ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια,
Α) σε επίπεδο γνώσεων θα είναι σε θέση:
- Να προσδιορίζει τις βασικές αρχές, τις αξίες και τους κανόνες του επαγγέλματος του
παιδαγωγού πρώιμης παιδικής ηλικίας - Να περιγράφει τους στόχους και της μεθόδους εργασίας του
- Να αντιλαμβάνεται την ιστορική συγκρότηση του επαγγελματικού κλάδου
- Να αναγνωρίζει τις παραμέτρους του μετασχηματισμού που υφίσταται ως επαγγελματίας λόγω των εκάστοτε συνθηκών
- Να αντιλαμβάνεται και να κατανοεί την επαγγελματική υπευθυνότητα ως προς τα παιδιά, τους γονείς, τους συναδέλφους και τους εμπλεκόμενους φορείς
Β) σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση:
- Να ερμηνεύει τη διαχρονική εξέλιξη των απαιτήσεων του επαγγέλματός του
- Να διακρίνει τις διαφορετικές εκφάνσεις στην προσωπική θεωρία συναδέλφων του και να τις ερμηνεύει
- Να αναγνωρίζει τις μορφές και τους τρόπους εργασίας του συσχετίζοντάς τους με το ευρύτερο κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο
- Να εκτιμά τη χρησιμότητα της έρευνας δράσης στον επαγγελματικό του χώρο
- Να ανακαλύπτει την αξία της συλλογικής δράσης και να την υιοθετεί
Γ) σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση:
- Να χειρίζεται ερευνητικά τη βιβλιογραφία σε σχέση με την επαγγελματική του ταυτότητα
- Να οργανώνει τις γνώσεις του και να τις συνθέτει με κριτική ματιά κατά την επαγγελματική του δραστηριότητα
- Να ορίζει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του, καθώς και να συνειδητοποιεί τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των συνεργατών του καλλιεργώντας ένα κλίμα εμπιστοσύνης και αλληλοσεβασμού.
- Να λειτουργεί αυτόνομα και υπεύθυνα και να είναι σε θέση να επιλύει προβλήματα που ανακύπτουν στον εργασιακό του χώρο.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των
απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Αυτόνομη Εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεθνές και διεπιστημονικό περιβάλλον
- Προαγωγή νέων ερευνητικών ιδεών και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Επαγγελματική ταυτότητα, ρόλος, ικανότητες και δικαιώματα του παιδαγωγού προσχολικής ηλικίας
- Μορφές και σχέσεις εργασίας. Επιχειρηματική και υπαλληλική σχέση
- Η ένταξη στο επάγγελμα. Πρακτικές εναρμόνισης και απόδοσης
- Μορφές καθοδήγησης και συμβουλευτικής (Mentoring)
- Επικοινωνιακές δεξιότητες διαπροσωπικών επαγγελματικών
- Θεσμική επικοινωνία. Μελέτες περίπτωσης
- Οι προκλήσεις της συνδιδασκαλίας – Συλλογικότητα και αυτονομία.
- Η αξία της συλλογικής δράσης
- Δικτύωση με την τοπική κοινωνία – Πολιτισμικός πλουραλισμός
- Φεμινιστικές προσεγγίσεις του επαγγελματικού ρόλου – Η ένταξη των ανδρών
- Η ηθική της φροντίδας – Ηθικά προβλήματα και διλήμματα στην πράξη
- Οι βρεφονηπιακοί σταθμοί ως δημοκρατικές κοινότητες μάθησης
- Μετασχηματισμός και επαγγελματική ανάπτυξη των παιδαγωγών
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ελληνόγλωσση
Banks, S., Χατζηφωτίου Σεβαστή (επιμ.) (2015). Ηθική και Αξίες στην Κοινωνική Εργασία. Gutenberg. Αθήνα.
Hargreaves, A., & Fullan, M., (1995). Η εξέλιξη των εκπαιδευτικών. Αθήνα: Πατάκη.
Hargie, O., (1995). Δεξιότητες Επικοινωνίας. Αθήνα: Sextant.
