Κοινωνικοπολιτισμικές προσεγγίσεις της ανάπτυξης

Κωδικός Μαθήματος:

ΨΥΧ105

Εξάμηνο:

Ε' Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΕΥ

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

5


Καθηγητές Μαθήματος

Καρούσου Αλεξάνδρα

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια

Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:

  • τις βασικές θεωρητικές και μεθοδολογικές προσεγγίσεις που έχουν προταθεί για την μελέτη της ανάπτυξης και της μάθησης
  • τις διάφορες αναπτυξιακές θεωρίες και να διακρίνει αυτές που δίνουν έμφαση σε κοινωνικο-πολιτισμικούς παράγοντες
  • τις προεκτάσεις των εν λόγω προσεγγίσεων στην εκπαίδευση

Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγεί και να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με:

  • να διακρίνει τις θεωρητικές και μεθοδολογικές προσεγγίσεις για τη μελέτη της ανάπτυξης που δίνουν έμφαση σε κοινωνικο-πολιτισμικούς παράγοντες
  • να προσεγγίσει κριτικά τις κοινωνικο-πολιτισμικές θεωρίες, καθώς και να εντοπίσουν τις μεταξύ τους σχέσεις, ομοιότητες και διαφορές.
  • να συζητήσει τις προεκτάσεις των εν λόγω προσεγγίσεων στην εκπαίδευση, καθώς και να προτείνουν πιθανές εφαρμογές τους στην εκπαιδευτική πράξη
  • να αντλήσει αυτόνομα πληροφορίες σχετικά με πρόσφατα εμπειρικά δεδομένα και να τις παρουσιάσει με τρόπο συνοπτικό, συνεκτικό και τεκμηριωμένο.
     

Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:

  • Διατυπώνει τεκμηριωμένες απόψεις σχετικά με τον πολύπλευρο ρόλο του κοινωνικού πλαισίου στην ανάπτυξη του παιδιού
  • Να προτείνει τρόπους αξιοποίησης των ευρημάτων της σχετικής έρευνας στην εκπαιδευτική πράξη
  • Αξιοποιεί τα ευρήματα της έρευνας σχετικά με τις κοινωνικοπολιτισμικές επιδράσεις στην ανάπτυξη στη διαμόρφωση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων

ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών,
  •  Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών,
  •  Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα,
  •  Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής,
  • Αυτόνομη Εργασία
  • Ομαδική Εργασία
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ελληνόφωνη βιβλιογραφία

Donaldson,M. (1991).Η σκέψη των παιδιών. (Επιμ. Σ. Βοσνιάδου), Εκδόσεις Gutenberg.

Hobson, P. (2006). To λίκνο της σκέψης: Διερευνώντας την προέλευση της σκέψης. Εκδ. Παπαζήση

Παπαδοπούλου Κ. (2009). Η Ζώνη Εγγύτερης Ανάπτυξης στη Θεωρία του L.S. Vygotsky. Αθήνα: Gutenberg.

Πετρογιάννης, Κ. (2003). Η μελέτη της ανθρώπινης ανάπτυξης: οικοσυστημική προσέγγιση. Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη.

Κουγιουμουτζάκης, Γ., Μαρκοδημητράκη, Μ. & Κοκκινάκη, Θ. (2007). Η Θεωρία της Έμφυτης Διυποκειμενικότητας του Colwyn Trevarthen. Βασικές Αρχές. Στο Στ. Χριστογιώργος (Επιμ.), Θέματα Ψυχοδυναμικής και Ψυχοκοινωνικής Παιδοψυχιατρικής. Αφιέρωμα στον καθηγητή Γ. Τσιάντη (σσ. 489-523). Αθήνα: Καστανιώτης

Luria, A.R. (1995). Γνωστική ανάπτυξη, (Επιμ. Α. ΚωσταρίδουΕυκλείδη), Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.

Siegler, R.S., & Alibali, M.W. (2022). H Ανάπτυξη της Σκέψης των Παιδιών. Gutenberg

Vygotsky, L.S. (1997). Νους στην Κοινωνία, (Επιμ. Σ. Βοσνιάδου), Εκδόσεις Gutenberg.

 

Αγγλόφωνη βιβλιογραφία

Bakhurst, D. and Shanker, S.G. (2001). Jerome Bruner: Language, Culture and Self. SAGE Publications.

Bruner, J. (1990). Acts of meaning: Four lectures on mind and culture. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.

Bruner, J. (2006). In Search of Pedagogy, Volume I: The selected works of Jerome S. Bruner. Routledge

Engeström et al. (1999) Perspectives on Activity Theory. Cambridge University Press.

Gauvain M. (2000). The Social Context of Cognitive Development (Guilford Series on Social and Emotional Development). Guilford Press

Kozulin et al. (2003). Vygotsky s educational theory in Cultural context. Cambridge University Press.

Rogoff B. (1991). Apprenticeship in Thinking: Cognitive Development in Social Context. Oxford University Press

Rogoff B. (2003). The Cultural Nature of Human Development. Oxford University Press.

Rogoff, B. & Chavajay P. (1995). What’s become of research on the cultural basis of cognitive development? American Psychologist, vol. 50, n° 10, p. 859-877.

Rogoff B. et al. (2006). Children’s development of cultural repertoires through participation in everyday routines and practices. In J. Grusec & P. Hastings (eds.), Handbook of Socialization. New York : Guilford

Tomasello (1999) The cultural origins of human cognition. Harvard University Press.

Valsiner, J. and Rosa, A. (2007). The Cambridge Handbook of Sociocultural Psychology. Cambridge University Press

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. (M. Cole, V. John-Steiner, S. Scribner, & E. Souberman, Eds.). Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.

Vygotsky, L. S. (1986). Thought and Language. MIT Press

Wertsch (1985). Vygotsky and the Social Formation of Mind. Harvard University Press.