Εισαγωγή στη Νευροψυχολογία

Κωδικός Μαθήματος:

ΨΥΧ34

Εξάμηνο:

Ε' Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΓΥ

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

5


ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:

  • Βασικές έννοιες και μεθόδους της Νευροψυχολογίας.
  • Βασικές δομές και λειτουργίες του φλοιού και του υποφλοιού του εγκεφάλου.
  • Βασικά δομικά χαρακτηριστικά και λειτουργίες του νευρώνα.
  • Τη διαδικασία μεταβίβασης του μηνύματος.
  • Βασικές έννοιες της γενετικής.
  • Βασικές διαδικασίες αντίληψης οπτικών και ακουστικών ερεθισμάτων, μάθησης, μνήμης και συναισθημάτων.

 

Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγεί και να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με:

  • Βασικές έννοιες και μεθόδους της Νευροψυχολογίας.
  • Βασικές δομές και λειτουργίες του φλοιού και του υποφλοιού του εγκεφάλου.
  • Βασικά δομικά χαρακτηριστικά και λειτουργίες του νευρώνα.
  • Τη διαδικασία μεταβίβασης του μηνύματος.
  • Βασικές έννοιες της γενετικής.
  • Βασικές διαδικασίες αντίληψης οπτικών και ακουστικών ερεθισμάτων, μάθησης, μνήμης και συναισθημάτων.

 

Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:

  • Διαμορφώνει αποτελεσματικότερα προγράμματα αγωγής και φροντίδας βρεφών και νηπίων.
  • Αναλύει πληρέστερα τη συμπεριφορά τυπικά αναπτυσσόμενων βρεφών και νηπίων.

 

Γενικές Ικανότητες

  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Αυτόνομη Εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και την πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Ο κλάδος της Νευροψυχολογίας – Ιστορική αναδρομή
  2. Μέθοδοι μελέτης του εγκεφάλου
  3. Το Κεντρικό Νευρικό Σύστημα
  4. Δομή και λειτουργία του εγκεφάλου – Ο φλοιός
  5. Δομή και λειτουργία του εγκεφάλου – Υποφλοιώδεις δομές
  6. Δομή και λειτουργία του νευρικού κυττάρου (νευρώνα)
  7. Μεταβίβαση μηνυμάτων
  8. Στοιχεία κλασικής και μοριακής γενετικής
  9. Μεταλλάξεις
  10. Γενικές αρχές επεξεργασίας αισθητηριακών ερεθισμάτων (ακοή, όραση, αφή, γεύση)
  11. Συναισθήματα
  12. Μάθηση και μνήμη
  13. Νευροψυχολογία και Νευροεπιστήμες

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ελληνόγλωσση
Breedlove, M., Rosenzweig, M.R. & Watson, N.V. (2011). Βιολογική Ψυχολογία. Αθήνα: Παρισιάνος.
Fitzpatrick, G.J., Hall, D., LaMantia, W.C., McNamara, J.O. & Williams, S.Μ. (2009). Νευροεπιστήμες. Αθήνα: Παρισιάνος.
Kalat, J.W. (1995). Βιολογική Ψυχολογία. Αθήνα: Έλλην.
Kandel, R.E., Schwartz, H.J. & Jessell, M.T. (2011). Νευροεπιστήμη και συμπεριφορά. Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης.
Kandel, E.R., Schwartz, J.H. & Jessell, T.M. (2016). Βασικές αρχές Νευροεπιστημών. Αθήνα: Πασχαλίδης
Kolb, Β. & Whishaw, I.Q. (2009). Εγκέφαλος και Συμπεριφορά (Τόμος Ι & ΙΙ). Αθήνα: Πασχαλίδης.
Neil, M.G. (2011). Νευροψυχολογία: Εγκέφαλος και συμπεριφορά. Αθήνα: Παρισιάνος.
Pinel, J.P. (2011). Βιοψυχολογία. Αθήνα: Ίων.

 

Ξενόγλωσση
Andrewes, D. (2015). Neuropsychology: From theory to practice. Taylor & Francis.
Bear, M.F., Connors, B.W. & Paradiso, M., (2007). Neuroscience: Exploring the brain (3rd edition): Williams & Wilkins.
Zillmer, E.A., Spiers, M.V., & Culbertson, W.C. (2008). Principles of Neuropsychology (2nd Edition). Thomson Wadsworth Publishers.

 

Επιστημονικά περιοδικά
Journal of Neuropsychology