Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης ΙΙ: Σχέσεις Σχολείου – Τοπικής Κοινωνίας

Κωδικός Μαθήματος:

ΚΔΟΕ23

Εξάμηνο:

Δ' Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΕΥ

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

5

Σύνδεσμος στο eClass:

https://eclass.uniwa.gr/courses/ECEC449/


ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος θα μπορούν να:

1)εξοικειωθούν με τις προβληματικές και τις θεωρητικές προσεγγίσεις που αναπτύσσονται.

2)κατανοήσουν τη συνεισφορά των εν λόγω θεωριών τόσο στη μελέτη των κοινωνικών σχέσεων ανάμεσα στα δρώντα πρόσωπα του σχολικού συστήματος (μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικοί) και τους τοπικούς φορείς όσο και στη μελέτη των διαδικασιών σχολικής επιλογής και προσανατολισμού. Το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στην κονστρουκτιβιστική οπτική (θεωρία της Κοινωνικής ή Συμβολικής Αλληλεπίδρασης, Εθνομεθοδολογία, Κοινωνική Φαινομενολογία), επισημαίνοντας τη συνεισφορά της εν λόγω οπτικής στην κατανόηση και ερμηνεία των κοινωνικών και εκπαιδευτικών φαινομένων.

 

Γενικές Ικανότητες

Το μάθημα αποσκοπεί να μυήσει τους φοιτητές στην κατανόηση της τοπικής κοινωνικής δυναμικής και την αναγκαιότητα συνεργασίας σχολείου και τοπικής κοινωνίας, αποβλέποντας σε μια συμμετοχική πολιτισμική δημοκρατία.

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Αναπτύσσονται οι κοινωνιολογικές προσεγγίσεις που συμβάλλουν στην κοινωνιολογική κατανόηση και ερμηνεία των κοινωνικών σχέσεων ανάμεσα στο σχολείο, τις  οικογένειες των μαθητών  και την τοπική κοινωνία (local), καθώς και την αναγκαιότητα καθιέρωσης ενός εποικοδομητικού διαλόγου μεταξύ των ενδιαφερόμενων δρώντων υποκειμένων (εκπαιδευτικών, μαθητών, γονέων, τοπικών φορέων). Το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στην κονστρουκτιβιστική οπτική – θεωρία της Κοινωνικής ή Συμβολικής Αλληλεπίδρασης, Εθνομεθοδολογία, Κοινωνική Φαινομενολογία – , επισημαίνοντας τη συνεισφορά της εν λόγω οπτικής στη μελέτη, την κοινωνιολογική κατανόηση και ερμηνεία των εκπαιδευτικών φαινομένων σε ένα μίκρο-κοινωνιολογικό επίπεδο.

 

