Επαγγελματική Δεοντολογία και Πολιτική

Κωδικός Μαθήματος:

ΠΑΙ63

Semester:

H' Εξάμηνο

Κατηγορία:

Κατ' επιλογή υποχρεωτικά ( ΜΕ )

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

5

Σύνδεσμος στο eClass:

https://eclass.uniwa.gr/courses/ECEC314/



Καθηγητές Μαθήματος

Μουσένα Ελένη

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια,
Α) σε επίπεδο γνώσεων θα είναι σε θέση:

  • Να προσδιορίζει τις βασικές αρχές, τις αξίες και τους κανόνες του επαγγέλματος του
    παιδαγωγού πρώιμης παιδικής ηλικίας
  • Να περιγράφει τους στόχους και της μεθόδους εργασίας του
  • Να αντιλαμβάνεται την ιστορική συγκρότηση του επαγγελματικού κλάδου
  • Να αναγνωρίζει τις παραμέτρους του μετασχηματισμού που υφίσταται ως επαγγελματίας λόγω των εκάστοτε συνθηκών
  • Να αντιλαμβάνεται και να κατανοεί την επαγγελματική υπευθυνότητα ως προς τα παιδιά, τους γονείς, τους συναδέλφους και τους εμπλεκόμενους φορείς

 

Β) σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση:

  • Να ερμηνεύει τη διαχρονική εξέλιξη των απαιτήσεων του επαγγέλματός του
  • Να διακρίνει τις διαφορετικές εκφάνσεις στην προσωπική θεωρία συναδέλφων του και να τις ερμηνεύει
  • Να αναγνωρίζει τις μορφές και τους τρόπους εργασίας του συσχετίζοντάς τους με το ευρύτερο κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο
  • Να εκτιμά τη χρησιμότητα της έρευνας δράσης στον επαγγελματικό του χώρο
  • Να ανακαλύπτει την αξία της συλλογικής δράσης και να την υιοθετεί

 

Γ) σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση:

  • Να χειρίζεται ερευνητικά τη βιβλιογραφία σε σχέση με την επαγγελματική του ταυτότητα
  • Να οργανώνει τις γνώσεις του και να τις συνθέτει με κριτική ματιά κατά την επαγγελματική του δραστηριότητα
  • Να ορίζει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του, καθώς και να συνειδητοποιεί τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των συνεργατών του καλλιεργώντας ένα κλίμα εμπιστοσύνης και αλληλοσεβασμού.
  • Να λειτουργεί αυτόνομα και υπεύθυνα και να είναι σε θέση να επιλύει προβλήματα που ανακύπτουν στον εργασιακό του χώρο.

 

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των
    απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Αυτόνομη Εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές και διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Προαγωγή νέων ερευνητικών ιδεών και επαγωγικής σκέψης

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Επαγγελματική ταυτότητα, ρόλος, ικανότητες και δικαιώματα του παιδαγωγού προσχολικής ηλικίας
  2. Μορφές και σχέσεις εργασίας. Επιχειρηματική και υπαλληλική σχέση
  3. Η ένταξη στο επάγγελμα. Πρακτικές εναρμόνισης και απόδοσης
  4. Μορφές καθοδήγησης και συμβουλευτικής (Mentoring)
  5. Επικοινωνιακές δεξιότητες διαπροσωπικών επαγγελματικών
  6. Θεσμική επικοινωνία. Μελέτες περίπτωσης
  7. Οι προκλήσεις της συνδιδασκαλίας – Συλλογικότητα και αυτονομία.
  8. Η αξία της συλλογικής δράσης
  9. Δικτύωση με την τοπική κοινωνία – Πολιτισμικός πλουραλισμός
  10. Φεμινιστικές προσεγγίσεις του επαγγελματικού ρόλου – Η ένταξη των ανδρών
  11. Η ηθική της φροντίδας – Ηθικά προβλήματα και διλήμματα στην πράξη
  12. Οι βρεφονηπιακοί σταθμοί ως δημοκρατικές κοινότητες μάθησης
  13. Μετασχηματισμός και επαγγελματική ανάπτυξη των παιδαγωγών

