ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:
· τις διαδικασίες διεξαγωγής έρευνας και τις φάσεις ερευνητικού σχεδιασμού
· τα στάδια της ερευνητικής διαδικασίας, από την αρχική επιλογή ενός ερευνητικού ενδιαφέροντος μέχρι το τελικό στάδιο της συγγραφής μιας ερευνητικής αναφοράς
· τους ποικίλους ερευνητικούς σχεδιασμούς και τις τεχνικές συλλογής δεδομένων
· τα μέρη και χαρακτηριστικά ανάπτυξης-συγγραφής ερευνητικών εργασιών
Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγεί και να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με:
· βασικές έννοιες της μεθοδολογίας έρευνας · την ερευνητική διαδικασία όπως αυτή αποτυπώνεται σε ερευνητικές εργασίες
· θέματα διαχείρισης της ερευνητικής δεοντολογίας
· την επιλογή των κατάλληλων μεθόδων συλλογής και ανάλυσης ανάλογα με το ερευνητικό στόχο και ερευνητικά ερωτήματα
Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:
· να συλλέγουν, να επεξεργάζονται και να αναλύουν και να παρουσιάζουν τα ερευνητικά αποτελέσματα
· να συνδέουν τον ερευνητικό στόχο, τα ερευνητικά ερωτήματα, τις μεθόδους συλλογής δεδομένων, τις μεθόδους ανάλυσης, και την εξαγωγή συμπερασμάτων.
· να μελετούν και να αναλύουν ερευνητικές εργασίες
· να διακρίνουν τους σχεδιασμούς, τεχνικές και άλλα χαρακτηριστικά μεταξύ των ποσοτικών, ποιοτικών και μικτών μεθοδολογικών σχεδιασμών
· να σχεδιάζουν ερευνητικές μελέτες
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
- Αυτόνομη Εργασία
- Ομαδική εργασία
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Σεβασμός στις αρχές δεοντολογίας και ηθικής στην έρευνα,
- Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
- Λήψη αποφάσεων
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και την πολυπολιτισμικότητα
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
· Εννοιολογική οριοθέτηση της έρευνας. Ερευνητική ορολογία. Η φύση και η διαδικασία της έρευνας. – Η Διαδικασία Διεξαγωγής Έρευνας: Χρησιμοποιώντας Ποσοτικές και Ποιοτικές Προσεγγίσεις
· Τα Στάδια στη Διαδικασία της Έρευνας – Ζητήματα δεοντολογίας
· Διαδικασία αναγνώρισης, επιλογής, οριοθέτησης του ερευνητικού προβλήματος. Ανασκόπηση βιβλιογραφίας.
· Προσδιορισμός-Διατύπωση ερευνητικού Σκοπού και Ερευνητικών Ερωτημάτων ή Υποθέσεων – Είδη μεταβλητών. Είδη υποθέσεων.
· Προσεγγίσεις/Μέσα για τη συλλογή δεδομένων: κλίμακες μέτρησης, ερωτηματολόγιο, συνέντευξη, παρατήρηση, κτλ.
· Ανάλυση και Ερμηνεία Δεδομένων
· Ερευνητικοί Σχεδιασμοί: Πειραματικοί Σχεδιασμοί – Συσχετιστικοί Σχεδιασμοί – Σχεδιασμοί Δημοσκόπησης – Σχεδιασμοί Μικτών Μεθόδων
· Αναφορά, Αξιολόγηση, Συγγραφή της Έρευνας
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Bryman, A. (2014). Μέθοδοι Κοινωνικής Έρευνας., Αθήνα: Gutenberg.
Creswell, J. W. (2011). Η έρευνα στην εκπαίδευση. Αθήνα: Ιών.
Robson, C. (2007). Η έρευνα του πραγματικού κόσμου. Αθήνα: Gutenberg.
Cohen, L., Manion, L., & Morrison K. (2008). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Babbie, E. (2011). Εισαγωγή στην κοινωνική έρευνα. Αθήνα: Κριτική
Mertens, D.M. (2009). Έρευνα και αξιολόγηση στην εκπαίδευση και την ψυχολογία. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Creswell, J.D., & Creswell, J.W. (2019). Σχεδιασμός έρευνας – Προσεγγίσεις ποιοτικών, ποσοτικών και μεικτών μεθόδων. Αθήνα: Προπομπός
Newby, P. (2019). Μέθοδοι έρευνας στην εκπαίδευση. Αθήνα: Πεδίο.
Gray, D.E. (2018). Η ερευνητική μεθοδολογία στον πραγματικό κόσμο. Αθήνα: Τζιόλα
Airasian, P., Mills, G.E., & Gay, L.R. (2017). Εκπαιδευτική έρευνα – Ποσοτικές και ποιοτικές μέθοδοι: Ανάλυση και εφαρμογές. Αθήνα: Προπομπός.
Shaughnessy, J., Zechmeister B.E., & Ζechmeister S. J. (2018). Ερευνητικές μέθοδοι στην ψυχολογία. Αθήνα: Gutenberg.