Θεωρείται απαραίτητη η οικοδόμηση ποιοτικών κοινωνικών αλληλοδράσεων μεταξύ των ενδιαφερόμενων κοινωνικών υποκειμένων (εκπαιδευτικοί μαθητές, γονείς, τοπικοί φορείς). Μία ουσιαστική συνέργεια μεταξύ των εν λόγω δρώντων προσώπων, θα συμβάλει στην κατανόηση και την ερμηνεία των μηχανισμών και των διαδικασιών σχολικής επιλογής και προσανατολισμού, καθώς επίσης και σε μία από κοινού επεξεργασία σχεδιασμών και διεξαγωγής πολιτιστικών δραστηριοτήτων τόσο στον χώρο του σχολείου όσο και έξω από αυτόν.  Μία παρόμοια τοπική κοινωνική δυναμική επιδιώκει τον εκδημοκρατισμό του σχολείου, καθώς και την εγκαθίδρυση μιας συμμετοχικής πολιτισμικής δημοκρατίας σε ένα τοπικό (local) επίπεδο.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ελληνόγλωσση
Bachelard G. (2000). Το νέο επιστημονικό πνεύμα, Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης.
Berger, P. (1985). Πρόσκληση στην Κοινωνιολογία , Μπουκουμάνης.
Berger P., Luckmann T. (2003). Η κοινωνική κατασκευή της πραγματικότητας, Νήσος.
Bourdieu, P., (2007). Η τέχνη του Κοινωνιολόγου, Μεταίχμιο.
Bouvier P. (2001). Κοινωνιο-ανθρωπολογία, Μεταίχμιο.
David Blackledge, Barry Hunt (2000). Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης, Μεταίχμιο.
Foucault M. (1987). Εξουσία, γνώση και ηθική, Υψιλον.
Foucault M. (1989). Επιτήρηση και τιμωρία. Η γέννηση της φυλακής, Ράππα.
Foucault M. (1986). Οι λέξεις και τα πράγματα, Γνώση.
Freire P. (2006). Δέκα επιστολές προς εκείνους που τολμούν να διδάσκουν, Επίκεντρο.
Freire P. (1974). Η αγωγή του καταπιεζόμενου, Ράππα.
Freire P. (1977). Πολιτιστική Δράση για την κατάκτηση της ελευθερίας, Καστανιώτη.
Giddens A. (2001). Οι συνέπειες της νεωτερικότητας, Κριτική.
Giddens A (1993). Πολιτική και κοινωνιολογία στη σκέψη του Max Weber, Οδυσσέας.
Giddens A. (1989). Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία, Οδυσσέας.
Godelier M. (1987). Η θεωρία της μετάβασης στον Μαρξ, Gutenberg.
Goffman E. (1996). Συναντήσεις, Αθήνα, Αλεξάνδρεια.
Goffman E. (2001). Στίγμα, Αθήνα, Αλεξάνδρεια.
Goffman E. (2006). Η παρουσίαση του εαυτού στην καθημερινή ζωή, Αθήνα, Αλεξάνδρεια.
Goffman E. (1994). Άσυλα, Ευρύαλος.
Γώγου Λ. (2010). Η κατανόηση των κοινωνικών φαινομένων και οι προοπτικές της κοινωνικής έρευνας, Γρηγόρη.
Γώγου Λ. (2019). Κοινωνικές Αλληλεπιδράσεις Σχολείου Οικογένειας. Τι λένε οι δάσκαλοι για τους γονείς? Μία Κοινωνιολογική Προσέγγιση, Αθήνα, Γρηγόρη, 247 σελ.. (ISBN 13: 9789606122514).
Husserl E. (2000). Η Φιλοσοφία ως αυστηρή επιστήμη, Ροές.
Καραποστόλης Β. (1984). Μορφές Κοινωνικής δράσης, Θεμέλιο.
Κατριβέσης Ν. (2003). Η Κοινωνιολογία του Norbert Elias. Από τις κοινωνικές δομές στις αλληλεξαρτήσεις, Gutenberg.
Κουζέλης Γ.(2006). Φιλική κοινωνία ή κοινωνία χρηστών? Γνώση, υποκειμενικότητα και πολιτισμός στον κόσμο των τεχνολογιών, Αθήνα, Κριτική.
Κουζέλης Γ. (1991). Από τον βιωματικό κόσμο στον επιστημονικό κόσμο. Ζητήματα της κοινωνικής αναπαραγωγής της γνώσης, Κριτική.
Kuhn T.S. (1981). Η δομή των κοινωνικών επαναστάσεων, Σύγχρονα Θέματα.
Λάμνιας Κ. (2002). Κοινωνιολογική θεωρία και εκπαίδευση. Διακριτές προσεγγίσεις, Μεταίχμιο.
Lefebvre H. (1985). Κοινωνιολογία του Μαρξ, Gutenberg.
Levi-Strauss C. (2008). Φυλή και ιστορία. Φυλή και πολιτισμός, Πατάκη.
Μερλώ-Ποντύ Μ. (1984). Οι περιπέτειες της διαλεκτικής, Ύψιλον.
Wright-Mills C. (1985). Η κοινωνιολογική φαντασία, Παπαζήση.
Μουζέλης Ν. (2000). Η κρίση της κοινωνιολογικής θεωρίας. Τι πήγε λάθος; Θεμέλιο.
Μουζέλης Ν. (1992). Μεταμαρξιστικές προοπτικές, Θεμέλιο.
Μουζέλης Ν. (1997). Επιστροφή στην κοινωνιολογική θεωρία. Η έννοια της ιεραρχίας και το πέρασμα από τη μικρο- στη μακρο-κοινωνιολογία, Θεμέλιο.
Μως Μ. (1999). Το δώρο. Μορφές και λειτουργίες της ανταλλαγής, Καστανιώτη.
Ritsert J. (1996). Τρόποι σκέψης και βασικές έννοιες της κοινωνιολογίας (Πρόλογος-επιμέλεια: Γ. Κουζέλης), Κριτική.
Simmel G. (2004). Περιπλάνηση στη Νεωτερικότητα, Αλεξάνδρεια.
Τάτσης Χ.Ν. (1999). Κλασικές έρευνες των κοινωνικών επιστημών, Οδυσσέας.
Τάτσης Χ.Ν. (1992). Γνωστικές προσωπογραφίες. Σύγχρονες θεωρητικές μορφοποιήσεις του κοινωνιολογικού ανθρώπου, Οδυσσέας.
Weber Max (1993). Βασικές έννοιες κοινωνιολογίας, Κένταυρος.
Weber Max (2006). Η Προτεσταντική Ηθική και το Πνεύμα του Καπιταλισμού, Αθήνα, Gutenberg.

 

Ξενόγλωσση
Blumer, H., (1969). Symbolic Interactionism. Perspective and Method, Englewood Cliffs (New Jersey), Prentice Hall.
Hargreaves, D. (1967). Social Relations in a Secondary School, Routledge and Kegan Paul, London.
Hargreaves, D. (1975). Interpersonnal Relations and Education, Student edition Routledge and Kegan Paul, London.
Garfinkel H. (1967). Studies in ethnomethodology, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, New Jersey.
Mead G.H. (1962). Mind, Self and Society: From the Standpoint of a Social Behaviourist, University of Chicago Press, Chicago.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά
Κοινωνικές Επιστήμες
Το Βήμα των Κοινωνικών Επιστημών
Κοινωνιολογική Επιθεώρηση
Ελληνική Επιθεώρηση Πολιτικής Επιστήμης
Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων Επιστημονικό Βήμα του Δασκάλου
Νέα Παιδεία
Σύγχρονη Εκπαίδευση
Τα Εκπαιδευτικά
Παιδαγωγική Επιθεώρηση
Τετράδια Πολιτικής Επιστήμης
Επιστήμη και Κοινωνία
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού
Journal of International Social Studies
Journal of Politics and Society
American Journal of Sociology
American Sociology Review
British Journal of Sociology
Electronic journal of Sociology
Année Sociologique