ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια,
Α) σε επίπεδο γνώσεων θα είναι σε θέση:
- να γνωρίζει τις νέες τάσεις στο χώρο του παιδικού βιβλίου για παιδιά 0-6 ετών.
- να κατανοεί τον τρόπο ανάγνωσης του εικονογραφημένου βιβλίου.
- να γνωρίζει όλο το εύρος του παιδικού βιβλίου, π.χ. βιβλία χωρίς λόγια, βιβλία με περίεργη υλικότητα.
Β) σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση:
- να αντιμετωπίζουν κριτικά το παιδικό βιβλίο.
- να συσχετίζει πληροφορίες που προέρχονται από διαφορετικά επιστημονικά άρθρα
Γ) σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση:
- να εντάσσουν το παιδικό βιβλίο στην εκπαιδευτική διαδικασία.
- να επιλέγουν βιβλία παιδικής λογοτεχνίας με αξιολογικά κριτήρια.
- να χρησιμοποιούν φυσικές ή ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες σε θέματα που άπτονται της παιδικής λογοτεχνίας
- να μάθουν να εργάζονται ατομικά αλλά και να συνεργάζονται σε ομαδικές εργασίες
- να προάγουν την ελεύθερη, δημιουργική και επαγωγική τους σκέψη
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Αποσαφήνιση του όρου «Παιδικό βιβλίο»
- Είδη παιδικού βιβλίου
- Κριτήρια επιλογής βιβλίων
- Θεματικές των παιδικών βιβλίων
- Παράγοντες σύνδεσης του παιδιού με το βιβλίο
- Από το κείμενο στο βιβλίο: Παρακειμενικά στοιχεία (εξώφυλλα, τίτλοι, υλικότητα κ.ά)
- Είδη βιβλίων για βρέφη και νήπια (π.χ. βιβλία εννοιών, βιβλία -παιχνίδια, βιβλία-αντικείμενα, μικρές ιστορίες, βιβλία χωρίς λόγια κ.α.)
- Η σημασία της ανάγνωσης στα βρέφη και τα νήπια
- Τρόποι και στυλ ανάγνωσης βιβλίου σε βρέφη και νήπια (ατομική ανάγνωση, ανάγνωση- παιχνίδι,
- Αλληλεπιδραστικές ομαδικές αφηγήσεις – «Μεγάλες συζητήσεις».
- Η αξιοποίηση του παιδικού βιβλίου στον παιδικό σταθμό.
- Δημιουργία και λειτουργία βιβλιοθήκης στον παιδικό σταθμό.
- Παρουσιάσεις εικονογραφημένων παιδικών βιβλίων για βρέφη και νήπια.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Αναγνωστοπούλου, Δ. (2002). Λογοτεχνική Πρόσληψη στην Προσχολική και Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Αθήνα: Πατάκης.
Αναγνωστοπούλου, Δ., Καλογήρου, Τζ., & Πάτσιου, Β. (2002). Λογοτεχνικά Βιβλία στην Προσχολική Αγωγή. Αθήνα: Σχολή Ι. Μ. Παναγιωτόπουλου.
Bonnafe, Marie (2017). Τα βιβλία κάνουν καλό στα μωρά, μτφρ. Γρηγόρης Αμπατζόγλου, Μαρία Μπούρη, Χριστίνα Χατζηδημητρίου, επιμέλεια Έλενα Φωτιάδου. Θεσσαλονίκη: ΣΥΜΕΠΕ.
Γαβριηλίδιου, Σ. (2018). Εκδότες, Βιβλία, Παιδιά. Θες/νίκη: University Studio Press.
Γιαννικοπούλου, Α. (2016). Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση. Αθήνα: Πατάκης.
Γκίβαλου, Α. & Πολίτης, Δ. (2013). Καλλιεργώντας τη Φιλαναγνωσία. Αθήνα: Διάδραση.
Καλογήρου, Τζ. & Λαλαγιάννη, Κ. (2005). Η Λογοτεχνία στο Σχολείο. Αθήνα: Τυπωθήτω
Κανατσούλη, Μ. (2014). Μυστικά, Ψέματα, Όνειρα και άλλα: Λογοτεχνία για Αναγνώστες Προσχολικής και Πρώτης Σχολικής Ηλικίας. Θεσ/κη: University Studio Press.
Μίσιου, Μ. (2020). Βουβά Κόμικς και Εικονοβιβλίο. Αθήνα: Καλειδοσκόπιο.
Οικονομίδου, Σ. (2016). Το Παιδί Πίσω από τις Λέξεις. Αθήνα: Gutenberg.
Παπαδάτος, Γ. (2014). Το Παιδικό Βιβλίο στην Εκπαίδευση και στην Κοινωνία. Αθήνα: Παπαδόπουλος.
Επιστημονικά περιοδικά
Keimena, Περιοδικό Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Διαδρομές
bookbook
Children’s Literature in Education
Children’s Literature
Children’s Literature Association Quarterly
Bookbird
The Lion and the Unicorn
New Review of Children’s Literature and Librarianship
10. The Reading Teacher