Εισαγωγή στην Αναπτυξιακή Ψυχολογία

Κωδικός Μαθήματος:

ΨΥΧ04

Εξάμηνο:

Α' Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΓΥ

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

5


ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:

  • Βασικές έννοιες της Αναπτυξιακής Ψυχολογίας, όπως εξέλιξη, ανάπτυξη, κρίσιμη και ευαίσθητη περίοδος, συνέχεια και ασυνέχεια στην ανάπτυξη.
  • Τις ιστορικές συνθήκες που διαμόρφωσαν τις σημαντικές θεωρίες τις Αναπτυξιακής Ψυχολογίας.
  • Τις βασικές θέσεις των σημαντικότερων θεωριών της Αναπτυξιακής Ψυχολογίας.
  • Τα σημεία κριτικής που διατυπώνονται στις σημαντικότερες θεωρίες της Αναπτυξιακής Ψυχολογίας.

 

Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγεί και να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με:

  • Βασικές έννοιες της Αναπτυξιακής Ψυχολογίας, όπως εξέλιξη, ανάπτυξη, κρίσιμη και ευαίσθητη περίοδος, συνέχεια και ασυνέχεια στην ανάπτυξη.
  • Τις ιστορικές συνθήκες που διαμόρφωσαν τις σημαντικές θεωρίες τις Αναπτυξιακής Ψυχολογίας.
  • Τις βασικές θέσεις των σημαντικότερων θεωριών της Αναπτυξιακής Ψυχολογίας.
  • Τα σημεία κριτικής που διατυπώνονται στις σημαντικότερες θεωρίες της Αναπτυξιακής Ψυχολογίας.

 

Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:

  • Διατυπώνει ερευνητικές υποθέσεις για ζητήματα της Αναπτυξιακής Ψυχολογίας.
  • Συγκρίνει θεωρίες της Αναπτυξιακής Ψυχολογίας.
  • Αναλύει πληρέστερα τη συμπεριφορά τυπικά αναπτυσσόμενων βρεφών και νηπίων.
  • Εφαρμόζει τα πορίσματα των θεωριών σε πρακτικές που σχετίζονται με την αγωγή και τη φροντίδα βρεφών και νηπίων.

 

Γενικές Ικανότητες

  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Αυτόνομη Εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και την πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Ο κλάδος της Αναπτυξιακής Ψυχολογίας – Ιστορική αναδρομή
  2. Εξέλιξη και ανάπτυξη
  3. Αντικείμενο μελέτης της Αναπτυξιακής Ψυχολογίας
  4. Θεωρητικές θέσεις για την ανάπτυξη του παιδιού από την αρχαιότητα έως τα τέλη του 19ου αιώνα.
  5. Περίοδοι ανάπτυξης
  6. Ψυχανάλυση
  7. Οι επίγονοι του Freud
  8. Συμπεριφορισμός
  9. Θεωρίες γνωστικής ανάπτυξης – J. Piaget
  10. Οι επίγονοι του Piaget
  11. Κοινωνικός Εποικοδομισμός – L.S. Vygotsky
  12. Θεωρία Προσκόλλησης (Δεσμού)
  13. Θεωρία Διυποκειμενικότητας

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ελληνόγλωσση
Cole, M. & Cole, S. R. (2002). H ανάπτυξη των παιδιών. (Επιμ. Ζ. Παπαληγούρα & Π. Βορριά). Τόμ. Α΄. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Craig G. J. & Baucum, D. (2007). Η ανάπτυξη του ανθρώπου. Τόμος Α’. Αθήνα: Παπαζήσης.
Feldman S. R. (2019). Αναπτυξιακή Ψυχολογία (επιμ. Η. Μπεζεβέγκης). Αθήνα: Gutenberg.
Lehalle, Η. & Mellier, D. (2009). Ψυχολογία της ανάπτυξης. Εκδόσεις Πεδίο.

 

Ξενόγλωσση
Dixon, W. E. (2003). Twenty studies that revolutionized child psychology. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
Rathus, S.A. (2014). Childhood voyages in Development. International edition, (5th ed.). Belmont: Cengage.
Siegler, R., DeLoache, J., Eisenberg, N. (2006). How Children Develop (2nd edition). Worth: New York.

 

Επιστημονικά περιοδικά
Developmental Psychology
Infant Behavior and Development