ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να:
- να θυμάται και να αναγνωρίζει τις βασικές ανάγκες και ικανότητες των βρεφών.
- να αναλύει την σημασία της σωστής φροντίδας στη σωματική και ψυχοσυναισθηματική εξέλιξη του παιδιού και ειδικότερα για τα βρέφη.
- να εμβαθύνει στην επίδραση του οικογενειακού περιβάλλοντος στην ανάπτυξη των βρεφών.
- να συνειδητοποιήσει τον ρόλο του παιδαγωγού βρεφών και νηπίων.
Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να:
- αναζητεί και να παρουσιάζει βιβλιογραφία που αφορά στην αγωγή και φροντίδα των βρεφών και των μικρών παιδιών
- οργανώνει την ψυχοπαιδαγωγική ενασχόληση με το βρέφος (0-12 μηνών)
- διατηρεί κριτική στάση σε θέματα σχετικά με την αγωγή και φροντίδα των βρεφών
Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να:
- ικανοποιεί το σύνολο των αναγκών των βρεφών
- αναζητεί αυτόνομα βιβλιογραφία σχετική με την βρεφική ηλικία
- συνεργάζεται αποτελεσματικά στα πλαίσια της ομάδας
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Θεωρία
- Η θέση του βρέφους διαχρονικά στην οικογένεια και την κοινωνία
- Στόχος και σκοπός της αγωγής βρέφους
- Ο ρόλος του παιδαγωγού βρεφών και μικρών παιδιών – χαρακτηριστικά
- Προγεννητική περίοδος: α) Το έμβρυο και οι ικανότητές του β) σημασία της εμβρυικής περιόδου για το έμβρυο, τη μέλλουσα μητέρα και τον πατέρα γ) η ψυχολογία της εγκύου δ) παράγοντες που βλάπτουν την έγκυο και το έμβρυο
- Περί-γεννητική περίοδος: Το νεογέννητο και τα χαρακτηριστικά του.
- Έμβρυο και νεογνό: ευρήματα ερευνών και η επιρροή τους στην ψυχοπαιδαγωγική του βρέφους
- Σχέση μητέρας-νεογνού: Η ψυχοπαιδαγωγική προσέγγιση του αρχικού δεσμού.
- Αναπτυξιακά χαρακτηριστικά και βασικές ανάγκες βρεφών 0-12μηνών και η σημασία τους στην εξατομικευμένη αγωγή
- Διατροφή βρέφους 0-12 μηνών
- Ο ύπνος των βρεφών – διαταραχές
- Η σημασία της σωστής φροντίδας στη σωματική και ψυχοσυναισθηματική εξέλιξη του παιδιού και ειδικότερα για τα βρέφη
- Η ψυχοπαιδαγωγική ενασχόληση με το βρέφος (0-12 μηνών).
- Επικοινωνία βρέφους και ενήλικα
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
- Γνωριμία με τον επαγγελματικό χώρο και το αντικείμενο εργασίας.
- Επισκέψεις σε χώρους αγωγής βρεφών και νηπίων αλλά και σε άλλους χώρους όπου συχνάζουν μικρά παιδιά.
- Επισκέψεις σε χώρους αγωγής βρεφών και νηπίων αλλά και σε άλλους χώρους όπου συχνάζουν μικρά παιδιά
- Βασικές δεξιότητες για την φροντίδα των βρεφών –Ενότητα 1
- Βασικές δεξιότητες για την φροντίδα των βρεφών –Ενότητα 2
- Βασικές δεξιότητες για την φροντίδα των βρεφών –Ενότητα 3
- Βασικές δεξιότητες για την φροντίδα των βρεφών –Ενότητα 4
- Βασικές δεξιότητες για την φροντίδα των βρεφών –Ενότητα 5
- Παρουσίαση ταινιών και βιντεοσκοπήσεων – συζήτηση
- Κάλυψη των αναγκών των βρεφών
- Ερεθίσματα για βρέφη
- Ασφάλεια σε χώρους Αγωγής και Φροντίδας για βρέφη έως 12 μηνών
- Παρουσίαση εργασιών
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ελληνόγλωσση
Brazelton. Β., Cramer B. (2009). Η πρώτη, πρώτη σχέση. Εκδόσεις Παπαζήση
Berk L. (2015). Η Ανάπτυξη των Βρεφών, των Παιδιών και των Εφήβων. Εκδότης: Μαρία Παρίκου & Σια ΕΠΕ
Cole M. and Coler.S. (2002). Η ανάπτυξη των παιδιών. Η αρχή της ζωής: Εγκυμοσύνη , τοκετός, βρεφική ηλικία. Εκδόσεις Τυπωθήτω
Ciccone A, Gauthier Y., Golse B., Stern D. (2012). Γέννηση και ανάπτυξη της ψυχικής ζωής. University studio press
Dumoutet S. (2013). Οδηγίες για το μασάζ του μωρού. Εκδόσεις Πατάκης
Herbine T & Busne L. (1984). Η χαραυγή των αισθήσεων. Αθήνα, Ράππας.
