ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:
- Τα «εργαλεία» και τις αρχές της Χοροθεραπείας και να αξιοποιεί όσα από αυτά κρίνει κατάλληλα, στις δράσεις κίνησης και χορού με τα παιδιά.
- Μέσω του τελετουργικού χαρακτήρα της χοροθεραπείας τη σημασία της διάστασης της τελετουργίας στη μαθησιακή διαδικασία.
- Την «συμβολική αποτελεσματικότητα», τη γείωση, τη συμμετρία, την επανάληψη.
- Την μετουσίωση, το παιχνίδι και το συσχετισμό ‘Εγώ’ και ο ‘Άλλος’ στο συμβολικό χώρο που δημιουργείται στην διαδικασία της μάθησης.
- Συσχετίζοντας τις πληροφορίες που λαμβάνει από την κινητική έκφραση των βρεφών και παιδιών προσχολικής ηλικίας.
- Τα επιπλέον εργαλεία αξιολόγησης των κινητικών δράσεων που έχει διδαχθεί.
- Με πιο σφαιρική-πολύπλευρη οπτική την σωματική κίνηση και έκφραση των βρεφών και παιδιών προσχολικής ηλικίας.
Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγεί και να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με:
- Την παραγωγή διαφορετικών ρυθμικών αλληλουχιών και την εναλλαγή ρυθμικών κινητικών μοτίβων.
- Τις πολλαπλές δυνατότητες προσαρμογής χοροθεραπευτικών στοιχείων στις ασκήσεις.
- Την σωματική έκφραση και τον δημιουργικό αυτοσχεδιασμό.
- Δημιουργία φωνημάτων και την εναλλαγή ρυθμικών φωνητικών μοτίβων.
- Δημιουργία μελωδιών και την εναλλαγή μελωδικών μοτίβων.
- Τον συνδυασμό ηχητικών και κινητικών μοτίβων.
- Την δημιουργικότητα στις κινητικές δράσεις και παιχνίδια.
- Την δυνατότητα εύρεσης πηγών έμπνευσης, τις οποίες θα ενσταλάζει στο μάθημά του/της.
- Τον συγχρονισμό της κίνησης, με το τραγούδι και τον ρυθμό.
- Άμεση, ενεργητική κι εποικοδομητική επικοινωνία.
- Το πως τα χοροθεραπευτικά εργαλεία αναπτύσσουν καλύτερη αντίληψη στο χώρο, στο χρόνο, στη δυναμική, στη ροή της κίνησης και στην αλληλουχία αυτών.
Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:
- Κατανόηση του σώματος ως μέσο εκφοράς συναισθηματικής κατάστασης, αποδοχής του και βελτίωση της σχέσης τους με το δικό τους σώμα.
- Στην παρατήρηση της κινητικής, σωματικής έκφρασης των βρεφών και των μικρών παιδιών μέσα από τις ρυθμικές ασκήσεις, σε συνδυασμό με τα φωνήματα και τα τραγούδια, σε ατομικό, δυαδικό ή ομαδικό επίπεδο.
- Ενίσχυση και πρωτοβουλία στην οργάνωση μαθήματος μέσω και των εφαρμογών της Χοροθεραπείας.
- Αναζήτηση πηγών έμπνευσης, επεξεργασίας και προσαρμογής τους στις δράσεις.
- Ικανότητα να παραγωγής αυτόνομων αλλά και ομαδικών δραστηριοτήτων.
- Συνεργασία με συναδέλφους και τα παιδιά.
- Εφαρμογή των θεραπευτικών αρχών της αποδοχής και του «να ακούω τον άλλον» στην δουλειά του/της με τα παιδιά.
- Να επιδεικνύει ευαισθησία στις σωματικές ιδιαιτερότητες.
- Ανάπτυξη ικανότητας αναστοχασμού στην αυτοαξιολόγηση.
- Ανάλυση και σύνθεση ώστε να επιτελείται ο πολυδιάστατος χαρακτήρας του χορού.
Γενικές Ικανότητες
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής σκέψης
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Διακαλλιτεχνική θεώρηση και ερευνητική ικανότητα
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Χοροθεραπεία: Ορισμός Χορορυθμικής-Πρωτόγονης Έκφρασης και Χοροκινητικής θεραπείας, τα οφέλη των τεχνικών.
- Συσχετισμοί των νευροδιαβιβαστών και της νευροπλαστικότητας του εγκεφάλου με το χορό και τη Χοροθεραπεία
- Μνήμη σώματος και μη λεκτική έκφραση.
