Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία

Κωδικός Μαθήματος:

ΨΥΧ48

Semester:

ΣΤ' Εξάμηνο

Κατηγορία:

Κατ' επιλογή υποχρεωτικά ( ΜΓΥ )

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

5

Σύνδεσμος στο eClass:

https://eclass.uniwa.gr/courses/ECEC248



Καθηγητές Μαθήματος

Παπαηλιού Χριστίνα

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:

  • Βασικές έννοιες της Αναπτυξιακής Ψυχοπαθολογίας.
  • Διαδικασίες που ενισχύουν ή αποτρέπουν την εκδήλωση νευροαναπτυξιακών διαταραχών.
  • Χαρακτηριστικά που διακρίνουν τη φυσιολογική από την παθολογική συμπεριφορά, την ταξινόμηση, τη διάγνωση, τη συννοσηρότητα και την επιγένεση των νευροαναπτυξιακών διαταραχών.
  • Τα συμπτώματα, την αιτιολογία, την πορεία και την έκβαση νευροαναπτυξιακών διαταραχών που εμφανίζονται συχνά στη βρεφική και νηπιακή ηλικία.
  • Τις μεθόδους πρόληψης και παρέμβασης για τις νευροαναπτυξιακές διαταραχές.

 

Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγεί και να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με:

  • Βασικές έννοιες της Αναπτυξιακής Ψυχοπαθολογίας.
  • Διαδικασίες που ενισχύουν ή αποτρέπουν την εκδήλωση νευροαναπτυξιακών διαταραχών.
  • Χαρακτηριστικά που διακρίνουν τη φυσιολογική από την παθολογική συμπεριφορά, την ταξινόμηση, τη διάγνωση, τη συννοσηρότητα και την επιγένεση των νευροαναπτυξιακών διαταραχών.
  • Τα συμπτώματα, την αιτιολογία, την πορεία και την έκβαση νευροαναπτυξιακών διαταραχών που εμφανίζονται συχνά στη βρεφική και νηπιακή ηλικία.
  • Τις μεθόδους πρόληψης και παρέμβασης για τις νευροαναπτυξιακές διαταραχές.

 

Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:

  • Αναγνωρίζει τα όρια της τυπικής και της μη τυπικής ανάπτυξης, έτσι ώστε να αναγνωρίζει τις περιπτώσεις βρεφών και νηπίων που πιθανόν να εκδηλώσουν αναπτυξιακές διαταραχές.
  • Προσεγγίζει με τον ενδεδειγμένο τρόπο τα παιδιά προσχολικής ηλικίας και τους γονείς τους, στις περιπτώσεις που η ανάπτυξη δεν ακολουθεί την αναμενόμενη τυπική πορεία.
  • Διαχειρίζεται (και περιορίζει) τους παράγοντες κινδύνου, οι οποίοι αυξάνουν την πιθανότητα εκδήλωσης των συμπτωμάτων.
  • Συνεργάζεται αποτελεσματικά στα πλαίσια διεπιστημονικής ομάδας για τη στήριξη του παιδιού με αναπτυξιακές δυσκολίες και της οικογένειάς του.

 

Γενικές Ικανότητες

  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Αυτόνομη Εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Ο κλάδος της Αναπτυξιακής Ψυχοπαθολογίας – Ιστορική αναδρομή
  2. Διάκριση φυσιολογικής και παθολογικής συμπεριφοράς
  3. Διάγνωση νευροαναπτυξιακών διαταραχών
  4. Συστήματα ταξινόμησης των νευροαναπτυξιακών διαταραχών
  5. Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ)
  6. Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ)
  7. Διαταραχές Γλωσσικής Ανάπτυξης
  8. Ειδικές Μαθησιακές Διαταραχές
  9. Διαταραχές Άγχους – Τραυλισμός
  10. Νοητική Αναπηρία
  11. Συννοσηρότητα – Επιγένεση
  12. Ερευνητικές μέθοδοι στην Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία
  13. Προγράμματα πρόληψης και αντιμετώπισης νευροαναπτυξιακών διαταραχών

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ελληνόγλωσση
Κάκουρος, Ε. & Μανιαδάκη, Κ. (2006). Ψυχοπαθολογία παιδιών και εφήβων – αναπτυξιακή προσέγγιση (5η έκδοση). Αθήνα: Τυπωθήτω.
Wenar, Ch., & Kerig, P. (2008). Εξελικτική Ψυχοπαθολογία. (Επιμ. Δ. Μαρκουλής & Ε. Γεωργάκα). Αθήνα: Τυπωθήτω.
Wilmshurst, L. (2011). Εξελικτική ψυχοπαθολογία. Αναπτυξιακή προσέγγιση (Επιμ. Η.Γ. Μπεζεβέγκης & Χ.Φ. Παπαηλιού). Αθήνα: Gutenberg.
Κουρκούτας, Η.Ε. (2011). Προβλήματα συμπεριφοράς στα παιδιά. Παρεμβάσεις στο πλαίσιο της οικογένειας και του σχολείου. Αθήνα: Τόπος.
Μανιαδάκη, Κ. & Κάκουρος, Ε. (2016). Η διαχείριση της ΔΕΠ-Υ. Από τη θεωρία στην πράξη. Αθήνα: Gutenberg.
Κάκουρος, Ε. & Μανιαδάκη, Κ. (2006). Τραυλισμός. Η φύση και η αντιμετώπισή του στα παιδιά και τους εφήβους. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Κάκουρος, Ε. & Μανιαδάκη, Κ. (2012). Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητα. Θεωρητικές προσεγγίσεις και θεραπευτική αντιμετώπιση. Αθήνα: Gutenberg.
Κουρκούτας, Η. & Chartier, J. P. (2008) (επιμ.). Παιδιά και Έφηβοι με ψυχοκοινωνικές και μαθησιακές διαταραχές. Αθήνα: Τόπος.
Cooper, M., Hooper, C., & Thompson, M. (2012). Ψυχική υγεία παιδιών και εφήβων. Θεωρία και πράξη (επιμ. Γ. Παπαδάτος, μετ. Σ. Χάσκου). Αθήνα: Παρισιάνος.
Happe, F. (2003). Αυτισμός. Αθήνα: Gutenberg.

 

Ξενόγλωσση
Maniadaki, K. & Kakouros, E. (2018). The Complete Guide to ADHD: Nature, Diagnosis, and Treatment. Routledge.
Maniadaki, K., Kakouros, E., Karaba, R. (2010). Psychopathology in Juvenile Delinquents. New York: Nova Publishers.
Schneider, H.B. (2014). Child Psychopathology – From Infancy to Adolescence. Cambridge University Press.
Weis R. (2014). Introduction to Abnormal Child and Adolescent Psychology. California: Sage Publications.
Mash, E. & Barkley, R. (2014). Child Psychopathology, (3rd edition). New York: The Guilford Press.

 

Επιστημονικά περιοδικά
Development and Psychopathology
Journal of Abnormal Child Psychology
Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry
Journal of Child Psychology and Psychiatry