Karmel A. (2019). Οδηγός βρεφικής διατροφής. Εκδόσεις : Ψυχογιός
Κρέσλερ, Λ. ( 2000). Η σύγχρονη ψυχοσωματική του βρέφους και του παιδιού. Αθήνα: Καστανιώτης.
Leach P. (2018). Τα πρώτα κρίσιμα χρόνια του παιδιού μας. Εκδόσεις: Παπαζήσης
Leboyer F. (2010). ΣΑΝΤΑΛΑ: Τα τρυφερά χέρια. Εκδόσεις: Θυμάρι
Μίλερ Λ. (1995).Κατανοώντας το βρέφος σας. Εκδόσεις Καστανιώτη
Murray L & Andrews L. (2001). Τα βρέφη δεν είναι μωρά: Ο κοινωνικός κόσμος του βρέφους. Εκδόσεις: Ελληνικά Γράμματα
Μουρέι Λ. (2017). Η ψυχολογία των βρεφών: Πως οι σχέσεις υποστηρίζουν την ανάπτυξη των βρεφών από τη γέννηση μέχρι την ηλικία των δυο ετών. Εκδόσεις Παπαζήσης
Morris, D. (1996). Ο θαυμαστός κόσμος του βρέφους. Αθήνα, Καστανιώτης.
Nilsson L. & Hamberger L. (2004). Ένα Παιδί Γεννιέται. Εκδόσεις : Ορφέας
Παπαδάκη –Μιχαηλίδη Ε. (2006). Ο δεσμός της αγάπης. Εκδόσεις: Ελληνικά Γράμματα
Reddy V. (2019). Πως τα βρέφη γνωρίζουν τον νου. Εκδόσεις Παπαζήσης
Σακελλαρόπουλος, Π. (1998). Σχέσεις μητέρας – παιδιού τον πρώτο χρόνο της ζωής. Αθήνα, Παπαζήσης.
Sheridan, D. M. (2014). Από την γέννηση μέχρι το πέμπτο έτος. Εκδόσεις Πεδίο
Simmonet, D. (1992). Αχ! Αυτά τα μωρά πόσα ξέρουν. Αθήνα:Θυμάρι.
Ξενόγλωσση
Delaisi De Parseval, G. et Lallemand, S., (2001). L’art d’accommoder les bébés. Paris,Odile Jacob.
Golse, B. (2006). L’être bébé. Paris, PUF.
Gueguen C. (2015). Pour une enfance heureuse. Thomas D’ Ansembourg
Krief S. (2021) J’accueille mon bébé. Albin Michel
Massin C. (1997) Le bébé et l’amour. Aubier
Pernoud L. (2021). J’élève mon enfant. Albin Michel.
Stoppard M. (1989). The first week of life. Dorling Kindersley.London
Stoppard M. (1986). Pregnancy and Birth Handbook. Dorling Kindersley London
Davis S. (2007). 365 Activities You and Your Baby Will Love: An Idea a Day for Baby’s First Year! (365 Activities) Paperback– 15 Jan 2007
Επιστημονικά Περιοδικά
Zero to three journal
Journal of early childhood research
Les propos de la petite enfance