ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:
- Βασικές έννοιες της Αναπτυξιακής Ψυχολογίας, όπως εξέλιξη, ανάπτυξη, κρίσιμη και ευαίσθητη περίοδος, συνέχεια και ασυνέχεια στην ανάπτυξη.
- Τις ιστορικές συνθήκες που διαμόρφωσαν τις σημαντικές θεωρίες τις Αναπτυξιακής Ψυχολογίας.
- Τις βασικές θέσεις των σημαντικότερων θεωριών της Αναπτυξιακής Ψυχολογίας.
- Τα σημεία κριτικής που διατυπώνονται στις σημαντικότερες θεωρίες της Αναπτυξιακής Ψυχολογίας.
Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγεί και να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με:
- Βασικές έννοιες της Αναπτυξιακής Ψυχολογίας, όπως εξέλιξη, ανάπτυξη, κρίσιμη και ευαίσθητη περίοδος, συνέχεια και ασυνέχεια στην ανάπτυξη.
- Τις ιστορικές συνθήκες που διαμόρφωσαν τις σημαντικές θεωρίες τις Αναπτυξιακής Ψυχολογίας.
- Τις βασικές θέσεις των σημαντικότερων θεωριών της Αναπτυξιακής Ψυχολογίας.
- Τα σημεία κριτικής που διατυπώνονται στις σημαντικότερες θεωρίες της Αναπτυξιακής Ψυχολογίας.
Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:
- Διατυπώνει ερευνητικές υποθέσεις για ζητήματα της Αναπτυξιακής Ψυχολογίας.
- Συγκρίνει θεωρίες της Αναπτυξιακής Ψυχολογίας.
- Αναλύει πληρέστερα τη συμπεριφορά τυπικά αναπτυσσόμενων βρεφών και νηπίων.
- Εφαρμόζει τα πορίσματα των θεωριών σε πρακτικές που σχετίζονται με την αγωγή και τη φροντίδα βρεφών και νηπίων.
Γενικές Ικανότητες
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
- Αυτόνομη Εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και την πολυπολιτισμικότητα
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Ο κλάδος της Αναπτυξιακής Ψυχολογίας – Ιστορική αναδρομή
- Εξέλιξη και ανάπτυξη
- Αντικείμενο μελέτης της Αναπτυξιακής Ψυχολογίας
- Θεωρητικές θέσεις για την ανάπτυξη του παιδιού από την αρχαιότητα έως τα τέλη του 19ου αιώνα.
- Περίοδοι ανάπτυξης
- Ψυχανάλυση
- Οι επίγονοι του Freud
- Συμπεριφορισμός
- Θεωρίες γνωστικής ανάπτυξης – J. Piaget
- Οι επίγονοι του Piaget
- Κοινωνικός Εποικοδομισμός – L.S. Vygotsky
- Θεωρία Προσκόλλησης (Δεσμού)
- Θεωρία Διυποκειμενικότητας
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ελληνόγλωσση
Cole, M. & Cole, S. R. (2002). H ανάπτυξη των παιδιών. (Επιμ. Ζ. Παπαληγούρα & Π. Βορριά). Τόμ. Α΄. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Craig G. J. & Baucum, D. (2007). Η ανάπτυξη του ανθρώπου. Τόμος Α’. Αθήνα: Παπαζήσης.
Feldman S. R. (2019). Αναπτυξιακή Ψυχολογία (επιμ. Η. Μπεζεβέγκης). Αθήνα: Gutenberg.
Lehalle, Η. & Mellier, D. (2009). Ψυχολογία της ανάπτυξης. Εκδόσεις Πεδίο.
Ξενόγλωσση
Dixon, W. E. (2003). Twenty studies that revolutionized child psychology. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
Rathus, S.A. (2014). Childhood voyages in Development. International edition, (5th ed.). Belmont: Cengage.
Siegler, R., DeLoache, J., Eisenberg, N. (2006). How Children Develop (2nd edition). Worth: New York.
Επιστημονικά περιοδικά
Developmental Psychology
Infant Behavior and Development