Αγωγή Υγείας

Κωδικός Μαθήματος:

ΓΕΝ44

Εξάμηνο:

ΣΤ' Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΓΥ

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

5


ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΣΜΑΤΑ

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να:

  • γνωρίζει τις βασικές έννοιες για την υγεία και την προαγωγή της
  • περιγράφει τους μηχανισμούς πρόληψης
  • ονομάζει τις βασικές αρχές της υγιεινής διατροφής και κατανοεί τη σημασία τους για τη φυσιολογική ανάπτυξη των παιδιών στην Πρώιμη παιδική ηλικία
  • περιγράφει τα αίτια πρόκλησης ατυχημάτων στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία
  • περιγράφει τα βασικά χαρακτηριστικά των κύριων παιδιατρικών νοσημάτων στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία
  • συνειδητοποιεί τη θέση του Παιδαγωγού στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία και το νομικό πλαίσιο μέσα στο οποίο μπορεί να κινηθεί σε περίπτωση ατυχήματος, ασθένειας, διατροφικών αλλεργιών, ιδιαιτεροτήτων διατροφής μέσα στον Βρεφονηπιακό Σταθμό.

Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να:

  • γνωρίζει και εφαρμόζει τον τρόπο παροχής πρώτων βοηθειών στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία σε καταστάσεις όπως πνιγμός, πνιγμονή, πυρετικοί σπασμοί, ρινορραγίες, πυρετό, τσίμπημα από έντομο, ηλίαση, θερμοπληξία, shock, εγκεφαλικό επεισόδιο, λιποθυμία, εμετός, αιμορραγία, επιληπτικοί σπασμοί, εφόσον χρειαστεί
  • γνωρίζει τη χρήση απλών αντικειμένων στην εφαρμογή των πρώτων βοηθειών
  • ονομάζει τα μέτρα υγιεινής και τα εφαρμόζει σε χώρους Αγωγής και Φροντίδας
  • εφαρμόζει ποικίλους τρόπους για την προώθηση της συνεργασίας μεταξύ ΒΝΣ, οικογένειας και ευρύτερου κοινωνικού περιβάλλοντος για την προαγωγή της υγείας

Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να:

  • εφαρμόζει κανόνες υγιεινής στην καθημερινότητα σε χώρους Αγωγής και Φροντίδας.
  • γνωρίζει τους συνδυασμούς τροφών και ενισχύει τη μεσογειακή διατροφή
  • αναζητά καλές πρακτικές που δημιουργούν ένα θετικό περιβάλλον διατροφής και ενθαρρύνει τα μικρά παιδιά να δοκιμάσουν νέα τρόφιμα

 

Γενικές Ικανότητες

  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητα

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Αρχές Δημόσιας Υγείας.
  2. Υγιεινή σε χώρους Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία.
  3. Ασφάλεια σε χώρους Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική ηλικία.
  4. Αρχές Υγιεινής διατροφής στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία. `
  5. Διατροφή και Σωματική δραστηριότητα στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία.
  6. Υγιεινή των τροφίμων σε χώρους Αγωγής και Φροντίδας.
  7. Αρχές πρόληψης μεταδοτικών και μη μεταδοτικών νοσημάτων στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία.
  8. Πρώτες βοήθειες – τα πρώτα βήματα παροχής πρώτων βοηθειών – Το περιεχόμενο ενός φαρμακείου για Πρώτες Βοήθειες στον Βρεφονηπιακό σταθμό – Φάρμακα σε χώρους Αγωγής και Φροντίδας.
  9. Κακώσεις από μηχανικά αίτια (εκδορά, θλάση, τραύμα, κατάγματα, εξαρθρήματα, διαστρέμματα,
    κάταγμα κρανίου, κάταγμα προσώπου, κάταγμα σπονδυλικής στήλης, κάταγμα άκρων ,τροχαίες κακώσεις, δαρμός, δαγκώματα).
  10. Κακώσεις από φυσικά αίτια.: α) θερμότητα (έγκαυμα, θερμοπληξία) β ) ψύχος (χίμετλα, κρυοπαγήματα, κρυοπληξία),γ) ήλιος (ηλίαση) δ) ηλεκτρισμός, (ηλεκτροπληξία, κεραυνοπληξία) ε) ακτινοβολία, στ) πνιγμός ζ) πνιγμονή.
  11. Τα ξένα σώματα (Ξένο σώμα στο δέρμα , στο μάτι, στη μύτη, στο αυτί, κατάποση ξένου σώματος). Δηλητηριάσεις και αντίδοτα, σημεία και συμπτώματα σε δηλητηρίαση, πρώτες βοήθειες σε δηλητηρίαση, απομάκρυνση και εξουδετέρωση του δηλητηρίου.
  12. Παθολογικά αίτια που χρήζουν πρώτες βοήθειες. Σφυγμός, πόνος (πονοκέφαλος, πονόδοντος, πόνος στο αυτί, πόνος στην κοιλιά, πυρετός, διάρροια – εμετός, λιποθυμία – shock – απώλεια συνείδησης, κώμα, εγκεφαλικό επεισόδιο, επιληψία – σπασμοί, έμφραγμα – στηθάγχη, παθολογικές αιμορραγίες (ρινορραγία, ωτορραγία, γαστρορραγία, αιμόπτυση, κιρσοί – αιμορροΐδες).
  13. Εισαγωγή στην τεχνητή αναπνοή και καρδιοαναπνευστική επαναφορά (cpr). Τεχνητή αναπνοή κατά Schaefer-Emerson, τεχνητή αναπνοή κατά Schaefer, τεχνητή αναπνοή κατά Silvester, τεχνητή αναπνοή κατά Holger-Nielsen, τεχνητή αναπνοή στόμα με στόμα.

