ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:
- Βασικές αρχές της παιδαγωγικής μέσω αλληλεπιδράσεων
- Τρόπους και μέσα για την υποστήριξη των βρεφών στις αλληλεπιδράσεις τους
- Τρόπους και μέσα για την υποστήριξη της συνοικοδόμησης της γνώσης και των σχέσεων με τα βρέφη
- Τρόπους και μέσα για την υποστήριξη της επενέργειας του βρέφους στο ΒΝΣ.
Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγεί και να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με:
- Τη σημασία της θετικής αλληλεπίδρασης για την αγωγή και τη φροντίδα των βρεφών.
- Την αξία των προγραμμάτων που στηρίζονται στην παιδαγωγική μέσω αλληλεπιδράσεων
- Το ρόλο των παιδαγωγών στην ανάπτυξη σχέσεων με τα βρέφη
- Το ρόλο των παιδαγωγών στην ενίσχυση της επενέργειας του βρέφους στο ΒΝΣ
Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:
- Να θέτει σε εφαρμογή παιδαγωγικές πρακτικές για την ενίσχυση των αλληλεπιδράσεων
- Να οργανώνει και να διασφαλίζει τη χρήση της παιδαγωγικής μέσω αλληλεπιδράσεων στο ημερήσιο πρόγραμμα με τα βρέφη στο ΒΝΣ
- Να αξιολογεί τις παιδαγωγικές του πρακτικές λαμβάνοντας υπόψη τις σωματικές, ψυχοσυναισθηματικές και νοητικές ανάγκες των βρεφών
- Να συνεργάζεται αποτελεσματικά στα πλαίσια διεπιστημονικής ομάδας για τη στήριξη των βρεφών και της οικογένειάς τους.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Λήψη αποφάσεων
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Αυτόνομη εργασία Ομαδική εργασία
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Η αλληλεπίδραση των βρεφών με το φυσικό, το κοινωνικό και το μαθησιακό περιβάλλον του ΒΝΣ
- Συνοικοδόμηση της αγωγής και της φροντίδας
- Ο ρόλος της Λεκτικής και μη λεκτικής επικοινωνίας στις αλληλεπιδράσεις
- Αλληλεπιδράσεις με συνομήλικους
- Η σημασία των τμημάτων μεικτών ηλικιών- Πρώιμες φιλίες
- Αλληλεπιδράσεις κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού
- Ο ρόλος των παιδαγωγών στην ανάπτυξη σχέσεων
- Αποδομώντας τη δύναμη και την εξουσία του παιδαγωγού στο ΒΝΣ
- Αλληλεπιδράσεις με το φυσικό περιβάλλον του βρεφονηπιακού σταθμού
- Πως χρησιμοποιούν και πως αλληλεπιδρούν τα βρέφη με αντικείμενα, έπιπλα, εσωτερικούς-εξωτερικούς χώρους του ΒΝΣ
- Ο ενεργός ρόλος του βρέφους στο χώρο του ΒΝΣ
- Το βρέφος στο πάτωμα: Εντάσσοντας τον πολυδιάστατο ρόλο του πατώματος στο παιδαγωγικό πρόγραμμα
- Οι αλληλεπιδράσεις ως κριτήριο ποιότητας του σταθμού
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ελληνόγλωσση
Αυγητίδου, Σ. (2008). Συνεργατική μάθηση στην προσχολική Εκπαίδευση: έρευνα και εφαρμογές. Αθήνα: Gutenberg.
Αυγητίδου, Σ. (2001). Το παιδικό παιχνίδι: διερεύνηση της συνεργατικής δόμησης του κόσμου των παιδιών στην προσχολική εκπαίδευση. Στο Σ. Αυγητίδου (Επιμ.) Το παιχνίδι: Σύγχρονες ερευνητικές και διδακτικές προσεγγίσεις, 179-154., Αθήνα: Τυπωθήτω.
Αυγητίδου, Σ. (1997). Οι κοινωνικές σχέσεις και η παιδική φιλία στην προσχολική ηλικία. Παιδαγωγική και Εκπαίδευση, 36. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
Βρεττός, Ι. (2003). Μη λεκτική συμπεριφορά εκπαιδευτικού – μαθητή. Αθήνα : Ατραπός.
Γκότοβος, Α. (1995). Παιδαγωγική Αλληλεπίδραση. Επικοινωνία και Κοινωνική Μάθηση στο σχολείο. Αθήνα : Gutenberg.
Κοντάκος, Α., & Πολεμικός, Ν. (2000). Η μη λεκτική επικοινωνία στο νηπιαγωγείο. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Λαλούμη-Βιδάλη, Ε. (2002). Ανθρώπινες Σχέσεις και Επικοινωνία στην Προσχολική Εκπαίδευση. Θεσσαλονίκη: Σύγχρονες Εκδόσεις Θεσσαλονίκης.
Μπίκος, Κ. (2004). Αλληλεπίδραση και κοινωνικές σχέσεις στη σχολική τάξη. Αθήνα : Ελληνικά Γράμματα.
Μπιρμπίλη, Μ.(2015) Προς μια Παιδαγωγική του Διαλόγου: Ο ρόλος και η σημασία των ερωτήσεων στην Προσχολική Εκπαίδευση, Θεσσαλονίκη: “Σοφία” Ανώνυμη Εκδοτική & Εμπορική Εταιρεία
Ξενόγλωσση
Atherton, F., & Nutbrown, C. (2013). Understanding schemas and young children: From birth to three. Sage Publications.
Corsaro, W. A. (2017). The sociology of childhood. Sage Publications.
Elfer, P. (2013). Key persons in the nursery: Building relationships for quality provision. Routledge.
Gunn, A.C., Hruska, C.A, (2017), Interactions in Early Childhood Education: Recent Research and Emerged Concepts, Springer
Kernan, M., & Singer, E. (Eds.). (2011). Peer relationships in early childhood education and care. London: Routledge.
Katsiada, E., Roufidou, I., Wainwright, J., & Angeli, V. (2018). Young children’s agency: Exploring children’s interactions with practitioners and ancillary staff members in Greek early childhood education and care settings. Early child development and care, 188(7), 937-950.
Katsiada, E., & Roufidou, I. (2018). Young children’s use of their setting’s internal floor space affordances: evidence from an ethnographic case study. Early Child Development and Care, 1-13.
Επιστημονικά περιοδικά
Early Child Development and Care
Early Childhood Education Journal
Journal of Early Childhood Research