ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/-τριες
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση:
- να γνωρίζουν και να ονομάζουν την έννοια, τα μέσα και τα διαφορετικά είδη των πλαστικών τεχνών που αξιοποιούν τις τρεις διαστάσεις (γλυπτική, πλαστική, κεραμική, κατασκευές, εικαστικές εγκαταστάσεις, land art/περιβαλλοντική τέχνη κ.ά.), καθώς και να αντιλαμβάνονται τις διαφορετικές οπτικές και απτικές τους ποιότητες.
- να εξετάσουν ζητήματα διδακτικής της τέχνης και τρόπους ενίσχυσης της δημιουργικής έκφρασης των παιδιών μέσω της τρίτης διάστασης στην τέχνη.
- να γνωρίζουν τους τρόπους εργασίας ενός γλύπτη και να διακρίνουν τις ιδιαιτερότητες της εικαστικής προσέγγισης γνωστών καλλιτεχνών.
- να αντιλαμβάνονται τις διαφορετικές ιδιότητες των υλικών και τον αντίκτυπο που έχουν στην παραγωγή και τον συμβολισμό των καλλιτεχνικών έργων.
Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση:
- να παρατηρούν τον φυσικό κόσμο με όλες τις αισθήσεις τους και να αντλούν ιδέες και υλικά για τρισδιάστατες καλλιτεχνικές δημιουργίες.
- να χρησιμοποιούν διαφορετικά υλικά και τεχνικές για τη δημιουργία πλαστικών έργων.
Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση:
- να αναπτύσσουν δραστηριότητες που συνδυάζουν μέσα τρισδιάστατης τέχνης και είναι αναπτυξιακά κατάλληλες για μικρά παιδιά.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Λήψη αποφάσεων
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- Σχεδιασμός και διαχείριση εικαστικής δράσης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Η έννοια της τρισδιάστατης τέχνης. Τα διαφορετικά είδη (γλυπτική, πλαστική, κεραμική, κατασκευές, εικαστικές εγκαταστάσεις, land art/περιβαλλοντική τέχνη κ.ά.) και η παιδαγωγική τους αξία.
- Η δημιουργία ενός πλαστικού έργου. Παρατήρηση των σταδίων της καλλιτεχνικής διεργασίας και κριτικός σχολιασμός χαρακτηριστικών παραδειγμάτων.
- Τεχνικές πλασίματος και προσθετικής.
- Η κεραμική τέχνη.
- Τεχνικές χύτευσης. Γύψινες δημιουργίες.
- Τρισδιάστατες δημιουργίες με χαρτί και χαρτοπολτό.
- Τεχνικές λάξευσης. Σύρμα και μέταλλο.
- Χειροτεχνικές και αρχιτεκτονικές κατασκευές.
- Η τέχνη του περιβάλλοντος, η τέχνη της γης.
- Εικαστικές εγκαταστάσεις.
- Τρισδιάστατη κινούμενη τέχνη. Τεχνική stop-motion.
- Επίσκεψη σε μουσείο τέχνης. Σχεδιασμός εικαστικών δραστηριοτήτων τρισδιάστατης τέχνης με έμπνευση τα εκθέματα.
- Επίσκεψη σε καλλιτεχνικό εργαστήριο, απαραίτητος εξοπλισμός για εικαστικές δραστηριότητες όγκου με παιδιά προσχολικής ηλικίας.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Αραπάκη, Ξ. (Επιμ.) (2014). Η διδακτική της Κεραμικής. Εκδόσεις Ιων.
Γκαγιώ Μ. Α. (2002). Πλαστικές τέχνες. Στοιχεία μίας διδακτικής–κριτικής. Αθήνα: Νεφέλη.
Chapman, L. (1993). Διδακτική της τέχνης. Προσεγγίσεις στην καλλιτεχνική αγωγή. Αθήνα: Νεφέλη. Δημητράτου, Β. (2001). Τα παιδιά δημιουργούν και εκφράζονται. Αθήνα: Πατάκη.
Epstein, A. & Τρίμη, Έ. (2005). Εικαστικές Τέχνες και μικρά παιδιά. Αθήνα: Γ. Δάρδανος.
Κοράκη, Σ. (2000). Το παιδί, η λάσπη και ο πηλός. Αθήνα: Πατάκη.
Μαγουλιώτης, Α. (2014). Εικαστική Παιδαγωγική. Αθήνα: Συμμετρία.
Μαγουλιώτης, Α. (2011). Εικαστικές Δημιουργίες. Μέσα από την παρατήρηση και τη φαντασία. Ιδέες-Σκέψεις-Προτάσεις Δραστηριοτήτων. Αθήνα: Καστανιώτης.
Μαγουλιώτης, Α. (2001). Ζωγραφική-Γλυπτική-Χαρακτική. Αθήνα: Gutenberg.
Σάλλα, Τ. (επιμ.) (2011). Σύγχρονες προσεγγίσεις στη διδακτική της τέχνης. Αθήνα: Νήσος.
Σάλλα-Δοκουμετζίδη, Τ. (1996). Δημιουργική Φαντασία και Παιδική Τέχνη. Αθήνα: Εξάντας.
Schirrmacher, R. (1998). Τέχνη και δημιουργική ανάπτυξη των παιδιών. Αθήνα: Ίων.
Τρίμη, Έ. (2005). Τέχνη και Περί του «νοήματος» της τέχνης: Θεωρητικές αναζητήσεις πάνω στη διδακτική της τέχνης. Περιβάλλον: Εικαστικές Εφαρμογές σε Μικρά Παιδιά. Στο Α. Δ. Γεωργόπουλος (επιμ.), Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Ο νέος πολιτισμός που αναδύεται… Αθήνα: Τυπωθήτω-Δάρδανος.
Επιστημονικά περιοδικά
Εικαστική Παιδεία
Studies in Art Education
International Journal of Education and the Arts
The Journal of Aesthetic Education
Art Education
International Journal of Art & Design Education