Αγωγή Μικρού Παιδιού

Κωδικός Μαθήματος:

ΠΑΙ14

Εξάμηνο:

Γ' Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΕΥ

Ώρες:

7 (3Θ+4Ε)

Μονάδες ECTS:

5

Σύνδεσμος στο eClass:

https://eclass.uniwa.gr/courses/ECEC324/


Καθηγητές Μαθήματος

Ρουφίδου Ειρήνη

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:

  • Τις βασικές αρχές που διέπουν και καθορίζουν την αγωγή των μικρών παιδιών.
  • Τις βασικές ανάγκες, τα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά και τα ενδιαφέροντα των μικρών παιδιών που υπαγορεύουν την οργάνωση των παιδαγωγικών δράσεων με τα μικρά παιδιά και την οργάνωσης των χώρων υποδοχής και αγωγής τους.
  • Τους μακροπρόθεσμους και βραχυπρόθεσμους στόχους της αγωγής του μικρού παιδιού.
  • Τρόπους παιδαγωγικής προσέγγισης της καθημερινότητας του μικρού παιδιού.
  • Παιδαγωγικές πρακτικές που εξασφαλίζουν την ευημερία του μικρού παιδιού μέσα στο πλαίσιο αγωγής του.

 

Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγεί και να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με:

  • Τις βασικές αρχές της αγωγής των μικρών παιδιών
  • Τα ποιοτικά κριτήρια της αγωγής των μικρών παιδιών.
  • Τις αρχές οργάνωσης της παιδαγωγικής πράξης με τα μικρά παιδιά.
  • Παιδαγωγικές πρακτικές για την ολιστική ανάπτυξη και ευημερία του μικρού παιδιού.

 

Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:

  • Να αναγνωρίζει τις βασικές ανάγκες και τα ενδιαφέροντα του κάθε παιδιού ώστε να τα αξιοποιεί για να παρέχει εξατομικευμένη αγωγή.
  • Να προσεγγίζει το κάθε παιδί σεβόμενος τον ατομικό ρυθμό ανάπτυξης
  • Να διαχειρίζεται την παρατήρηση ως παιδαγωγικό εργαλείο και να αναλύει τις καταγραφές ώστε να αξιοποιεί τα δεδομένα.
  • Συνεργάζεται αποτελεσματικά με τα μέλη της παιδαγωγικής ομάδας για την ολιστική ανάπτυξη του παιδιού.

 

Γενικές Ικανότητες

  • Aναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Βασικές αρχές της αγωγής των μικρών παιδιών.
  2. Οι βασικές ανάγκες και τα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά των μικρών παιδιών ( 1-3 χρόνων) ως παράγοντες για την παιδαγωγική δράση σε ένα πλαίσιο αγωγής μικρών παιδιών.
  3. Πώς μαθαίνουν τα μικρά παιδιά. Κίνητρα και ενδιαφέροντα του μικρού παιδιού ως μαθησιακές ευκαιρίες.
  4. Στόχοι για την ολιστική ανάπτυξη και την ευημερία του μικρού παιδιού. Μακροπρόθεσμοι και βραχυπρόθεσμοι στόχοι της αγωγής.
  5. Ποιοτικά χαρακτηριστικά της αγωγής των μικρών παιδιών.
  6. Ανεξαρτητοποίηση και αυτονομία του μικρού παιδιού. Έννοιες ταυτόσημες; Παιδαγωγικές
    προσεγγίσεις και ο ρόλος του ενήλικα.
  7. Ο έλεγχος των σφιγκτήρων: Σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις
  8. Η Παιδαγωγική μέσα από την καθημερινότητα των μικρών παιδιών στον βρεφονηπιακό σταθμό.
  9. Η παιδαγωγική της φροντίδας. Αναλύοντας την έννοια της φροντίδας. Η συμμετοχή του παιδιού και η δημιουργία των σχέσεων με πρόσωπα και αντικείμενα. Ο παιδαγωγός αναφοράς.
  10. Τρόποι και πρακτικές για την εξασφάλιση της ατομικότητας και της ιδιωτικότητας του μικρού παιδιού στην συλλογική ζωή ενός πλαισίου αγωγής.
  11. Η συμβολή των ψυχαναλυτικών προσεγγίσεων στην παιδαγωγική των μικρών παιδιών.
  12. Το μοντέλο του Loczy: Βασικές παιδαγωγικές αρχές και εφαρμογές. Οι ιδέες του Loczy εφαρμοσμένες στους βρεφονηπιακούς σταθμούς.
  13. Ιδέες, ερεθίσματα, προτάσεις για δράσεις και παιχνίδια με τα μικρά παιδιά σε ένα πλαίσιο αγωγή.