Goffman, E., (1996). Συναντήσεις: Δύο Μελέτες στην Κοινωνιολογία της Αλληλεπίδρασης. Επ. Μακρυνιώτη Δ. Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
Κούρτη, Ε., (1995). Διαπροσωπική Επικοινωνία: Θεωρητικές Προσεγγίσεις. Αθήνα: Μάγια.
Κυπριανός Π., & Μουσένα Ε. (Επιμ.) (2021) Πέρα από την Ποιότητα – Γλώσσες αξιολόγησης στην Προσχολική Αγωγή. Αθήνα: Gutenberg.
Dahlberg G., Moss P. & Pence A. Beyond Quality in Early Childhood Education and Care – Languages of Evaluation. Routledge. London and New York.
Μουσένα Ε. (2021). Επικοινωνία και Προφορικότητα στην Εκπαίδευση: Προγράμματα και Παιδαγωγικές Πρακτικές. Αθήνα: Gutenberg.
Μουσένα, Ε., (2011). Πλαίσιο επικοινωνίας και συνεργασίας μεταξύ εκπαιδευτικών και γονέων στην προσχολική αγωγή, στο: Γούπος, Θ., (επιμ.) Προσεγγίσεις και πρακτικές για τη σχολική τάξη και το εκπαιδευτικό έργο. σελ. 171-180. Αθήνα: Εκδόσεις Σύγχρονοι Ορίζοντες.
Ράπτης, N., Ψαράς, X., (2015). Η Συνεργατική ηγεσία στην εκπαίδευση. Αθήνα: Διάδραση.
Φρυδάκη, Ε., (2015). Η επαγγελματική ταυτότητα του εκπαιδευτικού και το μέλλον της διδασκαλίας. Αθήνα: Εκδ. Κριτική.
Ξενόγλωσση
Kaga, Y., Benett, J., Moss, P., (2010). Caring and Learning Together, A cross-national study on the intergration of early childhood care and education within education. Paris, UNESCO.
Miller, C. & Cable, C. (Eds) (2010). Professionalization, Leadership and Management in the Early Years. London: Sage.
Mousena, E. (2021). Pluribus vs Unum as Values in Citizenship Education. In Ruby M., Angelo-Rocha, M., Hickey, M., and Agosto, V. Charlotte (Eds) Making A Spectacle: Examining Curriculum/Pedagogy as Recovery from Political Trauma (pp. 49-64). NC: IAP– Information Age Publishing.
Μousena E. & Raptis N., (2020). Beyond Teaching: School Climate and Communication in the Educational Context, in: Waller, L. (Ed.) Education at the Intersection of Globalization and Technology. pp. 153-169. Intech Open. DOI: http://dx.doi.org/10.5772/intechopen.93575
Μousena, E., & Sidiropoulou, T., (2018). Oral Communication Skills and Pedagogy, in: Cavero B. O. & Calvet L. N., New Pedagogical Challenges in the 21st Century. pp. 231-247.InTechOpen. Print ISBN: 978-1-78923-380-3. Online ISBN 978-1-78923-381-0 http://dx.doi.org/10.5772/intechopen.70831
Mousena, E., & Varnava –Skoura, G., (2016). Report sul sistema educativo della prima infanzia in Grecia, pp 55-66, in: Enea Nottoli (ed.) Q2, Lo 0-6 in Europa, un viaggio nell’ in fanzia. Zeroeiup Edizioni.
Sarason, B. S. (1982). The Culture of the School and the Problem of Change, 2nd Ed., Boston: Allyn and Bacon.
Vandenbroeck, M., Urban, M., & Peeters, J., (2016). Pathways to Professionalism in Early Childhood Education and Care (Towards an Ethical Praxis in Early Childhood). London: Routledge.
Weldon, L.L. (1971): Conflicts in our Schools. Columbus, Ohio: A Bell & Howell Company.
Επιστημονικά περιοδικά
Education & Culture
The Journal of School & Society
Children & Society
International Journal of Education Policy & Leadership
European Early Childhood Research Journal
Early Education Journal
Early child development and care
Early Childhood Research Quarterly
Contemporary Issues in Early Childhood
Compare: A Journal of Comparative and International Education