ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:
- Τις σύγχρονες παιδαγωγικές και κοινωνιολογικές προσεγγίσεις που διέπουν την αγωγή των βρεφών.
- Τις αρχές που διέπουν την αγωγή βρεφών και πως αυτές εφαρμόζονται σε ένα πλαίσιο αγωγής βρεφών.
- Τη σπουδαιότητα του ρόλου του παιδαγωγού και να είναι σε θέση να αναλύουν την φροντίδα ως παιδαγωγική πράξη.
Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγεί και να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με:
- Tη σημασία των αρχών αγωγής των βρεφών σε ένα πλαίσιο αγωγής,
- Tη σημασία της φροντίδας ως παιδαγωγική πράξη και ως «πεδίο» δημιουργίας της παιδαγωγικής σχέσης.
- Να επιδεικνύει κριτική στάση σε θέματα σχετικά με την αγωγή και φροντίδα των βρεφών
Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:
- Οργανώνει και να καθορίζει τις παιδαγωγικές αρχές ενός πλαισίου αγωγής και φροντίδας.
- Να οργανώνει και να θέτει σε εφαρμογή ένα παιδαγωγικό πρόγραμμα για βρέφη
- Να οργανώνει τον χώρο και το υλικό-παιχνίδια ενός τμήματος για βρέφη
- Να συνεργάζεται αποτελεσματικά στα πλαίσια διεπιστημονικής ομάδας αλλά και με την οικογένεια του βρέφους με σκοπό την αγωγή και την ολόπλευρη ανάπτυξη του βρέφους
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Λήψη αποφάσεων
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Ιστορική αναδρομή: Η αγωγή των βρεφών στην Ελλάδα.
- Σύμβαση των δικαιωμάτων του παιδιού: Έχουν τα βρέφη δικαιώματα;
- Θεσμοί και δομές αγωγής βρεφών
- Δημιουργώντας στενές σχέσεις με τα βρέφη
- Το βρέφος ως συν-ομιλητής: Αποκωδικοποιώντας λεκτικά και μη λεκτικά στοιχεία της επικοινωνίας των βρεφών
- Βασικές αρχές αγωγής και φροντίδας βρεφών
- Το βρέφος στον Βρεφικό σταθμό: υποδοχή και προσαρμογή
- Το τρίγωνο της φροντίδας: Παιδί-Παιδαγωγός-Οικογένεια
- Φροντίδα και αγωγή στο βρεφικό σταθμό-Η φροντίδα ως παιδαγωγική πράξη
- Ερεθίσματα για βρέφη
- Παρατήρηση βρεφών: Γιατί είναι σημαντική η γραπτή καταγραφή
- Αυτονομία και επενέργεια του βρέφους.
- Η αγωγή ως πρώτο βήμα για την είσοδο του βρέφους στην κουλτούρα και τον πολιτισμό
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΠΕΔΙΟΥ ΣΕ ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΑΚΟ ΣΤΑΘΜΟ
Το εργαστηριακό μέρος του μαθήματος περιλαμβάνει εβδομαδιαία παρουσία του φοιτητή στα βρεφικά τμήματα των βρεφονηπιακών σταθμών με στόχο την επαφή, την γνωριμία και την εξοικείωση του με τον χώρο αγωγής των βρεφών. Παρατήρηση και γνώση του χώρου, του παιδαγωγικού υλικού, της καθημερινότητας των βρεφών και των παιδαγωγικών δράσεων που λαμβάνουν χώρα.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ελληνόγλωσση
Αναγνωστάκη,Λ. Λάγιου-Λιγνού, Ε., Μαραγκίδη, Μ., Μπαρτζώκη,Α., Τσελίκα, Μ., Χασιλίδη, Σ. (2011). Παρατηρώντας το βρέφος. Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη
Βίννικοτ, Ν. (Μετάφραση Χατζόπουλος, Θ.).(2002). Από την παιδιατρική στην ψυχανάλυση. Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη.
Bonnafe, M . (Μετάφραση: Αμπατζόγλου, Γ., Μπούρη, Μ.,Χατζηδημητρίου, Χ.). (2017). Τα βιβλία κάνουν καλό στα μωρά. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις ΕνΤόμω/ΣΥ.ΜΕ.ΠΕ.
Dellion, P., David, M., Golse, B. ( Επιμέλεια: Αμπατζόγλου, Γ.). (2005). Τα βρέφη σε ιδρύματα: τα βρέφη και οι θεσμοί. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις University Studio Press.
Ζακοπούλου, Α. (1999). Παιχνίδια με το χρόνο για μικρά και μεγαλύτερα παιδιά. Η ψυχοπαιδαγωγική του χρόνου. Αθήνα: Εκδόσεις Εκκρεμές.
Ζάχαρης, Δ.Γ. (2003). Ψυχολογία της βρεφικής και νηπιακής ηλικίας. Αθήνα: Εκδόσεις Ατραπός.
Gopnik, A., Meltwoff, A., Kuhl, P. (2002). Επστήμονες από κούνια. Νους, Εγκέφαλος και Μάθηση στη Βρεφονηπιακή Ηλικία. Αθήνα: Εκδόσεις Τροπικός.
Grosleziat , C. (Επιμέλεια Αμπατζόγλου, Γ.) (2010). Τα βρέφη και η μουσική: πρώτες αισθήσεις και ηχητικές δημιουργίες. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις University Studio Press.
Κουγιουμτζάκης, Γ.-Κουλουφάκος, Γ. (επιμέλεια). ( 2016). Το συν της συγκίνησης. Ψυχολογία εμβρύων, βρεφών και νηπίων. Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης.
Μπερτράν Κραμέρ (2009), Επάγγελμα μωρό, Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη. Μίλλερ, Λ. (1995). Κατανοώντας το βρέφος σας. Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη.
Παππά, Β.( 2013),.Η λογική των συναισθημάτων. Αθήνα: Εκδόσεις Οκτώ. Simmonet, D. (1992),.Αχ! Αυτά τα μωρά πόσα ξέρουν. Αθήνα: Εκδόσεις Θυμάρι.
Ξενόγλωσση
Bruner, J. (1983). Child’s talk: Learning to use language. New York, NY: Norton
Elfer, P. (2006). Exploring children’s expressions of attachment in nursery. European Early Childhood Education Research Journal, 14(2), 81–95.
Elfer, P. (2007). Babies and young children in nurseries: Using psychoanalytic ideas to explore tasks and interactions. Children and Society, 21(2), 111–122.
Elfer, P. (2008). 5000 hours: Organising for intimacy in the care of children under three attending full time nursery (Unpublished Doctoral Dissertation). University of East London, UK.
Elfer, P., Goldschmied, E., & Selleck, D. Y. (2012). Key persons in the early years: Building relationships for quality provision in early years settings and primary schools. New York, NY: Routledge.
Katsiada, E., Roufidou, I., Wainwright, J., & Angeli, V. (2018). Young children’s agency: exploring children’s interactions with practitioners and ancillary staff members in Greek early childhood education and care settings, Early Child Development and Care, 188(7), 1-14.
Thyssen, S. (2000). The child’s start in day care centre. Early Child Development and Care, 161(1), 33–46.
Trevarthen, C. (1977). Communicative performance. In H. R. Schaffer (Ed.), Studies in mother–infant interaction: Proceedings of the Loch Lomond Symposium Ross priory (pp. 225–270). University of Strathclyde, September 1975. London:Academic Press.
United Nations. (1989). The United Nations convention on the rights of the child. New York: Author Επιστημονικά περιοδικά Early Child Development and Care Early Childhood Education Journal Journal of Early Childhood Research