ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:
- Βασικές αρχές της Συμβουλευτικής Ψυχολογίας.
- Διαδικασίες που ενισχύουν ή αποτρέπουν την απόκτηση επίγνωσης, την ανάπτυξη αυτογνωσίας και τη δημιουργία μια αρμονικής σχέσης με τον εαυτό.
- Διαφορές και ομοιότητες της Συμβουλευτικής Ψυχολογίας με άλλους κλάδους της ψυχολογίας καθώς και άλλα επαγγέλματα παροχής βοήθειας .
- Ο ρόλος, οι λειτουργίες, τα χαρακτηριστικά́ γνωρίσματα και οι δεξιότητες του συμβουλευτικού́ ψυχολόγου .
- Προγράμματα πρόληψης, ευαισθητοποίησης και θεραπευτικής αντιμετώπισης με στόχο την προαγωγή της ευημερίας στον άνθρωπο, τον εμπλουτισμό των σχέσεων και την επίλυση συγκρούσεων.
Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγεί και να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με:
- Βασικές αρχές της Συμβουλευτικής Ψυχολογίας.
- Διαδικασίες που ενισχύουν ή αποτρέπουν την απόκτηση επίγνωσης, την ανάπτυξη αυτογνωσίας και τη δημιουργία μια αρμονικής σχέσης με τον εαυτό.
- Διαφορές και ομοιότητες της Συμβουλευτικής Ψυχολογίας με άλλους κλάδους της ψυχολογίας καθώς και άλλα επαγγέλματα παροχής βοήθειας .
- Ο ρόλος, οι λειτουργίες, τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα και οι δεξιότητες του συμβουλευτικού ψυχολόγου .
- Προγράμματα πρόληψης, ευαισθητοποίησης και θεραπευτικής αντιμετώπισης με στόχο την προαγωγή της ευημερίας στον άνθρωπο, τον εμπλουτισμό των σχέσεων και την επίλυση συγκρούσεων.
Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:
- Αναγνωρίζει ενδοψυχικές διαδικασίες, καθώς και τους στόχους αλλά και τα όρια των προγραμμάτων πρόληψης και θεραπευτικής παρέμβασης της συμβουλευτικής ψυχολογίας.
- Προσεγγίζει με τον ενδεδειγμένο τρόπο τα παιδιά προσχολικής ηλικίας και τους γονείς τους, στις περιπτώσεις που η ανάπτυξη δεν ακολουθεί την αναμενόμενη τυπική πορεία.
- Διαχειρίζεται ζητήματα που σχετίζονται με την προαγωγή της ευημερίας στον άνθρωπο και περιορίζει τους παράγοντες κινδύνου οι οποίοι αυξάνουν την πιθανότητα εκδήλωσης των συμπτωμάτων.
Γενικές Ικανότητες
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
- Αυτόνομη Εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Εισαγωγικό μάθημα στη συμβουλευτική ψυχολογία.
- Βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις της συμβουλευτικής ψυχολογίας.
- Σύγκριση ψυχολογικών θεωριών.
- Ο ρόλος του συμβουλευτικού ψυχολόγου.
- Η συμβουλευτική σχέση στη θεραπευτική πράξη, η εγκαθίδρυση θεραπευτικής συμμαχίας.
- Το θεραπευτικό πλαίσιο και η σημασία του.
- Επικοινωνία και Αλληλεπίδραση: Διαπροσωπική επικοινωνία.
- Η σημασία της αρνητικής ικανότητας.
- Μεταβίβαση – Αντι-μεταβίβαση.
- Οι ψυχικές ανάγκες, του επωφελούμενου, οι αντιστάσεις και η ανάπτυξη αρνητικών συναισθημάτων στη μεταβίβαση.
- Η συμβουλευτική γονέων.
- Ομάδες συμβουλευτικής και σχολές γονέων στα πλαίσια του παιδικού σταθμού.
- Η σπουδαιότητα της εποπτείας και της συνεργασίας με συναδέλφους.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ελληνόγλωσση
McLeod J. (2005). Εισαγωγή στη Συμβουλευτική. Εκδόσεις Μεταίχμιο.
Roger C. (1991). Ομάδες Συνάντησης: Αυτογνωσία – Ψυχολογία των Ομάδων – Επικοινωνία. Εκδόσεις Δίοδος.
Ξενόγλωσση
Brown, S.D. & Lent, R.W. (2008). HandBook of Counseling Psychology. Fourth Edition. Wiley.
Bardhoshi, G., Duncan, K. & Erford, B.T. (2017). Effects of a specialized classroom counseling intervention on increasing self-efficacy among first-grade rural students. Professional School Counseling 21 (1): 1096-2409.
Cooper, C.C., & Gottlied, M.C. (2000). Ethical Issues with managed care: Challenges facing counseling psychology. Counseling Psychologist, 28:179-236.
Corey G. (2009). Theory and Practice of Counseling and Psyhotherapy. Brooks/ Cole.
Garcia, J. G., Cartwright, B., Winston, S.M., & Borzuchowska, B. (2003). A transcultural integrative model for ethical decision making in counseling. Journal of Counseling and Development, 81: 268-277.
Goodyear, R.K., Cortese, J. R., Guzzardo, C.R, Allison, R.D., Clairborn, C.D., & Packard, T. (2000). Factors, trends and topics in the evolution of counseling psychology training. Counseling Psychologist, 28:603-621.
Tsiantis, J. (2000). Workinkg with Parents: Psychoanalytic Psychotherapy with Children and Adolescents. Karnac Books.
Winnicott, D. (1995). Συζητήσεις με γονείς. Εκδόσεις: Ελληνικά Γράμματα.