Εισαγωγή στην Ψυχολογική Αξιολόγηση

Κωδικός Μαθήματος:

ΨΥΧ67

Εξάμηνο:

Ζ' Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΓΥ

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

5

Σύνδεσμος στο eClass:

https://eclass.uniwa.gr/courses/ECEC445/


ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:

  • Βασικές έννοιες της Ψυχομετρίας.
  • Τις έννοιες της εγκυρότητας και της αξιοπιστίας.
  • Τα βασικά χαρακτηριστικά των ερωτηματολογίων γονέων και των δοκιμασιών νοημοσύνης για τη βρεφική και νηπιακή ηλικία.
  • Τις μεθόδους ερμηνείας των αποτελεσμάτων μιας αξιολόγησης.
  • Τα βασικά χαρακτηριστικά εργαλείων που χρησιμοποιούνται συχνά για την αξιολόγηση βρεφών και νηπίων.
  • Τα βασικά στάδια κατασκευής ενός ψυχομετρικού εργαλείου.
  • Την αναγκαιότητα προσαρμογής ενός ψυχομετρικού εργαλείου με βάση το πολιτισμικό πλαίσιο.

Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:

  • Αναλύει τα αποτελέσματα ψυχομετρικής αξιολόγησης βρεφών και νηπίων.
  • Εφαρμόζει τα αποτελέσματα ψυχομετρικής αξιολόγησης βρεφών και νηπίων για τη διαμόρφωση αποτελεσματικότερων προγραμμάτων αγωγής και φροντίδας βρεφών και νηπίων που αντιμετωπίζουν δυσκολίες.
  • Συμμετέχει σε διαδικασίες κατασκευής ή στάθμισης ψυχομετρικών εργαλείων για βρέφη και νήπια.

 

Γενικές Ικανότητες

  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Αυτόνομη Εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Βασικές έννοιες της Ψυχομετρίας – Ιστορική αναδρομή
  2. Η στατιστική στην Ψυχομετρία
  3. Αξιοπιστία – Μέθοδοι υπολογισμού αξιοπιστίας
  4. Εγκυρότητα – Μέθοδοι υπολογισμού εγκυρότητας
  5. Λίστα Ελέγχου Παιδικής Συμπεριφοράς – Ερωτηματολόγιο Ανάπτυξης της Γλώσσας
  6. ΜCDI – Ερωτηματολόγιο Ανάπτυξης Επικοινωνιακών Ικανοτήτων McArthur
  7. Wechsler Preschool and Primary Scales of Intelligence
  8. Mullen Scales of Early Learning
  9. Bayley Scales of Infant Development
  10. Νοηματοδότηση αποτελεσμάτων αξιολόγησης – Νόρμες
  11. Ψυχομετρικά εργαλεία σε διαφορετικά πολιτισμικά πλαίσια
  12. Στάδια κατασκευής ψυχομετρικού εργαλείου (Ι)
  13. Στάδια κατασκευής ψυχομετρικού εργαλείου (ΙΙ)

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ελληνόγλωσση
Αλεξόπουλος, Δ. (2011). Ψυχομετρία. Αθήνα: Πεδίο.
Κουλάκογλου, Κ. (2013). Ψυχομετρία και Ψυχολογική Αξιολόγηση (3η έκδ.). Αθήνα: Πατάκης.
Κοντοπούλου, Ε. (2002). Ψυχομετρία. Αθήνα: Interbooks

 

Ξενόγλωσση
Furr, R.M. & Bacharach, V.R. (2008). Psychometrics: An introduction. Los Angeles, CA: Sage.
Price, L. R. (2016). Psychometric methods: Theory into practice. Guilford Publications.

 

Επιστημονικά περιοδικά
Journal of Psychometric Assessment