ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:
- Βασικές έννοιες της Αναπτυξιακής Ψυχογλωσσολογίας.
- Τους βασικούς σταθμούς στην εξέλιξη της γλώσσας στο ανθρώπινο είδος.
- Σύγχρονες μεθόδους έρευνας του κλάδου.
- Τις βασικές θεωρίες ανάπτυξης της γλώσσας.
- Την πορεία ανάπτυξης της φωνολογίας, της σύνταξης/μορφολογίας, της σημασιολογίας/λεξιλογίου και της πραγματολογίας.
- Τον ρόλο του εγκεφάλου στην ανάπτυξη της γλώσσας.
- Τις προγλωσσικές γνωστικές και επικοινωνιακές προϋποθέσεις για την ανάπτυξη της γλώσσας.
- Την πορεία της γλωσσικής και γνωστικής ανάπτυξης δίγλωσσων ομιλητών.
Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγεί και να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με:
- Βασικές έννοιες της Αναπτυξιακής Ψυχογλωσσολογίας.
- Τους βασικούς σταθμούς στην εξέλιξη της γλώσσας στο ανθρώπινο είδος.
- Σύγχρονες μεθόδους έρευνας του κλάδου.
- Τις βασικές θεωρίες ανάπτυξης της γλώσσας.
- Την πορεία ανάπτυξης της φωνολογίας, της σύνταξης/μορφολογίας, της σημασιολογίας/λεξιλογίου και της πραγματολογίας.
- Τον ρόλο του εγκεφάλου στην ανάπτυξη της γλώσσας.
- Τις προγλωσσικές γνωστικές και επικοινωνιακές προϋποθέσεις για την ανάπτυξη της γλώσσας.
- Την πορεία της γλωσσικής και γνωστικής ανάπτυξης δίγλωσσων ομιλητών.
Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:
- Διαμορφώνει αποτελεσματικότερα προγράμματα αγωγής και φροντίδας βρεφών και νηπίων.
- Διεξάγει έρευνες σε ζητήματα που σχετίζονται με την ανάπτυξη της γλώσσας σε βρέφη και νήπια.
- Εντοπίζει νήπια που παρουσιάζουν καθυστέρηση στη γλωσσική ανάπτυξη.
- Διαχειρίζεται βρέφη και νήπια και τις οικογένειές τους που παρουσιάζουν καθυστέρηση στην ανάπτυξη της επικοινωνίας και τη γλωσσική ανάπτυξη.
Γενικές Ικανότητες
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
- Αυτόνομη Εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Αποσαφήνιση βασικών όρων: Γλώσσα – Ομιλία – Επικοινωνία.
- Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης: Φωνολογία – Μορφολογία & Σύνταξη – Σημασιολογία – Πραγματολογία.
- Φυλογένεση της γλώσσας – Οντογένεση της γλώσσας – Γλωσσική ανάπτυξη & γλωσσική κατάκτηση.
- Μέθοδοι μελέτης της γλωσσικής ανάπτυξης.
- Θεωρίες γλωσσικής ανάπτυξης
- Στοιχεία νευρογλωσσολογίας – Κρίσιμη περίοδος στην ανάπτυξη της γλώσσας.
- Προγλωσσικές επικοινωνιακές ικανότητες ως προϋποθέσεις για την ανάπτυξη της γλώσσας.
- Γνωστικές ικανότητες ως προϋποθέσεις για την ανάπτυξη της γλώσσας.
- Φωνολογική ανάπτυξη.
- Ανάπτυξη μορφολογίας και σύνταξης.
- Σημασιολογική/ Λεξιλογική ανάπτυξη.
- Πραγματολογική ανάπτυξη.
- Γλωσσική και γνωστική ανάπτυξη δίγλωσσων ομιλητών.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ελληνόγλωσση
Ανδρέου, Γ. (2012). Γλώσσα: Θεωρητική και μεθοδολογική προσέγγιση. Αθήνα: Πεδίο.
Βογινδρούκας, Ι., Οκαλίδου, Α. & Σταυρακάκη, Σ. (Επιμ). (2010). Αναπτυξιακές γλωσσικές διαταραχές. Αθήνα: Επίκεντρο.
Βοσνιάδου, Σ. (1995). Κείμενα Εξελικτικής Ψυχολογίας, Α‘ Τόμος, Γλώσσα. Αθήνα: Gutenberg.
Cole, M. & Cole, S.R. (2001). H ανάπτυξη των παιδιών, Τόμος Β, Κεφ. 8. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Κατή, Δ. (2000). Γλώσσα και επικοινωνία στο παιδί. Αθήνα: Οδυσσέας.
Μότσιου, Ε. (2017). Εισαγωγή στην ανάπτυξη της γλώσσας. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
Νικολόπουλος, Δ. & Ξενάκη, Χ. (20 16). Γλωσσική ανάπτυξη και διαταραχές. Αθήνα: Τόπος.
Παπαηλιού, Χ. (2005). Η ανάπτυξη της γλώσσας. Αθήνα: Παπαζήσης.
Πόρποδας, Κ. (1992). Γνωστική Ψυχολογία, Τόμος 2, Θέματα ψυχολογίας της γλώσσας – Λύση προβλημάτων. Αθήνα.
Ξενόγλωσση
Barrett, M. (Εd.) (1999). The Development of language. London: Psychology Press.
Βloom L. (1993). Language development from two to three. Cambridge: Cambridge University Press.
Fenson, L. (1994). Variability in early communicative development. Chicago: Society for Research in Child Development.
Fletcher, P. & Garman, M. (1986). Language acquisition: Studies in first language development. Cambridge: Cambridge University Press
Fletcher, P. & MacWhinney, B. (Εds.) (1995). The handbook of child language. Oxford: Blackwell.
Hoff, E. (2009). Language development. Belmont: Wadsworth Cengage Learning.
Owens, R. E. (1996). Language development: An introduction. Boston: Allyn and Bacon.
Sue Savage-Rumbaugh, E.S. (1993). Language comprehension in ape and child. Chicago: Society for Research in Child Development.
Tomasello, M. (2014). The new Psychology of Language. New York: Psychology Press.
Επιστημονικά περιοδικά
Journal of Child Language