ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλούν και να περιγράφουν:
- τα διαφορετικά είδη μουσείων, τους σκοπούς και τις επιμέρους μουσειακές λειτουργίες.
- τις παραμέτρους που καθιστούν το μουσείο ένα αποτελεσματικό μαθησιακό περιβάλλον, ιδιαίτερα για το παιδικό κοινό.
- τις εκπαιδευτικές θεωρίες που βρίσκουν εφαρμογή στο μουσειακό περιβάλλον.
- το ευρύ πεδίο δράσης των μουσειοπαιδαγωγών και τον κομβικό τους ρόλο στη σύνδεση των μουσείων με την ευρύτερη κοινότητα.
- τα στάδια σχεδιασμού, υλοποίησης και αξιολόγησης των μουσειοπαιδαγωγικών προγραμμάτων και του συνοδευτικού εκπαιδευτικού
- υλικού, καθώς και την ποικιλία των παιδαγωγικών μεθόδων και τεχνικών που εφαρμόζονται στο μουσείο.
Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση:
- να προσεγγίζουν κριτικά το εκπαιδευτικό έργο φορέων αναφορικά με την πολιτισμική κληρονομιά.
- να εφαρμόζουν τις παιδαγωγικές θεωρίες και μεθόδους που αξιοποιούνται στα μουσεία στην ανάπτυξη μουσειοπαιδαγωγικών δραστηριοτήτων για την προσχολική ηλικία.
Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση:
- να σχεδιάζουν πρωτότυπα εκπαιδευτικά προγράμματα σε μουσεία ή χώρους πολιτισμικής αναφοράς της επιλογής τους.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Λήψη αποφάσεων
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Εμφάνιση, εξέλιξη, είδη µουσείων. Οι μουσειακές λειτουργίες. Διαστάσεις της μουσειακής εμπειρίας.
- Πολιτισμός και εκπαίδευση: Η σημασία της ένταξης του πολιτισμού στην εκπαίδευση. Τα χαρακτηριστικά του μουσείου ως περιβάλλοντος μάθησης. Προσέγγιση των σχετικών με τη μουσειακή αγωγή όρων.
- Η παιδαγωγική προσέγγιση και η παιδαγωγική αξιοποίηση των μουσειακών αντικειμένων.
- Οι διαφορετικές ομάδες κοινού και ο ρόλος του μουσειοπαιδαγωγού. Το μικρό παιδί στο μουσείο: τρόποι αλληλεπίδρασης.
- Σύγχρονες θεωρίες μάθησης και η εφαρμογή τους στο μουσείο.
- Σχεδιασμός εκπαιδευτικών προγραμμάτων στο μουσείο.
- Παιδαγωγικές μέθοδοι και τεχνικές στο μουσείο. Οι ιδιαιτερότητες της εμψύχωσης στην προσχολική ηλικία.
- Η οργάνωση μιας εκπαιδευτικής επίσκεψης στο μουσείο.
- Αξιολόγηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων στο μουσείο.
- Μουσείο και σχολείο – Μουσείο και Βρεφονηπιακός σταθμός: τρόποι συνεργασίας για ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα μουσειακής αγωγής.
- Η περίπτωση των μουσειοσκευών και του ψηφιακού και έντυπου εκπαιδευτικού υλικού.
- Οι πολλαπλοί ρόλοι του Μουσείου στην ένταξη και την υποστήριξη ευάλωτων κοινωνικών ομάδων. Παιδί με αισθητηριακές και νοητικές αναπηρίες και Μουσείο.
- Εφαρμογές της μουσειοπαιδαγωγικής στην Ελλάδα: κριτικός αναστοχασμός και προοπτικές.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ελληνόγλωσση
Βέμη, Μ. & Νάκου, Ε. (επιμ.) (2010). Μουσεία και Εκπαίδευση. Αθήνα: Νήσος.
Black, G. (2009). Το Ελκυστικό Μουσείο. Μουσεία και Επισκέπτες. Αθήνα: ΠΙΟΠ.
Γαλανίδου, Ν. & Dommasne, L.H. (επιμ.) (2013). Μιλώντας στα παιδιά για το παρελθόν. Μια διεπιστημονική προσέγγιση. Αθήνα: Καλειδοσκόπιο.
Καλεσοπούλου, Δ., (επιμ.) (2011). Παιδί και Εκπαίδευση στο Μουσείο. Θεωρητικές αφετηρίες, παιδαγωγικές πρακτικές. Αθήνα: Πατάκη.
Kόκκινος, Γ. & Aλεξάκη, E. (επιμ.) (2002). Διεπιστημονικές προσεγγίσεις στη μουσειακή αγωγή. Aθήνα: Mεταίχμιο.
Κολιόπουλος, Δ. (2004). Η διδακτική προσέγγιση του Μουσείου Φυσικών Επιστημών. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Νάκου, Ε. (2001). Moυσεία: Εμείς, τα πράγματα και ο πολιτισμός. Αθήνα: Νήσος.
Νικονάνου, Ν., 2010. Μουσειοπαιδαγωγική. Από τη θεωρία στην πράξη, Αθήνα: Πατάκη.
Νικονάνου, Ν. & Κασβίκης, Κ. (επιμ.) (2008). Eκπαιδευτικά ταξίδια στο χρόνο. Εμπειρίες και ερμηνείες του παρελθόντος, Αθήνα: Πατάκη.
Νικονάνου, Ν. (επιμ.) (2015). Μουσειακή μάθηση και εμπειρία στον 21ο αιώνα. Κάλλιπος https://repository.kallipos.gr/handle/11419/843
Shaffer, S. E. (2019). Το παιδί και το μουσείο: Θεωρητικές προσεγγίσεις και παιδαγωγικές πρακτικές (Επιμ. Κ. Δ. Μαλαφάντης, Μτφ. Μ. Καρδαμίτσα-Ψυχογιού). Αθήνα: Ινστιτούτο του Βιβλίου-Καρδαμίτσα.
Τζιαφέρη, Σ. Γ. (2005). Το Σύγχρονο Μουσείο στην Ελληνική Εκπαίδευση μέσα από το παράδειγμα των Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων. Θεσσαλονίκη: Αδελφοί Κυριακίδη.
Ξενόγλωσση
Falk, J. & Dierking, L. (2012). The Museum Experience revisited. Walnut Creek, CA: Left Coast Press.
Hackett, A., Holmes, R. & MacRae, C. (eds) (2020). Working with Young Children in Museums. Weaving Theory and Practice. London: Routledge.
Hein, G. (1998). Learning in Museum. London: Routledge.
Hohenstein, J. & Moussouri, T. (2018). Museum Learning: Theory and Research as Tools for Enhancing Practice. London: Routledge.
Roberts, L. (1997). From Knowledge to Narrative: educators and the changing museum. Washington, London: Smithsonian Institution Press.
Shaffer, S. E. (ed.) (2020). International Thinking on Children in Museums. A Sociocultural View of Practice. London: Routledge.
Επιστημονικά περιοδικά
Διεθνές ηλεκτρονικό περιοδικό MuseumEdu (Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας)
MusEd, Μουσείο – Σχολείο – Εκπαίδευση
Journal of Museum Education
Journal of Education in Museums
Museum & Society