Φιλοσοφία της Παιδείας

Κωδικός Μαθήματος:

ΚΔΟΕ38

Semester:

Ε' Εξάμηνο

Κατηγορία:

Κατ' επιλογή υποχρεωτικά ( ΜΕ )

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

5



Καθηγητές Μαθήματος

Δεν θα ενεργοποιηθεί

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:

  • Την πλευρά των σημαντικών φιλοσοφικών συστημάτων
  • Τη σύγκριση μεταξύ των σημαντικών φιλοσοφικών συστημάτων
  • Τις προκλήσεις της ανθρωπότητας
  • Τις πολιτιστικές και ιστορικές ρίζες

 

Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγεί και να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με:

  • Τους φιλοσοφικούς όρους για την Παιδεία
  • Το πνεύμα σύνθεσης των συστημάτων φιλοσοφίας

 

Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:

  • Κατανοεί τους θεμελιώδεις φιλοσοφικούς όρους,
  • Εμβαθύνει σε μια στέρεη γνώση των στοιχειωδών εννοιών και των θεμελιωδών διακρίσεων της ορολογίας της Φιλοσοφίας της Παιδείας.
  • προσδιορίζει το περίγραμμα και τις βασικές ιδέες ενός σχετικού κειμένου με το εν λόγω γνωστικό αντικείμενο
  • κατανοεί τις διάφορες θεματικές στα μαθήματα που διδάσκονται μέσα σε ένα πνεύμα σύνθεσης.

 

Γενικές Ικανότητες

  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυτισμικότητα
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Έννοια και ορισμός της Φιλοσοφίας της Παιδείας.
  2. Ιστορική επισκόπηση της Φιλοσοφίας της Παιδείας
  3. Συστηματική συζήτηση για τους όρους παιδεία, αγωγή, εκπαίδευση και άτομο,
  4. Ο ρόλος της παιδείας, της αγωγής και της εκπαίδευσης που αφορούν στη βελτίωση των ανθρωπίνων όντων και την οικοδόμηση της προσωπικότητά τους,
  5. Σχέση ανάμεσα στην ανθρώπινη φύση, την εκπαίδευση και τον πολιτισμό,
  6. Φιλοσοφική θεώρηση των μαθησιακών θεσμών με τη λειτουργία των οποίων εντέλλεται η ένταξη των νέων κυρίως μελών μιας κοινωνίας σε αυτήν.
  7. Ανθρώπινη γνώση και ηθική που σχετίζονται με τη φύση και τους στόχους της εκπαίδευσης
  8. Φιλοσοφικά προβλήματα που προκύπτουν από την εκπαιδευτική θεωρία και πρακτική, που αφορούν σε όλες τις ανθρώπινες κοινωνίες.
  9. Μεγάλοι στοχαστές του δυτικού πολιτισμού από Έλληνες Φιλοσόφους όπως ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης έως την αναλυτική φιλοσοφία και τον σύγχρονο υπαρξισμό.
  10. Ζητήματα ηθικής και κοινωνικής / πολιτικής φιλοσοφίας,
  11. Επιστημολογία
  12. Φιλοσοφικό προβληματισμό για την Παιδεία και την Εκπαίδευση
  13. Διεπιστημονικότητα

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ελληνόγλωσση
Δελλής, I.(1995). Μαθήματα φιλοσοφίας της παιδείας, εκδ. Παν. Πατρών.
Δελλής Ι. (2014). Όψεις προβληματισμού περί Παιδείας στον Νεοελληνικό Διαφωτισμό.
Δημητρακόπουλος Μ. (2019). Στοιχείωση Ευρωπαϊκής Φιλοσοφίας. Από τους προσωκρατικούς ως τον Wittgenstein και τον Heidegger, Ιδιωτική Έκδοση.
Δημόπουλος Β. (2018). Φιλοσοφία της Παιδείας, θεσσαλονίκη, Αφοί Κυριακίδη.
Θεοδωροπούλου Ε. (επιμ.)(2011). Φιλοσοφία της Παιδείας, Συλλογικός Τόμος, Αθήνα, Πεδίο.
Θεοδωροπούλου, Ε. (2004). Η Εγκοπή της φιλοσοφίας της παιδείας, Αθήνα Ατραπός.
Καλογεράκος Ι., Δημητρακόπουλος Ι.(επιμ.) (2017). Φιλοσοφία και Παιδεία, Τιμητικός Τόμος του καθηγητή Ι. Δελλή, Αθήνα, Gutenberg.
Καραβάκου Β. (2019). Θεωρία και Φιλοσοφία της Παιδείας, Αθήνα , Gutenberg.
Καρακατσάνης Π. (2015). Φιλοσοφία της Παιδείας, Αθήνα, Gutenberg.
Καραμανώλης Γ. (επιμ.). Αρχαία Φιλοσοφία, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης.
Καραφύλλης Γ. (2007). Η Φιλοσοφία της Παιδείας. Γνωσιολογικά και ηθικά ζητήματα, Θεσσαλονίκη, εκδ. Βάνιας.
Καραφύλλης, Γ. (1999). « Η έννοια της φιλοσοφίας της παιδείας κατά τον R. S. Peters», Ελληνική Φ ιλοσοφική Επιθεώρηση, τομ. 16, τεύχ.48, σσ. 231-249.
Κουμάκης Γ. (2007). Θεωρία και Φιλοσοφία της Παιδείας, Αθήνα , Gutenberg.
Otto Fr. Bollnow (1986). Φιλοσοφική Παιδαγωγική, Αθήνα, Γρηγόρη.
Πολυχρονόπουλος Π. (1988). Φιλοσοφία της Παιδείας, εκδ. Παιδαγωγία.
Russell B. (1980). Σωκράτης, Πάτων και Αριστοτέλης, εκδ. Αρσενίδης.
Russel B. (1980). Η αρχαία φιλοσοφία μετά τον Αριστοτέλη, εκδ. Αρσενίδης.
Rusell B. (2018). Ιστορία της Δυτικής Φιλοσοφίας (2 τόμοι), εκδ. Αρσενίδης.
Russell B. (2007). Η φιλοσοφική μου εξέλιξη, εκδ. Αρσενίδης.

 

Επιστημονικά περιοδικά
Ελληνική Φιλοσοφική Επιθεώρηση
Φιλοσοφείν, εξαμηνιαία φιλοσοφική επιθεώρηση
Ηθική – Περιοδικό Φιλοσοφίας.
Journals, Conatus Περιοδικό Φιλοσοφίας, ejournals.epublishing.ekt.gr
Filosofiki Lithos, Περιοδικό Φιλοσοφίας
Philosophical Inquiry, Περιοδικό Φιλοσοφίας
Δια-ΛΟΓΟΣ Επετηρίδα Φιλοσοφικής Έρευνας και Φιλοσοφική Βιβλιοθήκη
Cogito, online Φιλοσοφικό Περιοδικό http://www.nnet.gr/cogito/cogitoindex.htm