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ελληνόγλωσση
Γερμενής Τ. (1994). Μαθήματα Πρώτων Βοηθειών για επαγγέλματα Υγείας. Αθήνα: Εκδόσεις Βήτα.
Δαρβίρη, Χρ. (2007). Προαγωγή της υγείας. Αθήνα: Πασχαλίδης.
Ewles L. (2011). Προάγοντας την Υγεία. Αθήνα: Πασχαλίδης.
Ιατράκης Γ., Αντωνίου Ε., Περηφάνου Δ., Νοταρά Β. (2020). Πρώτες βοήθειες. Desmos. Digital IKE.
Ζαμπέλας Α. (2017). Η Διατροφή στα Στάδια της Ζωής. Λευκωσία: Broken Hill Publishers LTD.
Κανακούδη-Τσακαλίδου Φ., Κατζός Γ., Παπαχρήστου Φ., Δρόσου-Αγακίδου B. (2014). Βασική παιδιατρική (Γ΄ έκδοση ). Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
Μηνούδης Γ. (2012). Παιδική Διατροφή και Ανάπτυξη. Αθήνα: Κέδρος.
Μπόσκου Γ. (2015). Βασική Μικροβιολογία και Υγιεινή για επαγγελματίες Τροφίμων. Αθήνα: Επιστημονικές Εκδόσεις Παρισιάνου.
Prathibha V. (2016). Mayo Clinic Προληπτική Ιατρική και Δημόσια Υγεία. Εκδόσεις Γκότσης Κ. & Σία Ε.Ε.
Τσόχας, Κ., Πετρίδης, Α. (1998). Πρώτες Βοήθειες. Βασικές γνώσεις. Αθήνα: Εκδόσεις Λύχνος.
Πρώτες Βοήθειες. (2000), Βρετανικού Ερυθρού Σταυρού (7η έκδοση). Ιατρικές εκδόσεις Λίτσας.
Spark A., Dinour L., Obenchain J. (2018). Διατροφή στην Δημόσια Υγεία – Αρχές, Πολιτικές, Πρακτικές. Λευκωσία: Broken Hill Publishers LTD.
Τριχόπουλος Δ., Καλαποθάκη Β., Πετρίδου Ε. (2000). Προληπτική ιατρική και δημόσια υγεία. Αθήνα: Ζήτα.

Ξενόγλωσση
American Red Cross. (2003). Textbook of First Aid Fast. 2nd Edition. American National Red Cross.
Brandenburg M., (2012). Baby Safe: The Practical Guide for Preventing Infant & Toddler Injuries. Child Safe Strategies LLC.
Robertson C. (2016). Safety, Nutrition and Health in Early Education. 6th Edition. Cengage Learning.

 

Επιστημονικά περιοδικά
Open Access MDPI Journal