Πολυγλωσσία σε Δομές Αγωγής

Κωδικός Μαθήματος:

ΠΑΙ80

Εξάμηνο:

H' Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΕΥ

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

5


ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια,
Α) σε επίπεδο γνώσεων θα είναι σε θέση:

  • Να γνωρίζει την αξία και τις λειτουργίες της πολυγλωσσίας
  • Να αντιλαμβάνεται τις γλωσσικές δυνατότητες των παιδιών σε πολυγλωσσικά περιβάλλοντα
  • Να αντιλαμβάνεται την αξία της επικοινωνίας σε περισσότερες της μητρικής γλώσσες
  • Να περιγράφει τους στόχους της γλωσσικής καλλιέργειας

Β) σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση:

  • Να επιλέγει και να ιεραρχεί κατάλληλα στόχους, περιεχόμενα και δραστηριότητες υποστηρικτικές για την ανάπτυξη της γλώσσας
  • Να αναπτύσσει προγράμματα και δραστηριότητες σε πολυγλωσσικές τάξεις
  • Να οργανώνει επικοινωνιακά πλούσιες διδακτικές εμπειρίες
  • Να υποστηρίζει την διαπολιτισμικότητα και την πολυγλωσσία

Γ) σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση:

  • Να αιτιολογεί το θεωρητικό υπόβαθρο των επιλογών του/της
  • Να χειρίζεται ερευνητικά τη βιβλιογραφία σε σχέση με την κοινωνιογλωσσολογία
  • Να αναλύει και να συνθέτει υπεύθυνα τα δεδομένα των επιλογών του/της
  • Να υποστηρίζει με επιχειρήματα τις επιλογές του/.της
  • Να συγκρίνει και να αξιολογεί τα δεδομένα, και να λαμβάνει αποφάσεις

 

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Αυτόνομη Εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές και διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Προαγωγή νέων ερευνητικών ιδεών και επαγωγικής σκέψης

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Γλώσσα – Κοινωνία – Εκπαίδευση
  2. Βασικές αρχές κοινωνιογλωσσολογίας
  3. Πολυγλωσσία και πολιτισμικός πλουραλισμός
  4. Γλώσσα και εξουσία
  5. Μητρική και Κυρίαρχη γλώσσα στην εκπαίδευση
  6. Μοντέλα εκπαίδευσης στη Διγλωσσία/Πολυγλωσσία
  7. Σύγχρονες θεωρίες διδασκαλίας της γλώσσας σε πολυγλωσσικά περιβάλλοντα
  8. Πολυγλωσσία και πρώιμη παιδική ηλικία – Προκλήσεις και προοπτικές
  9. Μορφές και τρόποι υποστήριξης της πολυγλωσσίας
  10. Διδασκαλία και μάθηση σε πολυγλωσσικές τάξεις
  11. Μέθοδος CLIL (Content and Language Integrated Learning)
  12. Μέθοδος CLIL σε δομές αγωγής και φροντίδας
  13. Πολυγλωσσία και ψηφιακά περιβάλλοντα

