ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:
- βασικές έννοιες της αναπτυξιακής ψυχολογίας, όπως εξέλιξη, ανάπτυξη, κρίσιμη και ευαίσθητη περίοδος, συνέχεια και ασυνέχεια στην ανάπτυξη.
- τις ιστορικές συνθήκες που διαμόρφωσαν τις σημαντικές θεωρίες τις αναπτυξιακής ψυχολογίας.
- τις βασικές θέσεις των σημαντικότερων θεωριών της αναπτυξιακής ψυχολογίας.
- τα σημεία κριτικής που διατυπώνονται στις σημαντικότερες θεωρίες της αναπτυξιακής ψυχολογίας.
- τις βασικές αρχές της ανάπτυξης του ανθρώπου, της λειτουργίας της κληρονομικότητας και του περιβάλλοντος
- τις βασικές ψυχολογικές λειτουργίες του κάθε επιπέδου ανάπτυξης από τη γέννηση μέχρι την πρώτη παιδική ηλικία,
- τα βασικά χαρακτηριστικά και λειτουργίες της κοινωνικής-συναισθηματικής ανάπτυξης στη βρεφική ηλικία
- τα βασικά χαρακτηριστικά και λειτουργίες της κοινωνικής-συναισθηματικής ανάπτυξης στη νηπιακή ηλικία
- τα βασικά χαρακτηριστικά και λειτουργίες της κοινωνικής-συναισθηματικής ανάπτυξης στην πρώτη παιδική ηλικία
Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγεί και να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με:
- βασικές έννοιες της αναπτυξιακής ψυχολογίας, όπως εξέλιξη, ανάπτυξη, κρίσιμη και ευαίσθητη περίοδος, συνέχεια και ασυνέχεια στην ανάπτυξη.
- τις ιστορικές συνθήκες που διαμόρφωσαν τις σημαντικές θεωρίες της αναπτυξιακής ψυχολογίας.
- τις βασικές θέσεις των σημαντικότερων θεωριών της αναπτυξιακής ψυχολογίας.
- τα σημεία κριτικής που διατυπώνονται στις σημαντικότερες θεωρίες της αναπτυξιακής ψυχολογίας.
- τις βασικές αρχές της ανάπτυξης του ανθρώπου, της λειτουργίας της κληρονομικότητας και του περιβάλλοντος
- τα βασικά χαρακτηριστικά και λειτουργίες της κοινωνικής-συναισθηματικής ανάπτυξης στη βρεφική ηλικία
- τα βασικά χαρακτηριστικά και λειτουργίες της κοινωνικής-συναισθηματικής ανάπτυξης στη νηπιακή ηλικία
- τα βασικά χαρακτηριστικά και λειτουργίες της κοινωνικής-συναισθηματικής ανάπτυξης στην πρώτη παιδική ηλικία
- την ποικιλομορφία των εμπειριών της ζωής που διαμορφώνουν την ψυχολογία του αναπτυσσόμενου ανθρώπου από την γέννηση έως και την πρώτη παιδική ηλικία
Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:
- διατυπώνει ερευνητικές υποθέσεις για ζητήματα της αναπτυξιακής ψυχολογίας.
- συγκρίνει θεωρίες της αναπτυξιακής ψυχολογίας.
- αναλύει πληρέστερα τη συμπεριφορά τυπικά αναπτυσσόμενων βρεφών και νηπίων.
- εφαρμόζει τα πορίσματα των θεωριών σε πρακτικές που σχετίζονται με την αγωγή και τη φροντίδα βρεφών και νηπίων.
