Καθηγητές Μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:
- τις γνωστικές επιδράσεις της έκθεσης και εξοικείωσης με τα τεχνολογικά μέσα (π.χ. ανάπτυξη γλώσσας, διεργασίες προσήλωσης και προσοχή)
- τις συναισθηματικές επιδράσεις της έκθεσης και εξοικείωσης με τα τεχνολογικά μέσα (π.χ. διαχείριση μοναξιάς, ανάπτυξη της φαντασίας και δημιουργικότητας)
- τις κοινωνικές επιδράσεις της έκθεσης και εξοικείωσης με τα τεχνολογικά μέσα (π.χ. δια ζώσης φυσική παρουσία και συμμετοχή, διαμεσολαβημένη παρουσία, αύξηση της επιθετικότητας)
- τις βραχυπρόθεσμες, μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες επιδράσεις των μέσων
Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγεί και να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με:
- τις γνωστικές επιδράσεις της έκθεσης και εξοικείωσης με τα τεχνολογικά μέσα (π.χ. ανάπτυξη γλώσσας, διεργασίες προσήλωσης και προσοχή)
- τις συναισθηματικές επιδράσεις της έκθεσης και εξοικείωσης με τα τεχνολογικά μέσα (π.χ. διαχείριση μοναξιάς, ανάπτυξη της φαντασίας και δημιουργικότητας)
- τις κοινωνικές επιδράσεις της έκθεσης και εξοικείωσης με τα τεχνολογικά μέσα (π.χ. δια ζώσης φυσική παρουσία και συμμετοχή, διαμεσολαβημένη παρουσία, αύξηση της επιθετικότητας)
- τις βραχυπρόθεσμες, μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες επιδράσεις των μέσων
Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:
- να αναλύουν τις γνωστικές επιδράσεις της έκθεσης και εξοικείωσης με τα τεχνολογικά μέσα (π.χ. ανάπτυξη γλώσσας, διεργασίες προσήλωσης και προσοχή)
- να αξιολογούν τις συναισθηματικές επιδράσεις της έκθεσης και εξοικείωσης με τα τεχνολογικά μέσα (π.χ. διαχείριση μοναξιάς, ανάπτυξη της φαντασίας και δημιουργικότητας)
- να εξηγούν τις κοινωνικές επιδράσεις της έκθεσης και εξοικείωσης με τα τεχνολογικά μέσα (π.χ. δια ζώσης φυσική παρουσία και συμμετοχή, διαμεσολαβημένη παρουσία, αύξηση της επιθετικότητας)
- να διακρίνουν μεταξύ των βραχυπρόθεσμων, μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων επιδράσεων των μέσων
- να συνθέτουν γνώσεις του μαθήματος με άλλα πεδία της αναπτυξιακής, γνωστικής και κοινωνικής ψυχολογίας
- να καταρτίζουν προγράμματα κριτικής αξιοποίησης των μέσων για παιδιά προσχολικής ηλικίας
- να διαχειρίζονται ζητήματα που προκύπτουν από την πρόωρη εξοικείωση των παιδιών με περιεχόμενα των μέσων αλλά και με τα ψηφιακά εργαλεία
Γενικές Ικανότητες
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης και επαγωγικής σκέψης
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Ψηφιακή γενιά: Γενεαλογικά ορόσημα
- Μετατροπές της παιδικής κατάστασης
- Ανεπίγνωστη και σκόπιμη έκθεση: Η οθόνη ως συντροφιά
- Βραχυπρόθεσμες, μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες επιδράσεις των μέσων
- Γνωστικές επιδράσεις: Yπερπληθώρα ερεθισμάτων και προσοχή
- Γλωσσικές δεξιότητες και ψηφιακό περιεχόμενο
- Ψηφιακό περιεχόμενο και ανάπτυξη της φαντασίας και της δημιουργικότητας
- Ψηφιακό περιεχόμενο, ανάπτυξη της ενσυναίσθησης και η εκδήλωση της επιθετικότητας
- Ψηφιακή διασκέδαση: Διαχείριση της μοναξιάς και της προσμονής
- Παραδοσιακό και ψηφιακό παιχνίδι
- Κοινωνική ανάπτυξη: Απτοί και ψηφιακά διαμεσολαβημένοι «άλλοι»
- Πτυχές ωφέλιμης χρήσης των μέσων
- Αγωγή και εκπαίδευση στα μέσα από μικρή ηλικία
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Κούρτη, Ε. (Επιμ.) (2011). Παιδική ηλικία και μέσα μαζικής επικοινωνίας (τομ. Α & Β). Αθήνα: Ηρόδοτος/ΟΜΕΠ.
Ντάβου, Μπ. (2005). Η παιδική ηλικία και τα μαζικά μέσα επικοινωνίας: μετατροπές της παιδικής κατάστασης. Αθήνα: Παπαζήση.
Σιδηροπούλου, Α. (2019). Ψυχολογικές διαδρομές στην ψηφιακή εποχή: Από το multitasking στην πολυδιεργασία της ύπαρξης. Αθήνα: Παπαζήση.