ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια.
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:
- Τις έννοιες και το περιεχόμενο των εννοιών:
- Αιθουσαίο σύστημα.
- Κιναίσθηση.
- Ιδιοδεκτική κίνηση.
- Τις θεωρητικές γνώσεις της Μουσικοκινητικής Αγωγής. Μεθόδους και προσεγγίσεις διδασκαλίας.
- Τα «Εργαλεία» εφαρμογής της Μουσικοκινητικής Αγωγής στα βρέφη και στα μικρά παιδιά, ανάλογα με τα αναπτυξιακά στάδια.
- Την σημασία της σύνδεσης των αναπτυξιακών σταδίων και την συγκρότηση της εικόνας σώματος μέσω της κίνησης και του χορού και των εφαρμογών τους στην Μουσικοκινητική Αγωγή.
- Την ανακάλυψη του συμβολισμού και της μετουσίωσης που εμπεριέχονται στην τέχνη.
Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγεί και να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με:
- Τη χρήση του σώματος και της φωνής ως εκφραστικό και μουσικό όργανο.
- Τη χρήση πλούσιου κινησιολογικού λεξιλογίου.
- Την ευχέρεια της σωματικής έκφρασης, μέσω του δημιουργικού χορού και του αυτοσχεδιασμού.
- Τη σωματική και μουσική υποστήριξη της φαντασίας και της δημιουργικότητας.
- Τη διάκριση βασικών μουσικών ειδών, χωρισμό απλών μουσικών φράσεων και την σύνδεσή
τους με χορευτικές κινήσεις. - Τη σημασία της χρήση των παιδαγωγικών «εργαλείων», της επανάληψης, της συμμετρίας και της ταλάντωσης στα μαθήματα με τα παιδιά.
- Τη λειτουργία του παιγνιώδους χαρακτήρα της Μουσικοκινητικής Αγωγής στην ψυχική και κοινωνική εξέλιξη των παιδιών και την αξιοποίησή της στην τάξη.
Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:
- Να μεταφέρει τις γνώσεις, τις δεξιότητες και το ήθος των τεχνών της Μουσικής και του Χορού και να τις εφαρμόζει στον Παιδικό Σταθμό ή σε άλλους χώρους αγωγής με αυτονομία και με κοινωνική υπευθυνότητα.
- Να εκτιμά όσα έχει διδαχθεί ώστε να ασκεί με ευχέρεια την Μουσικοκινητική Αγωγή.
- Να συνεργάζεται με τους/τις συναδέλφους και τα παιδιά κατανοώντας τη δυναμική της εκάστοτε ομάδας.
- Να υποστηρίζει με σφαιρικό τρόπο τα παιδιά, στην ανακάλυψη των τεχνών της μουσικής και του χορού.
- Να είναι σε θέση να δημιουργεί στην τάξη έναν χώρο χαράς, εκφραστικότητας, αυτοσχεδιασμού κι αποδοχής μέσα από τις δράσεις του/της, που να απευθύνεται στην σωματική, γνωστική, συναισθηματική και ψυχική ολότητα των μικρών παιδιών.
Συνολικά, να αξιοποιεί την κινητική εγγραμματοσύνη που αποκόμισε.
Γενικές Ικανότητες
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
- Αυτόνομη εργασία.
- Ομαδική εργασία.
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής σκέψης.
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
- Διακαλλιτεχνική θεώρηση και ερευνητική ικανότητα.
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών.
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Σύνδεση του σώματος με τον ψυχισμό του ανθρώπου. Βρεφική ηλικία και κίνηση. Το βρέφος «μιλάει» με το σώμα του.
- Οι ακουστικές προσλήψεις κατά την ενδομήτρια ζωή και η ακουστική ευαισθησία του νεογέννητου. Φωνή – γλώσσα – νανούρισμα – τραγούδι.
- Κινητικές και μουσικές δράσεις για βρέφη. Σχεδιασμός δράσεων μουσικής και κίνησης για παιδιά προσχολικής ηλικίας.
- Συμβολή των κινητικών δεξιοτήτων στην διαμόρφωση και βελτίωση της εικόνας σώματος
- Κατανόηση της δυναμικής που δημιουργεί στην ομάδα η μουσική και η κίνηση. Μουσικοκινητικά παιχνίδια οπτικής, απτικής, ακουστικής αντίδρασης.
- Κινησιολογικές φόρμες στο χώρο: Μίμηση, κανόνας, rondo, θέμα και παραλλαγές.
- Επιλογή κατάλληλης μουσικής για κάθε αναπτυξιακό στάδιο.
- Δημιουργία απλών τραγουδιών πάνω σε ήδη υπάρχουσα μουσική.
