Οργάνωση και Λειτουργία Σχολικών Βιβλιοθηκών με τις Νέες Τεχνολογίες

Κωδικός Μαθήματος:

ΚΔΟΕ86

Semester:

H' Εξάμηνο

Κατηγορία:

Κατ' επιλογή υποχρεωτικά ( ΜΕ )

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

5



Καθηγητές Μαθήματος

Δεν θα ενεργοποιηθεί

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:

  • τις απαιτούμενες γνώσεις για την κατανόηση της σημαντικότητας των σχολικών βιβλιοθηκών στη μαθησιακή και εκπαιδευτική διαδικασία.
  • στοιχεία για τον πληροφοριακό αλφαβητισμό,
  • τους παράγοντες που επηρεάζουν την αναβάθμιση των σχολικών βιβλιοθηκών σε σύγχρονα πληροφοριακά κέντρα.

 

Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:

  • Αναγνωρίζει τη σημαντικότητα των σχολικών βιβλιοθηκών
  • Οργανώνει τις σχολικές βιβλιοθήκες με βάση τις ανάγκες της σχολικής μονάδας
  • Αξιοποιεί τη χρήση της σχολικής βιβλιοθήκης έτσι ώστε να αναβαθμίζει την ποιότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας
  • Αναγνωρίζει τους παράγοντες που έχουν αλληλεπίδραση με τις σχολικές βιβλιοθήκες έτσι ώστε να συμβάλλει στη βελτίωση της ποιότητας στη μαθησιακή διαδικασία και τη σχολική διοίκηση

 

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με την χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη Αποφάσεων
  • Ηγεσία
  • Ομαδική Εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Το σχολείο ως σύστημα & οι παράγοντες αποτελεσματικότητας της σχολικής μονάδας
  2. Σκοπός, στόχοι & νομοθετικό πλαίσιο σχολικών βιβλιοθηκών
  3. Ο ρόλος της σχολικής βιβλιοθήκης στο σύγχρονο σχολείο
  4. Λειτουργίες σχολικής βιβλιοθήκης και παράγοντες αποτελεσματικότητας
  5. Αρμοδιότητες & ρόλοι
  6. Κτιριακές προδιαγραφές
  7. Συλλογές σχολικής βιβλιοθήκης
  8. Οργάνωση & βιβλιοθηκονομική επεξεργασία υλικού
  9. Τρόποι, μέθοδοι & κανόνες πρόσβασης στο υλικό της σχολικής βιβλιοθήκης
  10. Πληροφοριακά συστήματα σχολικών βιβλιοθηκών
  11. Η συμβολή της σχολικής βιβλιοθήκης στον πληροφοριακό αλφαβητισμό
  12. Η συμβολή της σχολικής βιβλιοθήκης στη σχολική διοίκηση
  13. Στρατηγική προβολής σχολικής βιβλιοθήκης

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ελληνόγλωσση
Μαλλιαρής, Α. (2004) Σχολικές βιβλιοθήκες: υπαρκτές ή ανύπαρκτες; Θεσσαλονίκη: Μαλλιάρης-Παιδεία.
Μπίκας, Γ. (2014). Περί σχολικών βιβλιοθηκών. Εκδόσεις Γρηγόρη.
Ντελόπουλος, Κ. (2002). Οργάνωσε την βιβλιοθήκη σου: ένας πρακτικός οδηγός για την οργάνωση λαϊκών, παιδικών, σχολικών, ιδιωτικών βιβλιοθηκών. Αθήνα: Gutenberg.
Ντελόπουλος, Κ. (2005). Για τις σχολικές βιβλιοθήκες: 4+3 κείμενα από βιβλιοθηκονομική άποψη. Αθήνα: Gutenberg.
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (2002). Οδηγός σχολικών βιβλιοθηκών που δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο του ΕΠΕΑΕΚ. Αθήνα : Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης.

 

Ξενόγλωσση
American Association of School Librarians, Association for Educational Communications and Technology (1988) Information power: guidelines for school library media programs. Chicago: American Library Association, Washington, D.C.: Association for Educational Communications and Technology.
Baule, S. M. (1999) Facilities planning for school library media and technology centers. Worthington, Ohio: Linworth.
Doiron, R., Davies, J. (1998) Partners in learning: students, teachers, and the school library. Englewood: Libraries Unlimited
Ellsworth, R. E., Wagener, H. D. (1968) The school library: facilities for independent study in the secondary school. New York: Educational Facilities Laboratories.
Erikson, R., Markuson, C. (2001) Designing a school library media center for the future. Chicago: American Library Association.
Flowers, H. F. (1998) Public relations for school library media programs: 500 ways to influence people and win friends for your school library media center. New York: Neal-Schuman Publishers.
Gomberg K. C. (1987) Books appeal: get teenagers into the school library. Jefferson, N.C.: McFarland.
Hartzell, G. (2003) Building influence for the school librarian: tenets, targets & tactics. 2nd ed. Worthington, Ohio: Linworth Pub.
Haycock, K. (ed.) (1999) Foundations for effective school library media programs. Colorado: Libraries Unlimited.
Herring, J. E. (1992) Information technology in schools: the role of the school librarian and the teacher. 2nd ed. London: Library Association.
Herring, J. E. (2004) The internet and information skills: a guide for teachers and school librarians. London: Facet Pub.
IFLA (2000) The school library manifesto. Ottawa: National Library of Canada.
Kinnell, M. (ed.) (1992) Learning resources in schools: Library Association guidelines for school libraries. London: Library Association Publishing.
Kuhlthau, C. C., Goodin, M. E., McNally, M. J. (ed.) (1996) The virtual school library: gateway to the information superhighway. Englewood,Colorado: Libraries Unlimited.
MacDonald, R. M. (1997) The Internet and the school library media specialist: transforming traditional services. Westport: Greenwood Press.
McElmeel, S. L. (2000) Tips: ideas for secondary school librarians and technology specialists. 2nd ed. Worthington, Ohio: Linworth.
Orden, P. V. (2000) Selecting books for the elementary school library media center: a complete guide. New York, London: Neal Schuman.
Papazoglou, A. (1998) School libraries in Greece: a state-of-the-art report. Seattle, Wash.: International Association of School Librarianship.
Riedling, A. M. (2000) Reference skills for the school library media specialist: tools and tips. Worthington, Ohio: Linworth.
Saetre, T. P., Willars, G. (2002) The IFLA/UNESCO school library guidelines. Hague: IFLA.
Saiti, C.. & Saitis, A. (2004). School Libraries in Greece: A Comparative Study of Public Primary Schools in Rural and Urban Areas. Library & Information Science Research,Vol. 26, Issue 2, pp. 201-220.
Salmon, S. et al. (1996) Power up your library: creating the new elementary school library program. Englewood, Colo: Libraries Unlimited.
Smith, J. B. (1995) Achieving a curriculum-based library media center program : the middle school model for change. Chicago, London: American Library Association.
Thomas, N. P. (1999) Information literacy and information skills instruction: applying research to practice in the School Library Media Center. Colorado: Libraries Unlimited.
Tilke, A. (1998) Library Association guidelines for secondary school libraries. London: Library Association.
Tilke, A. (2002) Managing your school library and information service: a practical handbook. London: Facet Publ.

 

Επιστημονικά περιοδικά
Library and Information Science Research
Library Journal
Journal of Libraries and Information Science