Παιδαγωγική Βρεφών μέσω Αλληλεπιδράσεων

Κωδικός Μαθήματος:

ΠΑΙ45

Semester:

ΣΤ' Εξάμηνο

Κατηγορία:

Κατ' επιλογή υποχρεωτικά ( ΜΕΥ )

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

5

Σύνδεσμος στο eClass:

https://eclass.uniwa.gr/courses/ECEC423/



Καθηγητές Μαθήματος

Κατσιάδα Ελένη

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:

  • Βασικές αρχές της παιδαγωγικής μέσω αλληλεπιδράσεων
  • Τρόπους και μέσα για την υποστήριξη των βρεφών στις αλληλεπιδράσεις τους
  • Τρόπους και μέσα για την υποστήριξη της συνοικοδόμησης της γνώσης και των σχέσεων με τα βρέφη
  • Τρόπους και μέσα για την υποστήριξη της επενέργειας του βρέφους στο ΒΝΣ.

 

Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγεί και να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με:

  • Τη σημασία της θετικής αλληλεπίδρασης για την αγωγή και τη φροντίδα των βρεφών.
  • Την αξία των προγραμμάτων που στηρίζονται στην παιδαγωγική μέσω αλληλεπιδράσεων
  • Το ρόλο των παιδαγωγών στην ανάπτυξη σχέσεων με τα βρέφη
  • Το ρόλο των παιδαγωγών στην ενίσχυση της επενέργειας του βρέφους στο ΒΝΣ

 

Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:

  • Να θέτει σε εφαρμογή παιδαγωγικές πρακτικές για την ενίσχυση των αλληλεπιδράσεων
  • Να οργανώνει και να διασφαλίζει τη χρήση της παιδαγωγικής μέσω αλληλεπιδράσεων στο ημερήσιο πρόγραμμα με τα βρέφη στο ΒΝΣ
  • Να αξιολογεί τις παιδαγωγικές του πρακτικές λαμβάνοντας υπόψη τις σωματικές, ψυχοσυναισθηματικές και νοητικές ανάγκες των βρεφών
  • Να συνεργάζεται αποτελεσματικά στα πλαίσια διεπιστημονικής ομάδας για τη στήριξη των βρεφών και της οικογένειάς τους.

 

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Αυτόνομη εργασία Ομαδική εργασία
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Η αλληλεπίδραση των βρεφών με το φυσικό, το κοινωνικό και το μαθησιακό περιβάλλον του ΒΝΣ
  2. Συνοικοδόμηση της αγωγής και της φροντίδας
  3. Ο ρόλος της Λεκτικής και μη λεκτικής επικοινωνίας στις αλληλεπιδράσεις
  4. Αλληλεπιδράσεις με συνομήλικους
  5. Η σημασία των τμημάτων μεικτών ηλικιών- Πρώιμες φιλίες
  6. Αλληλεπιδράσεις κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού
  7. Ο ρόλος των παιδαγωγών στην ανάπτυξη σχέσεων
  8. Αποδομώντας τη δύναμη και την εξουσία του παιδαγωγού στο ΒΝΣ
  9. Αλληλεπιδράσεις με το φυσικό περιβάλλον του βρεφονηπιακού σταθμού
  10. Πως χρησιμοποιούν και πως αλληλεπιδρούν τα βρέφη με αντικείμενα, έπιπλα, εσωτερικούς-εξωτερικούς χώρους του ΒΝΣ
  11. Ο ενεργός ρόλος του βρέφους στο χώρο του ΒΝΣ
  12. Το βρέφος στο πάτωμα: Εντάσσοντας τον πολυδιάστατο ρόλο του πατώματος στο παιδαγωγικό πρόγραμμα
  13. Οι αλληλεπιδράσεις ως κριτήριο ποιότητας του σταθμού

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ελληνόγλωσση
Αυγητίδου, Σ. (2008). Συνεργατική μάθηση στην προσχολική Εκπαίδευση: έρευνα και εφαρμογές. Αθήνα: Gutenberg.
Αυγητίδου, Σ. (2001). Το παιδικό παιχνίδι: διερεύνηση της συνεργατικής δόμησης του κόσμου των παιδιών στην προσχολική εκπαίδευση. Στο Σ. Αυγητίδου (Επιμ.) Το παιχνίδι: Σύγχρονες ερευνητικές και διδακτικές προσεγγίσεις, 179-154., Αθήνα: Τυπωθήτω.
Αυγητίδου, Σ. (1997). Οι κοινωνικές σχέσεις και η παιδική φιλία στην προσχολική ηλικία. Παιδαγωγική και Εκπαίδευση, 36. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
Βρεττός, Ι. (2003). Μη λεκτική συμπεριφορά εκπαιδευτικού – μαθητή. Αθήνα : Ατραπός.
Γκότοβος, Α. (1995). Παιδαγωγική Αλληλεπίδραση. Επικοινωνία και Κοινωνική Μάθηση στο σχολείο. Αθήνα : Gutenberg.
Κοντάκος, Α., & Πολεμικός, Ν. (2000). Η μη λεκτική επικοινωνία στο νηπιαγωγείο. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Λαλούμη-Βιδάλη, Ε. (2002). Ανθρώπινες Σχέσεις και Επικοινωνία στην Προσχολική Εκπαίδευση. Θεσσαλονίκη: Σύγχρονες Εκδόσεις Θεσσαλονίκης.
Μπίκος, Κ. (2004). Αλληλεπίδραση και κοινωνικές σχέσεις στη σχολική τάξη. Αθήνα : Ελληνικά Γράμματα.
Μπιρμπίλη, Μ.(2015) Προς μια Παιδαγωγική του Διαλόγου: Ο ρόλος και η σημασία των ερωτήσεων στην Προσχολική Εκπαίδευση, Θεσσαλονίκη: “Σοφία” Ανώνυμη Εκδοτική & Εμπορική Εταιρεία

 

Ξενόγλωσση
Atherton, F., & Nutbrown, C. (2013). Understanding schemas and young children: From birth to three. Sage Publications.
Corsaro, W. A. (2017). The sociology of childhood. Sage Publications.
Elfer, P. (2013). Key persons in the nursery: Building relationships for quality provision. Routledge.
Gunn, A.C., Hruska, C.A, (2017), Interactions in Early Childhood Education: Recent Research and Emerged Concepts, Springer
Kernan, M., & Singer, E. (Eds.). (2011). Peer relationships in early childhood education and care. London: Routledge.
Katsiada, E., Roufidou, I., Wainwright, J., & Angeli, V. (2018). Young children’s agency: Exploring children’s interactions with practitioners and ancillary staff members in Greek early childhood education and care settings. Early child development and care, 188(7), 937-950.
Katsiada, E., & Roufidou, I. (2018). Young children’s use of their setting’s internal floor space affordances: evidence from an ethnographic case study. Early Child Development and Care, 1-13.

 

Επιστημονικά περιοδικά
Early Child Development and Care
Early Childhood Education Journal
Journal of Early Childhood Research