- Δημιουργία μικρών, απλών χορογραφιών.
- Εξάσκηση στην ροή της κίνησης. Εξάσκηση στη ενέργεια και παρουσία του κινούμενου σώματος.
- Μουσική και κίνηση, διαθεματική προσέγγιση με άλλες τέχνες και επιστήμες.
- Οργάνωση κινητικών και μουσικών δράσεων με γονείς και παιδιά προσχολικής ηλικίας.
- Τρόποι αξιολόγησης των δράσεων που θα οργανώνουν στον παιδικό σταθμό.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ελληνόγλωσση
Abigador, S. N. (2011). Όταν το σώμα μιλάει. Μεθοδολογία και ασκήσεις για τη σωματική έκφραση. Αθήνα: Γιαλός.
Αρζιμάνογλου- Μαντζαρλή, Λ. (2006). Η Ρυθμική Dalcroze μέσα από τα μάτια της Λίλης. Αθήνα: Εκδόσεις, Σπύρος Μαντζαρλής.
Batllori, J. (2003). Παιχνίδια καλλιτεχνικής έκφρασης. Αθήνα: Μαλλιάρης-Παιδεία.
Bellicha, I., Imberty, N. (2004). Ο χορός στο νηπιαγωγείο. Αθήνα: Άγκυρα.
Christofer, S. (2010). Μουσικοτροπώντας. Αθήνα: εκδόσεις Ιανός.
Γαλάνη Μ. (2010). Ο χορός στην εκπαίδευση. Αθήνα: Εκδόσεις ΕΛΛΗΝ / ΙΩΝ.
Dolto, F., (1999). Η ασυνείδητη εικόνα του σώματος (μτφ. Ε. Κούκη). Αθήνα: εκδόσεις της Εστίας.
Edwards L., Bayless K. & Ramsey M. (2010). Μουσική και κίνηση, Ένας τρόπος ζωής για το μικρό παιδί, (μτφ. Ευρυδίκη Ζαχοπούλου και Ελισάβετ Κωνσταντινίδου). Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
Feierabend, J. M. & Kahan, J. (2020). Μπορείς να κινηθείς με αυτό τον τρόπο; Το βιβλίο της κινητικής εξερεύνησης, (μτφ.-επιμ. Στέλλα Ρέτσιου). Αθήνα: εκδόσεις Fagotto books.
Grosleziat C. (2012). Τα Βρέφη και η Μουσική, Πρώτες αισθήσεις και ηχητικές δημιουργίες (μτφ. Ά. Αδάμ & Φ. Μιχαλοπούλου, επιμ. Γ. Αμπατζόγλου). Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
Lemma, A. (2016). Κάτω από το δέρμα (μτφ. Κ. Α. Ζερβός). Αθήνα: εκδόσεις Αρμός.
Mechthild T. & Tzshoppe-Stengle, I. (1997). Παιχνίδια για παιδιά προσχολικής ηλικίας (μτφ. Μ. Μούγιαννη). Αθήνα: εκδόσεις Καστανιώτη.
Μπουρνέλη, Ν. (2002). Κινητική Δημιουργικότητα – ειδικό πρόγραμμα ανάπτυξης της κινητικής δημιουργικότητας για παιδιά. Αθήνα: Ν. Μπουρνέλη.
Ρέτσιου Σ. (2018). Η Τέχνη του Δημιουργικού Χορού. Αθήνα: εκδόσεις Συμμετρία.
Σαρρής, Κ. Ν. (2009). Εισαγωγή στη γνωστική και ψυχαναλυτική θεωρία της ανάπτυξης του παιδιού. Αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών μέσα από το παραμύθι και τη μαριονέτα. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Τσαπανίδεου, Α. (1997). Προγράμματα ανάπτυξης κινητικών δεξιοτήτων σε παιδιά
προσχολικής ηλικίας. Θεσσαλονίκη: University studio press.
Winnicott, W. D., (1979). Το παιδί, το παιχνίδι και η πραγματικότητα (μτφ. Γ. Κωστόπουλος). Αθήνα: εκδόσεις Καστανιώτη.
Ξενόγλωσση
Stinson, S. W. (1988). Dance for young children. Finding the magic in movement.
AAHPERD, Reston, VA. National Dance Association.
Haselbach, B. (1993). Improvisation, Dance, Movement. Magnamusic Baton.
Joyce, M. (1973). First steps in teaching creative dance. Mayfield Publishing Co, U.S.
Pica, R. (2013). Experiences in Movement and Music, Birth to age 8. Wadsworth.
Russell, J. (1987). Creative Dance in the primary school. Plymouth: Northcote House.