Μεθοδολογία Έρευνας

Κωδικός Μαθήματος:

ΓΕΝ06

Εξάμηνο:

Α' Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΓΥ

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

5

Σύνδεσμος στο eClass:

https://eclass.uniwa.gr/courses/ECEC341/


ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια

Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:

· τις διαδικασίες διεξαγωγής έρευνας και τις φάσεις ερευνητικού σχεδιασμού

· τα στάδια της ερευνητικής διαδικασίας, από την αρχική επιλογή ενός ερευνητικού ενδιαφέροντος μέχρι το τελικό στάδιο της συγγραφής μιας ερευνητικής αναφοράς

· τους ποικίλους ερευνητικούς σχεδιασμούς και τις τεχνικές συλλογής δεδομένων

· τα μέρη και χαρακτηριστικά ανάπτυξης-συγγραφής ερευνητικών εργασιών

Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγεί και να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με:

· βασικές έννοιες της μεθοδολογίας έρευνας · την ερευνητική διαδικασία όπως αυτή αποτυπώνεται σε ερευνητικές εργασίες

· θέματα διαχείρισης της ερευνητικής δεοντολογίας

· την επιλογή των κατάλληλων μεθόδων συλλογής και ανάλυσης ανάλογα με το ερευνητικό στόχο και ερευνητικά ερωτήματα

Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:

· να συλλέγουν, να επεξεργάζονται και να αναλύουν και να παρουσιάζουν τα ερευνητικά αποτελέσματα

· να συνδέουν τον ερευνητικό στόχο, τα ερευνητικά ερωτήματα, τις μεθόδους συλλογής δεδομένων, τις μεθόδους ανάλυσης, και την εξαγωγή συμπερασμάτων.

· να μελετούν και να αναλύουν ερευνητικές εργασίες

· να διακρίνουν τους σχεδιασμούς, τεχνικές και άλλα χαρακτηριστικά μεταξύ των ποσοτικών, ποιοτικών και μικτών μεθοδολογικών σχεδιασμών

· να σχεδιάζουν ερευνητικές μελέτες

 

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Αυτόνομη Εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στις αρχές δεοντολογίας και ηθικής στην έρευνα,
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Λήψη αποφάσεων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και την πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

· Εννοιολογική οριοθέτηση της έρευνας. Ερευνητική ορολογία. Η φύση και η διαδικασία της έρευνας. – Η Διαδικασία Διεξαγωγής Έρευνας: Χρησιμοποιώντας Ποσοτικές και Ποιοτικές Προσεγγίσεις

· Τα Στάδια στη Διαδικασία της Έρευνας – Ζητήματα δεοντολογίας

· Διαδικασία αναγνώρισης, επιλογής, οριοθέτησης του ερευνητικού προβλήματος. Ανασκόπηση βιβλιογραφίας.

· Προσδιορισμός-Διατύπωση ερευνητικού Σκοπού και Ερευνητικών Ερωτημάτων ή Υποθέσεων – Είδη μεταβλητών. Είδη υποθέσεων.

· Προσεγγίσεις/Μέσα για τη συλλογή δεδομένων: κλίμακες μέτρησης, ερωτηματολόγιο, συνέντευξη, παρατήρηση, κτλ.

· Ανάλυση και Ερμηνεία Δεδομένων

· Ερευνητικοί Σχεδιασμοί: Πειραματικοί Σχεδιασμοί – Συσχετιστικοί Σχεδιασμοί – Σχεδιασμοί Δημοσκόπησης – Σχεδιασμοί Μικτών Μεθόδων

· Αναφορά, Αξιολόγηση, Συγγραφή της Έρευνας

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Bryman, A. (2014). Μέθοδοι Κοινωνικής Έρευνας., Αθήνα: Gutenberg.
Creswell, J. W. (2011). Η έρευνα στην εκπαίδευση. Αθήνα: Ιών.
Robson, C. (2007). Η έρευνα του πραγματικού κόσμου. Αθήνα: Gutenberg.
Cohen, L., Manion, L., & Morrison K. (2008). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Babbie, E. (2011). Εισαγωγή στην κοινωνική έρευνα. Αθήνα: Κριτική
Mertens, D.M. (2009). Έρευνα και αξιολόγηση στην εκπαίδευση και την ψυχολογία. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Creswell, J.D., & Creswell, J.W. (2019). Σχεδιασμός έρευνας – Προσεγγίσεις ποιοτικών, ποσοτικών και μεικτών μεθόδων. Αθήνα: Προπομπός
Newby, P. (2019). Μέθοδοι έρευνας στην εκπαίδευση. Αθήνα: Πεδίο.
Gray, D.E. (2018). Η ερευνητική μεθοδολογία στον πραγματικό κόσμο. Αθήνα: Τζιόλα
Airasian, P., Mills, G.E., & Gay, L.R. (2017). Εκπαιδευτική έρευνα – Ποσοτικές και ποιοτικές μέθοδοι: Ανάλυση και εφαρμογές. Αθήνα: Προπομπός.
Shaughnessy, J., Zechmeister B.E., & Ζechmeister S. J. (2018). Ερευνητικές μέθοδοι στην ψυχολογία. Αθήνα: Gutenberg.