ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια,
Α) σε επίπεδο γνώσεων θα είναι σε θέση:
- Να γνωρίζει την έννοια, τον σκοπό και τις μορφές διδασκαλίας
- Να γνωρίζει τη διαδικασία σχεδιασμού, εφαρμογής και αξιολόγησης διδακτικών εφαρμογών
- Να αντιλαμβάνεται τις εκάστοτε παραμέτρους για την επιτυχή διδακτική πράξη
- Να περιγράφει τους στόχους στα διδακτικά μοντέλα και τις τεχνικές που εφαρμόζει
Β) σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση:
- Να επιλέγει και να ιεραρχεί κατάλληλα διδακτικούς στόχους
- Να διακρίνει την καταλληλόλητα των μεθόδων και τεχνικών σε σχέση με το περιεχόμενο που στοχεύει να διδάξει α εκπαιδευτικά περιεχόμενα ως προς τις προτεραιότητές τους
- Να οργανώνει καινοτόμες διδακτικές εμπειρίες
- Να προωθεί την αυθεντικότητα και την ευελιξία στο διδακτικό του έργο και τη μάθηση
Γ) σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση:
- Να αιτιολογεί το θεωρητικό υπόβαθρο των επιλογών του/της
- Να χειρίζεται ερευνητικά τη βιβλιογραφία σε σχέση με τη τις διδακτικές προσεγγίσεις
- Να αναλύει και να συνθέτει υπεύθυνα τα δεδομένα των επιλογών του/της
- Να υποστηρίζει με επιχειρήματα τις επιλογές του/.της
- Να συγκρίνει και να αξιολογεί τα δεδομένα, και να λαμβάνει αποφάσεις
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Αυτόνομη Εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεθνές και διεπιστημονικό περιβάλλον
- Προαγωγή νέων ερευνητικών ιδεών και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Γενική διδακτική θεωρία
- Σύγχρονες προσεγγίσεις στη διδασκαλία
- Επιλογή και οργάνωση του διδακτικού αντικειμένου
- Στοχοθεσία – προσχεδιασμένη και μη σχεδιασμένη υλοποίηση στόχων
- Αξιοποίηση εννοιολογικού χάρτη
- Μορφές διδασκαλίας – Διαλογικές και παραστατικές μέθοδοι διδασκαλίας
- Διαφοροποιημένη διδασκαλία και μάθηση
- Η δύναμη της συνδιδασκαλίας – Διεπιστημονικές προσεγγίσεις
- Ψηφιακή διδασκαλία – Σύγχρονη και ασύγχρονη
- Σχεδιασμός μικροδιδασκαλίας – Προϋποθέσεις
- Σχεδιασμός και υλοποίηση μικροδιδασκαλίας – Κριτήρια αξιολόγησης
- Διερευνητικές μορφές διδασκαλίας – Η δύναμη των projects
- Καινοτομία και δημιουργικότητα στη διδασκαλία
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ελληνόγλωσση
Apple, M., (1986). Iδεολογία και αναλυτικά προγράμματα, Θεσσαλονίκη, Παρατηρητής.
Βαλιαντή, Σ. και Νεοφύτου, Λ., (2017). Διαφοροποιημένη διδασκαλία. Λειτουργική και αποτελεσματική εφαρμογή. Εκδ. ΠΕΔΙΟ.
Βloom, B. S. & Krathwohl, D. R., (1986). Ταξινομία διδακτικών στόχων, (μτφρ. Αλ. Λαμπράκη -Παγανού), τόμος Α’ -Γνωστικός Τομέας, Εκδόσεις Κώδικας, Αθήνα.
Jacobsen, D., Eggen, P., & Kauchak, D. (2009). Μέθοδοι Διδασκαλίας. Ενίσχυση της Μάθησης των παιδιών από το Νηπιαγωγείο έως το Λύκειο. (Επιμ.: Μ. Σακελλαρίου & Μ. Κόνσολας). Διάδραση.
Katz, L.G., Chard, S.C., Κόνσολας, Μ., (2011). Η μέθοδος Project: Η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και της δημιουργικότητας των παιδιών της προσχολικής ηλικίας. Εκδ. Κ. Μπάμπαλης Μονοπρόσωπη ΕΠΕ.
Καψάλης, Γ. Α. & Βρεττός, Ε. Γ. (2015). Μικροδιδασκαλία και Άσκηση Διδακτικών Δεξιοτήτων. Ατραπός.
Κορωναίου, Α., (2002). Εκπαιδεύοντας εκτός σχολείου. Εκδ. Μεταίχμιο Εκδοτική Α.Ε.
Kron F. W., Σοφός Α. (2007). Διδακτική των μέσων, Εκδότης: Γ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ – Κ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ Ο.Ε.
Κυπριανός Π., και Μουσένα Ε. (Επιμ.) (2021) Πέρα από την Ποιότητα – Γλώσσες αξιολόγησης στην Προσχολική Αγωγή. Gutenberg. Αθήνα Dahlberg G., Moss P. & Pence A. Beyond Quality in Early Childhood Education and Care – Languages of Evaluation. Routledge. London and New York.
McLachlan Claire, Fleer Marilyn, Edwards Susan, Παπανδρέου Μαρία (επιμ.) (2017). Αναλυτικά Προγράμματα Προσχολικής και Πρώτης Σχολικής Ηλικίας. Gutenberg: Αθήνα.
Μουσένα Ε. (2021). Επικοινωνία και Προφορικότητα στην Εκπαίδευση: Προγράμματα και Παιδαγωγικές Πρακτικές. Gutenberg. Αθήνα.
Μπιρμπίλη, Μ., (2015). Προς μια Παιδαγωγική του Διαλόγου. Εκδ. Σοφία.
Ξενόγλωσση
Barnes, D. (1976). From Communication to Curriculum. Harnmondesworth: Penguin.
Clay, M. (2001). Change over time in children’s literacy development, Heinemann.
Cooper, D.J. (2000). Literacy: Helping Children Construct Meaning. Boston: Houghton Miffin Company.
Cresas, X. (1989). On n’apprend pas tout seul. Interacions sociales et construction des savoirs. ESF : Paris.
Edwards, D. & Mercer, N. (1987). Common Knowledge: The Development of Understanding in the Classroom. London: Methuem.
Dodge, Diane Trister. (2002). Creative curriculum for preschool, 4th edition. Washington, DC: Teaching Strategies.
Goodson, I. (1994). Studying Curriculum: Cases and Methods, Buckingham, Open University Press
Newman, D. Griffin, P. & Cole, M. (1989). The Construction Zone. Cambridge: Cambridge University Press.
Kelly A. V. (1999). The Curriculum, Theory and Practice, London, PCP
Μousena E. & Raptis N., (2020). Beyond Teaching: School Climate and Communication in the Educational Context, in: Waller, L. (Ed.) Education at the Intersection of Globalization and Technology. pp. 153-169. Intech Open. DOI: http://dx.doi.org/10.5772/intechopen.93575
Young, F.D.M. (1998). The Curriculum of the Future, London, Falmer Press
Vogel, M. J. ed. (1987). Red, White and Blue—Childhood and Citizenship, Please Touch Museam for Children, Philadelphia, PA, ERIC.
Επιστημονικά περιοδικά
Curriculum Inquiry
Education & Culture: The Journal of the John Dewy Society
Children & Society
International Journal of Education Policy & Leadership
European Early Childhood Research Journal
Early Education Journal
Early child development and care
Early Childhood Research Quarterly
Contemporary Issues in Early Childhood
Compare: A Journal of Comparative and International Education