Δημιουργικότητα και Μάθηση

Κωδικός Μαθήματος:

ΨΥΧ51

Εξάμηνο:

ΣΤ' Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΕΥ

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

5


Καθηγητές Μαθήματος

Δεν θα ενεργοποιηθεί

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:

  • Βασικές έννοιες της Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας.
  • Ψυχοσυναισθηματική διάσταση της παιδαγωγικής διαδικασίας.
  • Ζητήματα που προκύπτουν στο σχολικό πλαίσιο, με έμφαση στη ψυχοδυναμική προσέγγιση.
  • Συναισθηματική ανάπτυξη στα χρόνια της προσχολικής εκπαίδευσης και τις μεθόδους εκπαιδευτικής αξιολόγησης.
  • Τις μεθόδους πρόληψης και παρέμβασης με στόχο την στήριξη των παιδιών και των οικογενειών τους.

 

Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:

  • Αναγνωρίζει την έκφραση των συναισθημάτων, των αναγκών και των κινήτρων των μικρών παιδιών, μέσα από το παιχνίδι, τη ζωγραφική, το παραμύθι και γενικότερα την εκπαιδευτική διαδικασία.
  • Προσεγγίζει με τον ενδεδειγμένο τρόπο τα παιδιά προσχολικής ηλικίας και τους γονείς τους, στις περιπτώσεις που η ανάπτυξη δεν ακολουθεί την αναμενόμενη τυπική πορεία.
  • Διαχειρίζεται (και περιορίζει) τους παράγοντες κινδύνου οι οποίοι αυξάνουν την πιθανότητα εκδήλωσης δυσλειτουργικών συμπεριφορών στο σχολικό πλαίσιο.

 

Γενικές Ικανότητες

  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Αυτόνομη Εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Η προσαρμογή του παιδιού στο σχολικό περιβάλλον, καθώς και των γονέων στη νέα πραγματικότητα. Σχέσεις σχολείου-οικογένειας (δυσκολίες προσαρμογής, δυσκολίες συμπεριφοράς, ετοιμότητα).
  2. Η συναισθηματική ανάπτυξη στα χρόνια της προσχολικής εκπαίδευσης (αναπτυξιακά επιτεύγματα και ανησυχίες).
  3. Η αυτονόμηση του παιδιού και ο αποχωρισμός από τους γονείς.
  4. Η διαφορετικότητα στην εκπαίδευση (κοινωνικοπολιτισμική διαφορετικότητα, ταπεραμέντο).
  5. Η σχέση του παιδιού με το σώμα του.
  6. Παιδική σεξουαλικότητα και διαμόρφωση του φύλου.
  7. Το παιχνίδι και ο ρόλος του.
  8. Τα παραμύθια και η λειτουργία τους.
  9. Τι μας αποκαλύπτει η ζωγραφική των παιδιών.
  10. Εκπαιδευτική αξιολόγηση (μέθοδοι αξιολόγησης).
  11. Φοβίες και επιθετικότητα κατά τη βρεφική και νηπιακή ηλικία.
  12. Σχέσεις των παιδιών μέσα στην οικογένεια και στον παιδικό σταθμό.
  13. Ο εκπαιδευτικός ρόλος του παιδικού σταθμού (τι ισχύει για την εκμάθηση της γραφής και της ανάγνωσης).

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Αναγνωστάκη, Λ., Λάγιου-Λιγνού, Ε. & Ναυρίδη, Α. (2019). Ψυχαναλυτικές Παρεμβάσεις με Μικρά Παιδιά: Στην Οικογένεια και το Σχολείο. Εκδόσεις Αρμός.
Ευαγγελόπουλος, Σ. (1998). Θέματα Παιδαγωγικής Ψυχολογίας. Η λεκτική Επικοινωνία στη Σχολική Τάξη. Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.
Ναυρίδης, Κ. (2002). Επάγγελμα Εκπαιδευτικός. In “Χρονικά” του Πειραματικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Τεύχος 12.
Filoux, J.C (2000). Παιδαγωγική και Ψυχανάλυση. Εκδόσεις Gutenberg.
Freud, A. (1965). Normality and Pathology in Childhood. Penguin Books.
Georges, M., (2010). Ψυχανάλυση και Εκπαίδευση. Καστανιώτης.
Kraemer, S. (2000). Politics in the nursery. Στο The Political Subject. London: Lawrence and Wishart.
Menzies, I. (1960). A Case-study in the Functionning of Social Systems as a Defense Against Anxiety: A Report on a Study of the Nursery Service of a General Hospital. Journal of Human Relations, No 13.
Parsons, M. (2007). From biting teeth to biting wit: The normative development of aggression. In. Morgan, D. & Ruszczynski, S. Lectures on violence, perversion and delinquency. London: Karnac Books.