ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να:
· κατέχει και εξηγεί τους ορισμούς φυσικό περιβάλλον, παιδαγωγικό περιβάλλον
· αναγνωρίζει τα βασικά χαρακτηριστικά του ποιοτικού παιδαγωγικού περιβάλλοντος για βρέφη και μικρά παιδιά.
· ονομάζει και αναλύει τους τύπους περιβάλλοντος που δραστηριοποιούνται και εμπλέκονται τα βρέφη και τα μικρά παιδιά
· αναλύει την σημασία του ποιοτικού παιδαγωγικού περιβάλλοντος για την ολιστική ανάπτυξη βρεφών και μικρών παιδιών.
· ονομάζει και αναλύει τις προτεραιότητες του παιδαγωγικού περιβάλλοντος του ΒΝΣ
· κατανοεί τη σημασία της αλληλεπίδραση του υλικού και κοινωνικού περιβάλλοντος για την ανάπτυξη των μικρών παιδιών 0-3 ετών
· αναγνωρίζει το Περιβάλλον ως τον τρίτο παιδαγωγό
Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να:
· αναζητεί και παρουσιάζει βιβλιογραφία που αφορά παιδαγωγικά περιβάλλοντα για βρέφη και μικρά παιδιά
· αξιολογεί υλικά και παιδαγωγικό εξοπλισμό για παιδαγωγικά περιβάλλοντα βρεφών και μικρών παιδιών
· αναπτύσσει κριτική σκέψη για την αξία του κοινωνικού περιβάλλοντος και την αλληλεπίδραση στην ολόπλευρη ανάπτυξη του βρέφους και του μικρού παιδιού
Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να:
· οργανώνει χώρους που απευθύνονται σε βρέφη και μικρά παιδιά στηριζόμενοι στις ατομικές ανάγκες και τα χαρακτηριστικά τους .
· αξιολογεί και τροποποιεί παιδαγωγικά περιβάλλοντα με δημιουργικότητα και κριτική σκέψη για βρέφη και μικρά παιδιά
· συνεργάζεται αποτελεσματικά στα πλαίσια της ομάδας
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΜΕΡΟΣ
- Περιβάλλον και ποιότητα αγωγής
- Περιβάλλον και ΒΝΣ
- Περιβάλλον και ανάπτυξη των βρεφών και των μικρών παιδιών (έρευνες )
- Η προσέγγιση του χώρου μέσα από προγράμματα προσχολικής αγωγής για βρέφη και μικρά παιδιά – κατάλληλες πρακτικές
- Βασικές αρχές σχεδιασμού και ασφάλειας χώρων για βρέφη και μικρά παιδιά
- Παιδαγωγικό περιβάλλον για βρέφη και μικρά παιδιά στο πρόγραμμα Sure Start
- Οργάνωση ποιοτικών εσωτερικών χώρων για βρέφη και μικρά παιδιά -υλική οργάνωση
- Οργάνωση ποιοτικών εξωτερικών χώρων για βρέφη και μικρά παιδιά – υλική οργάνωση
- Κοινωνικό περιβάλλον και βρέφη
- Περιβάλλοντα που απευθύνονται σε βρέφη και μικρά παιδιά εκτός του ΒΝΣ
- Επανεξέταση και τροποποίηση παιδαγωγικού περιβάλλοντος με βάση τις αρχές σεβασμού των αναγκών των βρεφών και των μικρών παιδιών
- Πολυαισθητηριακά Περιβάλλοντα (Multisensory environments) στην αγωγή βρεφών και μικρών παιδιών
- Sensory rooms και Βρεφονηπιακοί σταθμοί
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΠΕΔΙΟΥ
1.Γνωριμία με παιδαγωγικά περιβάλλοντα για βρέφη και μικρά παιδιά
2. Παρατήρηση της οργάνωσης παιδαγωγικών χώρων για βρέφη και μικρά παιδιά
3. Μικρές παρεμβάσεις όσο αναφορά στο χώρο των βρεφών και των μικρών παιδιών σε παιδαγωγικά περιβάλλοντα– αναστοχασμός
4. Μελέτη επιστημονικών άρθρων σχετικά με τα παιδαγωγικά περιβάλλοντα για βρέφη και μικρά παιδιά
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ελληνόγλωσση
· Bίννικοτ Ν.(2009).Το παιδί, ο παιχνίδι και η πραγματικότητα. Εκδόσεις: Καστανιώτης ΑΕΒΕΔΕ
· Γερμανός Δ. (2004). Χώρος και διαδικασίες αγωγής. Η παιδαγωγική ποιότητα του χώρου. Αθήνα:Gutenberg
· Γουργιώτου Ε., Ουγγρίνης Κ.Α (2015). Αρχιτεκτονικές και εκπαιδευτικές παρεμβάσεις για τη δημιουργία τόπων μάθησης στο νηπιαγωγείο Πεδίο
· Μπότσογλου Κ. (2010). Υπαίθριοι χώροι παιχνιδιού και παιδί. Ποιότητα, ασφάλεια, παιδαγωγικές εφαρμογές. Αθήνα:Gutenberg
· Ρέντζου Κ.-Σακελλαρίου Μ. (2014).Ο χώρος ως παιδαγωγικό πεδίο σε προσχολικά περιβάλλοντα μάθησης. Εκδόσεις Πεδίο.
· Συγκολλίτου, Ε. (επιμ.) (2006) Περιβαλλοντική Ψυχολογία: Σύγχρονες τάσεις στον ελλαδικό χώρο. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης
Ξενόγλωσση
· Bilton H. (2014). Playing Outside Activities, ideas and inspiration for the early years. Routledge
· Curtis, D., & Carter, M. (2003). Designs for living and learning – Transforming early childhood environments. St. Paul, MN: Redleaf Press.
· Greenman, J. (2005). Caring spaces, learning places – Children’s environments that work. Redmond. WA: Exchange Press Inc.
· Crace J. (2019). Multiple Multisensory Rooms: Myth Busting the Magic. Routledge
· Fisher, D.L., Khine . (M.S. 2006). Contemporary Approaches to Research on Learning Environments. London : Word Scientific · White J. (2019). Playing and Learning Outdoors : The Practical Guide and Sourcebook for Excellence in Outdoor Provision and Practice with Young Children. Routledge
· Woods A. (2017). Elemental Play and Outdoor Learning Young children’s playful connections with people, places and things. Routledge
Επιστημονικά Περιοδικά
· International Journal of Play
· International Journal of Early Childhood Environmental Education
· European Early Childhood Education Research Journal