων και ερευνητικών πορισμάτων της γνωστικής ψυχολογίας στην μάθηση και τη διδασκαλία
- να αναλύει κριτικά τη σχετική επιστημονική βιβλιογραφία.
- να σχεδιάζει και να οργανώνει εκπαιδευτικές δραστηριότητες με βάση τα ευρήματα της αναπτυξιακής γνωστικής ψυχολογίας
- να συζητούν για θέματα ανάπτυξης των παιδιών με βάση τα πορίσματα των σχετικών ερευνών από το πεδίο της γνωστικής ψυχολογίας
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών,
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών,
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα,
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής,
- Αυτόνομη Εργασία
- Ομαδική Εργασία
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Γνωστική Ψυχολογία: αντικείμενο μελέτης και βασικές μέθοδοι
- Θεωρίες γνωστικής ανάπτυξης
- Αντίληψη και αντιληπτική ανάπτυξη
- Προσοχή και ανάπτυξη
- Μνήμη και ανάπτυξη της μνήμης
- Έννοιες και εννοιολογική ανάπτυξη
- Συλλογισμοί και επίλύση προβλημάτων
- Θεωρία του Νου και ανάπτυξη της κοινωνικής νόησης.
- Μεταγνώση, ανάπτυξη και μάθηση
- Γλώσσα και νόηση
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Goldstein, B. (2018). Γνωστική Ψυχολογία: Σύνδεση νου, έρευνας & καθημερινής ζωής. Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg
Κωσταρίδου-Ευκλείδη, Α. (2011). Γνωστική ψυχολογία. Εκδόσεις Πεδίο.
Μπαμπλέκου, Ζ. (2011). Γνωστική Ψυχολογία: Μοντέλα Μνήμης. Gutenberg
Μπαμπλέκου, Ζ. (2007). H Ανάπτυξη της Μνήμης: Γνωστική Διαδρομή στην Παιδική Ηλικία. Τυπωθήτω – Δαρδανός
Ρούσσος, Π. Λ. (2012). Γνωστική ψυχολογία: Οι βασικές γνωστικές διεργασίες. Αθήνα: Τόπος.
Ρούσσος, Π. Λ. (Επιμ.) (2014). Γνωστική ψυχολογία: Οι ανώτερες γνωστικές διεργασίες. Αθήνα: Τόπος.
Siegler, R.S., & Alibali, M.W. (2022). H Ανάπτυξη της Σκέψης των Παιδιών. Gutenberg
Sternberg, R.J. (2011). Γνωστική Ψυχολογία. Κ.Μπάμπαλης.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
- Cognition
- Trends in Cognitive Sciences
- Cognitive Psychology
- Journal of Cognitive Psychology
- Ψυχολογία