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ελληνόγλωσση
Banks, S., Χατζηφωτίου Σεβαστή (επιμ.) (2015). Ηθική και Αξίες στην Κοινωνική Εργασία. Gutenberg. Αθήνα.
Hargreaves, A., & Fullan, M., (1995). Η εξέλιξη των εκπαιδευτικών. Αθήνα: Πατάκη.
Hargie, O., (1995). Δεξιότητες Επικοινωνίας. Αθήνα: Sextant.
Goffman, E., (1996). Συναντήσεις: Δύο Μελέτες στην Κοινωνιολογία της Αλληλεπίδρασης. Επ. Μακρυνιώτη Δ. Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
Κούρτη, Ε., (1995). Διαπροσωπική Επικοινωνία: Θεωρητικές Προσεγγίσεις. Αθήνα: Μάγια.
Κυπριανός Π., & Μουσένα Ε. (Επιμ.) (2021) Πέρα από την Ποιότητα – Γλώσσες αξιολόγησης στην Προσχολική Αγωγή. Αθήνα: Gutenberg.
Dahlberg G., Moss P. & Pence A. Beyond Quality in Early Childhood Education and Care – Languages of Evaluation. Routledge. London and New York.
Μουσένα Ε. (2021). Επικοινωνία και Προφορικότητα στην Εκπαίδευση: Προγράμματα και Παιδαγωγικές Πρακτικές. Αθήνα: Gutenberg.
Μουσένα, Ε., (2011). Πλαίσιο επικοινωνίας και συνεργασίας μεταξύ εκπαιδευτικών και γονέων στην προσχολική αγωγή, στο: Γούπος, Θ., (επιμ.) Προσεγγίσεις και πρακτικές για τη σχολική τάξη και το εκπαιδευτικό έργο. σελ. 171-180. Αθήνα: Εκδόσεις Σύγχρονοι Ορίζοντες.
Ράπτης, N., Ψαράς, X., (2015). Η Συνεργατική ηγεσία στην εκπαίδευση. Αθήνα: Διάδραση.
Φρυδάκη, Ε., (2015). Η επαγγελματική ταυτότητα του εκπαιδευτικού και το μέλλον της διδασκαλίας. Αθήνα: Εκδ. Κριτική.

 

Ξενόγλωσση
Kaga, Y., Benett, J., Moss, P., (2010). Caring and Learning Together, A cross-national study on the intergration of early childhood care and education within education. Paris, UNESCO.
Miller, C. & Cable, C. (Eds) (2010). Professionalization, Leadership and Management in the Early Years. London: Sage.
Mousena, E. (2021). Pluribus vs Unum as Values in Citizenship Education. In Ruby M., Angelo-Rocha, M., Hickey, M., and Agosto, V. Charlotte (Eds) Making A Spectacle: Examining Curriculum/Pedagogy as Recovery from Political Trauma (pp. 49-64). NC: IAP– Information Age Publishing.
Μousena E. & Raptis N., (2020). Beyond Teaching: School Climate and Communication in the Educational Context, in: Waller, L. (Ed.) Education at the Intersection of Globalization and Technology. pp. 153-169. Intech Open. DOI: http://dx.doi.org/10.5772/intechopen.93575
Μousena, E., & Sidiropoulou, T., (2018). Oral Communication Skills and Pedagogy, in: Cavero B. O. & Calvet L. N., New Pedagogical Challenges in the 21st Century. pp. 231-247.InTechOpen. Print ISBN: 978-1-78923-380-3. Online ISBN 978-1-78923-381-0 http://dx.doi.org/10.5772/intechopen.70831
Mousena, E., & Varnava –Skoura, G., (2016). Report sul sistema educativo della prima infanzia in Grecia, pp 55-66, in: Enea Nottoli (ed.) Q2, Lo 0-6 in Europa, un viaggio nell’ in fanzia. Zeroeiup Edizioni.
Sarason, B. S. (1982). The Culture of the School and the Problem of Change, 2nd Ed., Boston: Allyn and Bacon.
Vandenbroeck, M., Urban, M., & Peeters, J., (2016). Pathways to Professionalism in Early Childhood Education and Care (Towards an Ethical Praxis in Early Childhood). London: Routledge.
Weldon, L.L. (1971): Conflicts in our Schools. Columbus, Ohio: A Bell & Howell Company.

 

Επιστημονικά περιοδικά
Education & Culture
The Journal of School & Society
Children & Society
International Journal of Education Policy & Leadership
European Early Childhood Research Journal
Early Education Journal
Early child development and care
Early Childhood Research Quarterly
Contemporary Issues in Early Childhood
Compare: A Journal of Comparative and International Education