Καθηγητές Μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:
- βασικά θεωρητικά μοντέλα της γνωστικής ψυχολογίας για τη λειτουργία των γνωστικών διεργασιών του εγκεφάλου.
- τις βασικές έννοιες και ερευνητικές μεθόδους που χρησιμοποιούνται στη γνωστική ψυχολογία
- τα σημαντικά εμπειρικά ευρήματα σχετικά με βασικές γνωστικές διεργασίες (π.χ. αντίληψη, μνήμη, λύση προβλημάτων, λήψη αποφάσεων, γλώσσα)
- τους διάφορους τομείς έρευνας που αποτελούν αντικείμενο της γνωστικής ψυχολογίας.
- γνωστικές και μεταγνωστικές στρατηγικές χρήσιμες στο πλαίσιο της εκπαίδευσης
Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγεί και να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με:
- βασικά θεωρητικά μοντέλα της γνωστικής ψυχολογίας για τη λειτουργία των γνωστικών διεργασιών του εγκεφάλου.
- τις βασικές έννοιες και ερευνητικές μεθόδους που χρησιμοποιούνται στη γνωστική ψυχολογία
- τα σημαντικά εμπειρικά ευρήματα σχετικά με βασικές γνωστικές διεργασίες (π.χ. αντίληψη, μνήμη, λύση προβλημάτων, λήψη αποφάσεων, γλώσσα)
- τους διάφορους τομείς έρευνας που αποτελούν αντικείμενο της γνωστικής ψυχολογίας.
Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:
- να αναφέρονται στις εφαρμογές των θεωρητικών προσεγγίσεων και ερευνητικών της γνωστικής ψυχολογίας στην μάθηση και τη διδασκαλία
- να αναπτύξουν την κριτική σκέψη, μέσω της εξοικείωσης με τη σχετική επιστημονική βιβλιογραφία.
- να αποκωδικοποιούν πληροφορίες, μέσω της θεωρίας επεξεργασίας πληροφοριών και των σύγχρονων μοντέλων ερμηνείας τους.
- να σχεδιάζουν και να οργανώνουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες με βάση τα ευρήματα της γνωστικής ψυχολογίας
- να συζητούν για θέματα ανάπτυξης των παιδιών με βάση τα πορίσματα των σχετικών ερευνών από το πεδίο της γνωστικής ψυχολογίας
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Παραγωγή ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Προσεγγίσεις στη γνωστική ψυχολογία
- Οπτικές πλάνες
- Αντίληψη του μεγέθους
- Αναγνώριση & Οπτική αντίληψη – νοερή απεικόνιση
- Προσοχή
- Μακρόχρονη, βραχύχρονη/ εργαζομένη ανθρώπινη μνήμη
- Λήθη
- Οπτική μαρτυρία
- Έννοιες
- Λύση προβλημάτων
- Συλλογισμός
- Γνωστική λειτουργία και Συγκίνηση
- Συνείδηση
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Eysenck, M. W. (2010). Βασικές αρχές γνωστικής ψυχολογίας. Αθήνα: Gutenberg.
Siegler, S.R. (2021). Πως σκέφτονται τα παιδιά. Αθήνα: Gutenberg.
Ρούσσος, Π. Λ. (2012). Γνωστική ψυχολογία: Οι βασικές γνωστικές διεργασίες. Αθήνα: Τόπος.
Ρούσσος, Π. Λ. (Επιμ.) (2014). Γνωστική ψυχολογία: Οι ανώτερες γνωστικές διεργασίες. Αθήνα: Τόπος.
Ηayes, N. (2011). Εισαγωγή στην ψυχολογία (Τομ. Α’). Αθήνα: Πεδίο.
Κωσταρίδου-Ευκλείδη, Α. (2011). Γνωστική ψυχολογία: Από την αναπαράσταση της γνώσης στο θυμικό και στη δράση. Αθήνα: Πεδίο.
Sternberg, R. J. (2003). Γνωστική ψυχολογία. Αθήνα: Ατραπός