- διατυπώνει ερευνητικές υποθέσεις για ζητήματα που αφορούν τη λειτουργία της κληρονομικότητας και του περιβάλλοντος
- εντοπίζει τις αναπτυξιακές ομοιότητες και διαφορές στα βασικά χαρακτηριστικά και λειτουργίες της κοινωνικής-συναισθηματικής ανάπτυξης από την βρεφική και νηπιακή ηλικία έως την πρώτη παιδική ηλικία
- αναλύει πληρέστερα τα βασικά χαρακτηριστικά και λειτουργίες της κοινωνικής-συναισθηματικής ανάπτυξης από την βρεφική και νηπιακή ηλικία έως την πρώτη παιδική ηλικία
- εφαρμόζει τα πορίσματα των ερευνών που αφορούν χαρακτηριστικά και λειτουργίες της κοινωνικής-συναισθηματικής ανάπτυξης από την βρεφική και νηπιακή ηλικία έως την πρώτη παιδική ηλικία στην αγωγή και τη φροντίδα του μικρού παιδιού
Γενικές Ικανότητες
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
- Αυτόνομη Εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και την πολυπολιτισμικότητα
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Ο κλάδος της Αναπτυξιακής Ψυχολογίας – Ιστορική αναδρομή
- Εξέλιξη και ανάπτυξη. Αντικείμενο μελέτης της Αναπτυξιακής Ψυχολογίας
- Θεωρητικές θέσεις για την ανάπτυξη του παιδιού από την αρχαιότητα έως τα τέλη του 19ου αιώνα.
- Ψυχανάλυση – Οι επίγονοι του Freud
- Συμπεριφορισμός
- Θεωρίες γνωστικής ανάπτυξης – J. Piaget. Οι επίγονοι του Piaget
- Κοινωνικός Εποικοδομισμός – L.S. Vygotsky
- Βασικές αρχές της ανάπτυξης του ανθρώπου – Κληρονομικότητα και περιβάλλον
- Μέθοδοι έρευνας (σχεδιασμός και τεχνικές) στην αναπτυξιακή ψυχολογία
- Κοινωνικοπολιτισμική ανάπτυξη στη βρεφική και νηπιακή ηλικία
- Ανάπτυξη της προσωπικότητας και συναισθηματική ανάπτυξη στη βρεφική και νηπιακή ηλικία
- Κοινωνικοπολιτισμική ανάπτυξη στην πρώτη παιδική ηλικία
- Ανάπτυξη της προσωπικότητας και συναισθηματική ανάπτυξη στην πρώτη παιδική ηλικία
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Dunn, W.L., & Craig, G.J. (2021). Κατανοώντας την Ανάπτυξη του Ανθρώπου. Εκδ. Παπαζήση.
Lightfoot, C., Cole, M., & Cole, S.R. (2014). H Ανάπτυξη των Παιδιών. Εκδ. Tυπωθήτω.
Feldman, R.S. (2019). Αναπτυξιακή Ψυχολογία: Δια βίου προσέγγιση. Εκδ. Τυπωθήτω.
Bremner, G., Slater, A., & Butterworth, G. (2012). Η Ανάπτυξη των Βρεφών: Πρόσφατες Εξελίξεις. Εκδ. Παπαζήση.
Berk, L. (2019). Αναπτυξιακή ψυχολογία: Η προσέγγιση της δια βίου ανάπτυξης. Εκδ. Κριτική.
Lehalle, H., & Mellier, D. (2009). Ψυχολογία της ανάπτυξης – Παιδική ηλικία και εφηβεία. Εκδ. Πεδίο
Berk, L. (2015). Η ανάπτυξη των βρεφών, των παιδιών και των εφήβων. Εκδ. Ίων.
Berk, L. (2015). Η ανάπτυξη του παιδιού. Εκδ. Ίων.
Shaffer, D.R. (2004). Εξελικτική ψυχολογία – Παιδική ηλικία και εφηβεία. Εκδ. Ίων.
Slater, A. & Bremmer, G. (2019). Εισαγωγή στην αναπτυξιακή ψυχολογία. Εκδ. Τζιόλας.
Smith, P.K., Cowie, H., & Blades, M. (2018). Κατανοώντας την ανάπτυξη των παιδιών. Εκδ. Τζιόλας