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ελληνική
Ανδρουλάκης, Γ. (2010). Οι (αναπαρα)στάσεις των μαθητών/-ριών και των εκπαιδευτικών απέναντι στην πολυγλωσσία και οι συνέπειές τους για την εκπαιδευτική πολιτική σχετικά με τις γλώσσες της μετανάστευσης. Στο Α. Κεσίδου, Α. Ανδρούσου & Β. Τσάφος (Επιμ.), Μετανάστευση, πολυπολιτισμικότητα και εκπαιδευτικές προκλήσεις: Πολιτική – Έρευνα – Πράξη, Πρακτικά Επιστημονικού Συνεδρίου, Αθήνα, 14-15 Μαΐου 2010 (σσ. 194-202). Θεσσαλονίκη: Ελληνικό Παρατηρητήριο για τη Διαπολιτισμική Παιδεία και Εκπαίδευση.
Ασκούνη, Ν. (2014). Μειονότητες και εκπαίδευση: πολιτισμικές διαφορές και ταξικές ανισότητες. Σύγχρονα Θέματα, 124, 25-32.
Baker, C. (2001). Εισαγωγή στη διγλωσσία και τη δίγλωσση εκπαίδευση (Επιμ.: Δαμανάκης, Μ.). Gutenberg.
Banks, J. (2004) Εισαγωγή στην πολυπολιτισμική εκπαίδευση. Εκδόσεις Παπαζήση
Δαμανάκης, Μ. (2005). Η εκπαίδευση των παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών στην Ελλάδα: Διαπολιτισμική Προσέγγιση. Gutenberg.
Δενδρινού, Β., Ζουγανέλη Αικ., και Καραβά, Ε. (2013). Η εκμάθηση ξένων γλωσσών στο σχολείο στην Ελλάδα: Ευρωπαϊκή Έρευνα Γλωσσικών Ικανοτήτων. Αθήνα: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Διαθέσιμο στο: http://opencourses.uoa.gr/modules/document/file.php/ENL13/Instructional%20Package/03.%20FL%20Teaching-Learning_GR/ESLC_GR.pdf.
Εμπειρίκος, Λ, Ιωαννίδου, Α., Καραντζόλα, Ε., Μπαλτσιώτης, Λ., Μπέης, Σ., Τσιτσελίκης, Κ., & Χριστόπουλος, Δ. (Επιμ.) (2001). Γλωσσική ετερότητα στην Ελλάδα, Πρακτικά Διημερίδων του ΚΕΜΟ. Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
Θεοδοσιάδου, Κ. (2015). Διδασκαλία και ετερότητα (Οι προσωπικές θεωρίες εκπαιδευτικών που διδάσκουν σε πολυπολιτισμικές τάξεις). Μπατσιούλας Ν.& Σ.
Malinowski, B. (2000). Το πρόβλημα του νοήματος στις πρωτόγονες γλώσσες. στο: Γλώσσα και Γραμματισμός στην Κοινωνική Πρακτική, ΕΑΠ: Πάτρα.
Mercer, N. (2001). Η νέο-βιγκοτσκιανή θεωρία και η σχολική εκπαίδευση. Στο: Γλώσσα, Γραμματισμός και Μάθηση στην Εκπαιδευτική Πρακτική. ΕΑΠ: Πάτρα.
Μουσένα Ε. (2021). Επικοινωνία και Προφορικότητα στην Εκπαίδευση: Προγράμματα και Παιδαγωγικές Πρακτικές. Gutenberg. Αθήνα.
Μπιρμπίλη, Μ., (2015). Προς μια Παιδαγωγική του Διαλόγου. Εκδ. Σοφία.
Σκούρτου, Ε., & Κούρτη-Καζούλλη, Β. (2015). Διγλωσσία και Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης γλώσσας. Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα. Διαθέσιμο από: file:///C:/Users/odyss/Downloads/15523-Skourtou-KOY.pdf
Σκούρτου, Ε. (2011). Η διγλωσσία στο σχολείο. Gutenberg.

 

Ξενόγλωσση
Aronin, L., & Singleton, D. (2012). Multilingualism (Vol. 30). John Benjamins Publishing.
Ball, J. (2010). Enhancing learning of children from diverse language backgrounds: Mother tongue-based bilingual or multilingual education in early childhood and early primary school years. Victoria, Canada: Early Childhood Development Intercultural Partnerships, University of Victoria.
Baker, C. & Wright, W. E. (2011). Foundations of bilingual education and bilingualism. Multilingual matters (6th ed.). Channel View Publications Ltd
Butler, Y. G. (2013). Bilingualism/multilingualism and second-language acquisition. The handbook of bilingualism and multilingualism, 109-136.
Edwards, J. (2002). Multilingualism. Routledge.
Trudgill, P. (2002). Sociolinguistic Variation and Change. Edinburgh University Press.
Tsokalidou, R. (2005). Raising Bilingual Awareness in Greek Primary Schools. The International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 8(1), 1-14.
Wilson, S. J., Dickinson, D. K., & Rowe, D. W. (2013). Impact of an early reading first program on the language and literacy achievement of children from diverse language backgrounds. Early Childhood Research Quarterly, 28(3), 578-592.
Wright, S. (2003). Language Policy and Language Planning: From Nationalism to Globalization. Palgrave Macmillan.

 

Επιστημονικά περιοδικά
International journal of Bilingualism
Developmental science
Journal of multilingual and multicultural development
Early Childhood Research Quarterly