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ελληνόγλωσση
Bonnafé, M. (2017). Τα βιβλία κάνουν καλό στα μωρά. ( Επιμ. Γρ. Αμπατζόγλου. Μτφ. Γρ. Αμπατζόγλου, Μ. Μπούρη, Χ. Χατζηδημητρίου). Θεσσαλονίκη: Εντόμω ΣΥΜΕΠΕ
Bredekamp και Copple,(2011). Αναπτυξιακά κατάλληλες πρακτικές για παιδιά προσχολικής ηλικίας. Αθήνα: Πεδίο.
Delion,P. (sous direction 2005). Τα βρέφη σε ιδρύματα τα βρέφη και η θεσμοί. ( Επιμ. Γ. Αμπατζόγλου & X. Χατζηδημητρίου. Μτφ. Γ. Αμπατζόγλου &Ι. Βουδίμου). Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
Μaguire-Fong, M.J. ( 2019). Εκπαίδευση Βρεφών και Νηπίων. Ερευνητές εν Δράσει! ( Επιμ. Σ. Δημητριάδη. Μτφ. Τ. Πλυτά και Μ. Περιστέρη). Αθήνα: Παπαζήση.
Murray, L. (2017). H Ψυχολογία των βρεφών. (Επιμ. Ζ. Παπαληγούρα. Μτφ. Ε. Κοψαχείλη.). Αθήνα: Παπαζήση.
Stacey, S. (2020). Αναδυόμενο πρόγραμμα &παιδαγωγική τεκμηρίωση στην προσχολική εκπαίδευση. Από τη θεωρία στην πράξη. ( Επιμ. Δ. Ευαγγέλου. Μτφ. Κ. Καφετζή). Αθήνα: Gutenberg.
Βίννικοτ, Ντ. (1976). Το παιδί, η οικογένεια και ο εξωτερικός του κόσμος. Μτφ. Θ. Παραδέλλης. Αθήνα: Καστανιώτη.
Βίννικοτ, Ντ. (2019). Το παιδί, το παιχνίδι και η πραγματικότητα. ( Επιμ. Ν. Σαμοθράκη. Μτφ. Γ. Καλομοίρης). Αθήνα: Αρμός.
Ζακοπούλου, Α. – Κακάρογλου, Ν. – Κοσμά, Β., (1993). Βασικές αρχές προγραμματισμού και δράσης στην προσχολική αγωγή. Αθήνα: Πανελλήνιος Σύνδεσμος Βρεφονηπιαγωγών.
Ζακοπούλου, Α., (1995). Παιχνίδια με το χρόνο για μικρά και μεγαλύτερα παιδιά. Αθήνα: Εκκρεμές.
Λάγιου-Λιγνού, Ε.-Αναγνωστάκη, Λ.-Ναυρίδη, Α. (2019). Ψυχαναλυτικές παρεμβάσεις με μικρά παιδιά στην οικογένεια και στην τάξη. Αθήνα: Αρμός.
Ντολτό, Φρ. (1993). Μεγαλώστε σωστά το παιδί σας. (Επιμ. Δ. Τσαρμακλή. ΜτφΑ. Σίνη &Δ. Τσαρμακλή ). Αθήνα: Εκδόσεις Γιαλλελή.
Φρόυντ, Α. (1991). Παιδαγωγική ψυχανάλυση. Μτφ. Λ. Σακαλή. Αθήνα: Επίκουρος.

 

Ξενόγλωσση
Caffari, R. (sous la direction). (2020). Comment éviter que la collectivité ne nuise aux bébés ? . Toulouse : Erés.
Caffari, R. (sous la direction) (2017). Du soin et du relationnel entre professionnel et enfant. Toulouse : Erés.
David, M. (sous la direction de). (2001). Le bébé, ses parents, leurs soignant. Le dossier de Spirale. Ramonville Saint-Agne: Erés.
David, M.- Appell, G. (1973/ 1996). Loczy ou le maternage insolite. Paris : CEMEA scarabée.
Lebovici, S.- Soulé, S. (1970/1995). La connaissance de l’enfant par la psychanalyse. Paris : PUF.
Malenfant, N. (2006). Le petit enfant au quotidien. Bruxelles : De Boeck Université.
Rameau, L. (2017). L’itinérance Ludique. Paris : Dunod.
Rasse, M. et Appel, J-R. (sous la direction). (2017). L’approche piklérienne en multi-accueil. Toulouse : Erés.
Rétif, N. (2017). La pédagogie active à la crèche. Pour les enfants autonomes, libres et authentiques. Paris : Dunod.

 

Επιστημονικά περιοδικά
Devenir
Dialogue
Enfance
Lettre de l’enfance et de l’adolescence- GRAPE