Αναπτυξιακή Νευροψυχολογία

Κωδικός Μαθήματος:

ΨΥΧ84

Εξάμηνο:

H' Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΕΥ

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

5

Σύνδεσμος στο eClass:

https://eclass.uniwa.gr/courses/ECEC389/


Καθηγητές Μαθήματος

Δεν θα ενεργοποιηθεί

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:

  • Βασικές έννοιες της Αναπτυξιακής Νευροψυχολογίας.
  • Την ανάπτυξη δομών του εγκεφάλου κατά την εμβρυϊκή περίοδο, τη βρεφική και τη νηπιακή ηλικία.
  • Την ανάπτυξη εγκεφαλικών λειτουργιών κατά την εμβρυϊκή περίοδο, τη βρεφική και τη νηπιακή ηλικία.
  • Το νευροβιολογικό υπόβαθρο της ΔΕΠ-Υ.
  • Το νευροβιολογικό υπόβαθρο της ΔΑΦ.
  • Βασικά νευρολογικά νοσήματα που εκδηλώνονται σε βρέφη και νήπια.

 

Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:

  • Διαμορφώνει αποτελεσματικότερα προγράμματα αγωγής και φροντίδας βρεφών και νηπίων.
  • Αναλύει πληρέστερα τη συμπεριφορά τυπικά αναπτυσσόμενων βρεφών και νηπίων.
  • Αναλύει πληρέστερα τη συμπεριφορά βρεφών και νηπίων με νευροαναπτυξιακές δαιταραχές (π.χ. ΔΕΠ-Υ, ΔΑΦ).

 

Γενικές Ικανότητες

  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Αυτόνομη Εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Βασικές έννοιες της Αναπτυξιακής Νευροψυχολογίας – Ιστορική αναδρομή
  2. Μέθοδοι νευροψυχολογικής αξιολόγησης
  3. Η εξέλιξη του ανθρώπινου εγκεφάλου – Κρίσιμες διαφορές από τα ανώτερα θηλαστικά
  4. Ανάπτυξη του ΚΝΣ κατά την εμβρυϊκή περίοδο
  5. Ανάπτυξη του ΚΝΣ κατά τη βρεφική ηλικία
  6. Ανάπτυξη του ΚΝΣ κατά τη νηπιακή ηλικία
  7. Πλαστικότητα του εγκεφάλου και κρίσιμη περίοδος
  8. Νευροβιολογικό υπόβαθρο της ΔΕΠ-Υ
  9. Νευροβιολογικό υπόβαθρο της ΔΑΦ
  10. Διαταραχές άγχους
  11. Γενετικές διαταραχές
  12. Επιληψία
  13. Μεταβολικά νοσήματα

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ελληνόγλωσση
Breedlove, M., Rosenzweig, M.R. & Watson, N.V. (2011). Βιολογική Ψυχολογία. Αθήνα: Παρισιάνος.
Fitzpatrick, G.J., Hall, D., LaMantia, W.C., McNamara, J.O. & Williams, S.Μ. (2009). Νευροεπιστήμες. Αθήνα: Παρισιάνος.
Kalat, J.W. (1995). Βιολογική Ψυχολογία. Αθήνα: Έλλην.
Kandel, R.E., Schwartz, H.J. & Jessell, M.T. (2011). Νευροεπιστήμη και συμπεριφορά. Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης.
Kandel, E.R., Schwartz, J.H. & Jessell, T.M. (2016). Βασικές αρχές Νευροεπιστημών. Αθήνα: Πασχαλίδης.
Kolb, Β. & Whishaw, I.Q. (2009). Εγκέφαλος και Συμπεριφορά (Τόμος Ι & ΙΙ). Αθήνα: Πασχαλίδης.
Neil, M.G. (2011). Νευροψυχολογία: Εγκέφαλος και συμπεριφορά. Αθήνα: Παρισιάνος.
Pinel, J.P. (2011). Βιοψυχολογία. Αθήνα: Ίων.

 

Ξενόγλωσση
Anderson, V., Northam, E., & Wrennall, J. (2019). Developmental Neuropsychology: A Clinical Approach (Brain, Behaviour and Cognition). London: Routledge.
Glozman, J. (2013). Explorations in developmental psychology. Developmental neuropsychology. Routledge/Taylor & Francis Group.

 

Επιστημονικά περιοδικά
Child Neuropsychology