- Ανάλυση της αποτελεσματικότητας των πρωτογενών-παγκόσμιων θεραπευτικών μηχανισμών σε σχέση με την κίνηση και το χορό. Διαχρονική εξέλιξη.
- Ανάλυση και επεξήγηση θεωρητική και βιωματική των βασικών «εργαλείων» της Χοροθεραπείας.
- Χρήση της φωνής μέσω φωνημάτων και τραγουδιών.
- Στοιχεία σύνδεσης κεντρικού νευρικού συστήματος και κίνησης.
- Συμμετρικές και Αντίθετες κινήσεις.
- Συμβολισμός και δημιουργικότητα.
- Ρυθμική δομή. Αποτελεσματικότητα της επανάληψης.
- Αίσθηση της γείωσης. Διπολισμός και ταλάντωση.
- Λειτουργία της ομάδας.
- Μετουσίωση και υπέρβαση.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ελληνόγλωσση
Ντιντιέ, Α. (2003).Το εγώ-δέρμα (μτφ Δρ. Τσαρμακλή). Αθήνα, Εκδόσεις Καστανιώτη.
Dolto, F., (1999). Η ασυνείδητη εικόνα του σώματος (μτφ. Ε. Κούκη). Αθήνα, εκδόσεις της Εστίας.
Κεφάλου– Χορς, Ε. (2001). Το χρονικό της ρυθμικής, σύστημα και μέθοδος διδασκαλίας. Αθήνα, εκδόσεις Orpheus
Μαργαρίτη, Α. (2019). Στα συναρπαστικά μονοπάτια της Χοροθεραπείας. Αθήνα, εκδόσεις Πεδίο.
Μίλλερ, Ά. (2004). Το σώμα δεν ψεύδεται ποτέ (μτφρ. Λ. Μαζαράκη). Αθήνα, εκδόσεις Ροές.
Μπερτερά, Τ. & Μπερνστάιν, Κ. (2003). Το Σώμα έχει τη δική του λογική (μτφ Μ. Εκκλησιάρχου). Αθήνα, εκδόσεις Θυμάρι.
Παπαδάκη-Μιχαηλίδη, Ε. (1998). Η Σιωπηλή Γλώσσα των Συναισθημάτων. Αθήνα, εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.
Peterson, R. Α. (2005). Η ανθρωπολογία του χορού (μτφ. Μ. Ζωγράφου). Αθήνα, εκδόσεις Νήσος.
Piaget, J. (2007). Η γλώσσα και η σκέψη του παιδιού (μτφ Μ. Αραβαριτσιώτη). Αθήνα, εκδόσεις Καστανιώτη.
Piaget, J. (2007). Η ψυχολογία της νοημοσύνης (μτφ. Ε. Βέλτσου). Αθήνα, εκδόσεις Καστανιώτη.
Σαβράμη, Κ. (1990). Κινησιογραφικά. Αθήνα, εκδόσεις Σάλτο.
Schott-Billmann, F. (1995). Η χοροθεραπεία με την Πρωτόγονη Έκφραση (μτφ Λ. Μωραΐτου- Αν. Αναστασοπούλου). Αθήνα, εκδόσεις Τρόπος ζωής.
Τσουβαλά, Μ. (2006). Χορός και Εκπαιδευτική Διαδικασία. Ένα βιωματικό πρόγραμμα διερεύνησης και αξιοποίησης των δυνατοτήτων διδασκαλίας του χορού σε παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας. Αδημοσίευτη Διδακτορική Διατριβή. Αθήνα, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Winnicott, W. D. (2009). Το παιδί, το παιχνίδι και η πραγματικότητα (μτφ. Γ. Κωστόπουλος). Αθήνα, εκδόσεις Καστανιώτη.
Zeki, S. (2013). Εσωτερική όραση (επιμ. Αζαρίας Καραμανλίδης). Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης.
Zimmer, R. (2007). Εγχειρίδιο ψυχοκινητικής (επιμ. Αντώνης Καμπάς). Αθήνα, εκδόσεις Αθλότυπο.
Zimmer, R. (2007). Εγχειρίδιο κινητικής αγωγής (επιμ. Αντώνης Καμπάς). Αθήνα, εκδόσεις Πατάκη.
Ξενόγλωσση
Lynne. J. H., (2006). Dancing for Health. U.S.A: AltaMira Press.