ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:
- Τις πολλαπλές επιδράσεις της γλώσσας στη σκέψη, στις γνωστικές λειτουργίες και στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των παιδιών
- Τον πολυδιάστατο χαρακτήρα της έννοιας της διγλωσσίας
- Τους παράγοντες που επηρεάζουν τη δίγλωσση γλωσσική ανάπτυξη και συμπεριφορά
- Τις επιδράσεις της διγλωσσίας/πολυγλωσσίας στην ανάπτυξη και τη συμπεριφορά
- Τις δυσκολίες στη γλωσσική αξιολόγηση των δίγλωσσων παιδιών
- Βέλτιστες πρακτικές υποστήριξης της ανάπτυξης των δίγλωσσων μαθητών
Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγεί και να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με:
- τα βασικά χαρακτηριστικά του δίγλωσσου παιδιού / μαθητή.
- Τις συγκεκριμένες δυσκολίες και προκλήσεις που αντιμετωπίζει το δίγλωσσο/πολύγλωσσο παιδί
- τις επιδράσεις της διγλωσσίας στη σκέψη του δίγλωσσου παιδιού
- τις επιδράσεις της διγλωσσίας στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του δίγλωσσου παιδιού
- τους τρόπους υποστήριξης της γλωσσικής και γενικότερης ψυχολογικής ανάπτυξης του δίγλωσσου παιδιού
Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:
- Εντοπίζει τους παράγοντες (γλωσσικούς, κοινωνικούς, κ.ά.) που προσδιορίζουν τα χαρακτηριστικά ενός δίγλωσσου/πολύγλωσσου παιδιού
- Συνεκτιμά τις δυσκολίες του δίγλωσσου μαθητή (σε γλωσσικό και ευρύτερα μαθησιακό επίπεδο)
- Διαμορφώνει και εφαρμόζει προσεγγίσεις που θα στηρίξουν τη γλωσσική και γενικότερη ανάπτυξη του δίγλωσσου παιδιού
- Συνεργάζεται με άλλα εμπλεκόμενα μέρη (γονείς, ψυχολόγους, λογοθεραπευτές) για την αξιολόγηση της γλωσσικής ανάπτυξης του δίγλωσσου παιδιού
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών,
Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα, - Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών,
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής,
- Αυτόνομη Εργασία
- Ομαδική Εργασία
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
1. Γλώσσα: οριοθέτηση, διαστάσεις, λειτουργίες.
2. Σχέση Γλώσσας – Νόησης.
3. Βασικές διαστάσεις της γλωσσικής ανάπτυξης.
4. Διγλωσσία / πολυγλωσσία: οριοθέτηση και τύποι διγλωσσίας
5. Παράγοντες που επιδρούν στη δίγλωσση γλωσσική ανάπτυξη
6. Επιδράσεις της διγλωσσίας στη γνωστική και ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των παιδιών.
7. Αξιολόγηση της γλωσσικής ανάπτυξης σε δίγλωσσα παιδιά
8. Γλωσσική ανάπτυξη στην ταυτόχρονη διγλωσσία
9. Γλωσσική ανάπτυξη στη διαδοχική διγλωσσία
10. Ο δίγλωσσος/πολύγλωσσος μαθητής: ιδιαιτερότητες και προκλήσεις
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ελληνική βιβλιογραφία
- Διακογιώργη, Κ., Σελίμης, Σ., Παπαδοπούλου, Δ., και Ανδρέου, Γ. (2023) Διγλωσσία: Γλωσσική Ανάπτυξη και Εκπαιδευτικές Προεκτάσεις. Gutenberg
- Τριάρχη-Herrman, B. (2000). Η Διγλωσσία στην Παιδική Ηλικία: μια Ψυχογλωσσολογική Προσέγγιση. Εκδ. Gutenberg Μότσιου, Ε. (2014). Εισαγωγή στην Ανάπτυξη της Γλώσσας. University Studio Press
- Παπαηλιού, Χ. Φ. (2005). Η Ανάπτυξη της Γλώσσας: Θεωρητικές Προσεγγίσεις και Ερευνητικά Δεδομένα από την Τυπική και Αποκλίνουσα Γλωσσική Συμπεριφορά. Εκδ. Παπαζήση.
- Keil, M. (2019). H Kατάκτηση της Γλώσσας. Εκδ. Gutenberg (επιμ. Κ. Διακογιώργη)
- Ράλλη, Α. Μ. (2019). Γλωσσική Ανάπτυξη: Βρεφική, Παιδική και Εφηβική Ηλικία. Εκδ. Gutenberg.
- Costa, A. (2018). Ο Δίγλωσσος Εγκέφαλος: Η νευροεπιστήμη της γλώσσας. Εκδ. Σταφυλίδη.
Αγγλόφωνη βιβλιογραφία
- Bialystok, E. (2001). Bilingualism in Development: Language, Literacy and Cognition. Cambridge University Press.
- Cook, V., & Bassetti, B. (2011). Language and Bilingual Cognition. Psychology Press. Taylor & Francis.
- Creese, A. & Blackledge, A. (2010). Multilingualism. A critical perspective. Continuum.
- DeHower, A. (2009). An Introduction to Bilingual Development. Multilingual Matters
- Paradis, J., Genesee, F. &.Crago, M. (2021).Dual Language Development & Disorders: A Handbook on Bilingualism and Second Language Learning. Brooks Publishing.
- Pavlenko, A. (2014). The bilingual mind and what it tells us about language and thought. Cambridge Univeristy Press.
Επιστημονικά περιοδικά
- International Journal of Bilingualism https://journals.sagepub.com/home/ijb
- International Journal of Bilingual Education and Bilingualism https://www.tandfonline.com/toc/rbeb20/current
- Bilingualism: Language and Cognition https://www.cambridge.org/core/journals/bilingualism-language-and-cognition
- Journal of Child Language https://www.cambridge.org/core/journals/journal-of-child-language
- Language Development Research https://ldr.lps.library.cmu.edu/
- Language Learning and Development https://www.tandfonline.com/journals/hlld20