Γνωστική Ψυχολογία και Ανάπτυξη

Κωδικός Μαθήματος:

ΨΥΧ33

Εξάμηνο:

Β' Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΓΥ

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

5


Καθηγητές Μαθήματος

Καρούσου Αλεξάνδρα

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια

Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:

  • βασικά θεωρητικά μοντέλα της γνωστικής ψυχολογίας για τη λειτουργία των γνωστικών διεργασιών.
  • τους διάφορους τομείς έρευνας που αποτελούν αντικείμενο της γνωστικής ψυχολογίας.
  • τις βασικές έννοιες και ερευνητικές μεθόδους που χρησιμοποιούνται στη γνωστική ψυχολογία και στην έρευνα σχετικά με τη γνωστική ανάπτυξη των παιδιών
  • τα σημαντικά εμπειρικά ευρήματα σχετικά με βασικές γνωστικές διεργασίες (π.χ. αντίληψη, μνήμη, λύση προβλημάτων, λήψη αποφάσεων, γλώσσα)
  • τις βασικές γνωστικές διεργασίες και την ανάπτυξή τους κατά την παιδική ηλικία

 

Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγεί και να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με:

  • τους διάφορους τομείς έρευνας που αποτελούν αντικείμενο της Γνωστικής Ψυχολογίας.
  • τις βασικές έννοιες και ερευνητικές μεθόδους που χρησιμοποιούνται στη Γνωστική Ψυχολογία
  • βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις που έχουν προταθεί σχετικά με την ανάπτυξη της ανθρώπινης νόησης και τη σχέση της με την συμπεριφορά.
  • να μπορεί να εκτιμήσει βασικές διαστάσεις της γνωστική ανάπτυξη των παιδιών και να εντοπίζει τυχόν αποκλίσεις
  • να κατανοεί τον σχεδιασμό και τα αποτελέσματα πειραματικών μελετών σχετικών με τη γνωσική ανάπτυξη
  • να αναζητά αυτόνομα πληροφορίες και ερευνητικά πορίσματα σχετικά με διάφορες πτυχές της γνωστικής ανάπτυξης

 

Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:

  • να αναφέρεται στις εφαρμογές των θεωρητικών προσεγγίσεων και ερευνητικών πορισμάτων της γνωστικής ψυχολογίας στην μάθηση και τη διδασκαλία
  • να αναλύει κριτικά τη σχετική επιστημονική βιβλιογραφία.
  • να σχεδιάζει και να οργανώνει εκπαιδευτικές δραστηριότητες με βάση τα ευρήματα της αναπτυξιακής γνωστικής ψυχολογίας
  • να συζητούν για θέματα ανάπτυξης των παιδιών με βάση τα πορίσματα των σχετικών ερευνών από το πεδίο της γνωστικής ψυχολογίας

 

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών,
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών,
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα,
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής,
  • Αυτόνομη Εργασία
  • Ομαδική Εργασία
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Γνωστική Ψυχολογία: αντικείμενο μελέτης και βασικές μέθοδοι
  2. Θεωρίες γνωστικής ανάπτυξης
  3. Αντίληψη και αντιληπτική ανάπτυξη
  4. Προσοχή και ανάπτυξη
  5. Μνήμη και ανάπτυξη της μνήμης
  6. Έννοιες και εννοιολογική ανάπτυξη
  7. Συλλογισμοί και επίλύση προβλημάτων
  8. Θεωρία του Νου και ανάπτυξη της κοινωνικής νόησης.
  9. Μεταγνώση, ανάπτυξη και μάθηση
  10. Γλώσσα και νόηση

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Goldstein, B. (2018). Γνωστική Ψυχολογία: Σύνδεση νου, έρευνας & καθημερινής ζωής. Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg

Κωσταρίδου-Ευκλείδη, Α. (2011). Γνωστική ψυχολογία. Εκδόσεις Πεδίο.

Μπαμπλέκου, Ζ. (2011). Γνωστική Ψυχολογία: Μοντέλα Μνήμης. Gutenberg

Μπαμπλέκου, Ζ. (2007). H Ανάπτυξη της Μνήμης: Γνωστική Διαδρομή στην Παιδική Ηλικία. Τυπωθήτω – Δαρδανός

Ρούσσος, Π. Λ. (2012). Γνωστική ψυχολογία: Οι βασικές γνωστικές διεργασίες. Αθήνα: Τόπος.

Ρούσσος, Π. Λ. (Επιμ.) (2014). Γνωστική ψυχολογία: Οι ανώτερες γνωστικές διεργασίες. Αθήνα: Τόπος.

Siegler, R.S., & Alibali, M.W. (2022). H Ανάπτυξη της Σκέψης των Παιδιών. Gutenberg

Sternberg, R.J. (2011). Γνωστική Ψυχολογία. Κ.Μπάμπαλης.

 

Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  • Cognition
  • Trends in Cognitive Sciences
  • Cognitive Psychology
  • Journal of Cognitive Psychology
  • Ψυχολογία