ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:
- Θεωρητικές προσεγγίσεις για την αξιοποίηση και τη συμβολή του παιδαγωγικού υλικού στη μαθησιακή διαδικασία.
- Υλικά και πηγές που μπορούν να αξιοποιηθούν παιδαγωγικά εντός και εκτός τάξης.
- Παιδαγωγικό υλικό που απευθύνεται σε βρέφη και μικρά παιδιά (ηλικίας κάτω των 3 ετών).
- Παιδαγωγικό υλικό που απευθύνεται σε νήπια (ηλικίας άνω των 3 ετών).
Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγεί και να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με:
- Τον ρόλο των βιωματικών, εικονικών και συμβολικών αναπαραστάσεων στη μάθηση.
- Τα σύγχρονα δεδομένα για τον τρόπο με τον οποίο μαθαίνουν τα βρέφη και τα νήπια άνω των 3 ετών για την παιδαγωγική αξιοποίηση των υλικών και των μέσων που διατίθενται.
- Τη σημασία των υλικών και των μέσων στη διαδικασία της αγωγής και της μάθησης.
Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:
- Δημιουργεί συνθήκες εύρεσης υλικών κατάλληλων για παιδαγωγική χρήση.
- Οργανώνει το υλικό σε παιδαγωγικό, αξιοποιώντας τις γνώσεις και καλλιεργώντας τη φαντασία και τη δημιουργικότητα του.
- Εφαρμόζει κριτήρια ποιότητας, ασφάλειας και καταλληλότητας στη χρήση του υλικού ως παιδαγωγικό για παιδιά της πρώιμης παιδικής ηλικίας.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Εισαγωγή: Ορολογία – Αποσαφήνιση όρων. Τι καθιστά ένα υλικό παιδαγωγικό. Από ποιους αναπτύσσεται. Τι είναι το παιδαγωγικό υλικό στην πρώιμη παιδική ηλικία.
- Τρόπος που μαθαίνουν τα βρέφη, τα μικρά παιδιά και τα νήπια: Πώς καθορίζει την επιλογή και την αξιοποίηση του παιδαγωγικού υλικού.
- Το παιδαγωγικό υλικό μέσα στο χρόνο. Ιστορική αναδρομή. Μορφές
της παιδαγωγικής σκέψης και η θέση του παιδαγωγικού υλικού στις προσεγγίσεις τους. - Πώς οι σύγχρονες προσεγγίσεις της παιδαγωγικής επηρεάζουν τη διάθεση του υλικού στα παιδιά πρώιμης παιδικής ηλικίας. Διεθνής πρακτική και ελληνική πραγματικότητα.
- Παιδαγωγικό υλικό και η αξιοποίησή του στους διάφορους τομείς ανάπτυξης, για βρέφη και μικρά παιδιά κάτω των 3 ετών.
- Παιδαγωγικό υλικό και η αξιοποίησή του στους διάφορους τομείς ανάπτυξης, για νήπια άνω των 3 ετών.
- Κούκλες: Η αξιοποίησή τους ως παιδαγωγικό υλικό για την πρώιμη παιδική ηλικία.
- Υλικά και φυσικό περιβάλλον. Νερό, άμμος, πέτρες, ξύλο και άλλα υλικά της υπαίθρου.
- Παιδαγωγικό υλικό των μουσείων και η αξιοποίησή του στην τάξη παιδιών πρώιμης παιδικής ηλικίας.
- Ελεύθερα υλικά, ανακυκλώσιμα υλικά, υλικά δημιουργικής/αναβαθμιστικής ανακύκλωσης ως παιδαγωγικό υλικό για βρέφη, μικρά παιδιά και νήπια.
- Παιδαγωγικά υλικά κατάλληλα για την ανάπτυξη της γραφής, της γλώσσας-επικοινωνίας, της λογικομαθηματικής σκέψης.
- Αξιολόγηση του υλικού ως παιδαγωγικό – Αξιολόγηση της μάθησης.
- Ζητήματα ασφάλειας και κριτικής αξιολόγησης του παιδαγωγικού υλικού για την κάθε ηλικιακή φάση του παιδιού (κάτω των 3 ετών/άνω των 3 ετών).
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ελληνόγλωσση
Lindon, J., Kelman, K. Sharp, A. (2004). Μαθαίνω τον κόσμο παίζοντας: Από τη γέννηση έως 3 ετών. (Επιμ. Σ. Δημητριάδη). Αθήνα: Δίπτυχο.
MacNaughton, G. (2020). Διαμορφώνοντας την προσχολική ηλικία (Επιμ. Μ. Αμπαρτζάκη). Αθήνα: Πεδίο.
Maguire-Fong, M.J. (2019). Εκπαίδευση βρεφών και νηπίων: Ερευνητές εν δράσει! (Επιμ. Σ. Δημητριάδη). Αθήνα: Παπαζήσης.
Mathieson, K. (2018). Κοινωνικές δεξιότητες στην προσχολική ηλικία (Επιμ. Μ. Σακελλαρίου). Αθήνα: Πεδίο.
Ξανθάκου, Γ. (2012). Δημιουργικότητα και καινοτομία στο σχολείο και την κοινωνία. Αθήνα: Διάδραση.
Roopnarine, J.L. & Johnson, J.E. (2019). Ποιοτικά προγράμματα για την εκπαίδευση της πρώιμης παιδικής και της νηπιακής ηλικίας (Επιστημονική θεώρηση: Σ. Δημητριάδη – Επιμ. Μ. Κόνσολας & Ν. Ανδρεαδάκης.). Αθήνα: Παπαζήσης.
Σκουμπουρδή, Χ. (2014). Σχεδιασμός ένταξης υλικών και μέσων στη μαθηματική εκπαίδευση των μικρών παιδιών. Αθήνα: Πατάκης.
Ξενόγλωσση
Bottrill, G. (2018). Can I go and play now? Rethinking the Early Years. SAGE.
Dodge, D.T., Colker, L.J., Heroman, C. (2002). The creative curriculum for preschool (4th ed.). Washington DC: Teaching Strategies.
Daly, L. & Beloglovsky, M. (2014). Loose Parts: Inspiring Play in Young Children. MN: Redleaf Press.
Hughes, A. (2015). Developing play for the under 3’s: The treasure basket and Heuristic Play (3rd edition). Routledge.
Lewin-Benham, A. (2010). Infants and Toddlers at work: Using Reggio inspired materials to support brain development. Teachers College Press.
Louv, R. (2008). Last child in the woods. NC: Algonquin Books.
Pacini-Ketchabaw, V., Kind, S., Kocher, L.L.M. (2017). Encounters with materials in Early Childhood Education. Routledge.
Επιστημονικά περιοδικά
European Early Childhood Education Research Journal (EECER)
Young Children Journal (NAEYC)