ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια,
Α) σε επίπεδο γνώσεων θα είναι σε θέση:
- να προσδιορίζει εννοιολογικά το χώρο της παιδικής λογοτεχνίας.
- να γνωρίζει τα είδη της παιδικής λογοτεχνίας και τα κύρια χαρακτηριστικά τους.
- να γνωρίζει διαφορετικές, και καινοτόμες, μορφές αφήγησης.
- να κατανοεί τα κύρια στοιχεία μιας αφήγησης.
- να εξοικειωθεί με τη θεωρία των πολυτροπικών κειμένων.
- να γνωρίζουν τις σύγχρονες προσεγγίσεις για το εικονογραφημένο βιβλίο.
- να είναι επαρκώς εξοικειωμένος/η με την ορολογία/μεταγλώσσα της κριτικής της λογοτεχνίας.
- να γνωρίζει το σύγχρονο προβληματισμό για τα αφηγηματικά στοιχεία και αφηγηματικές τεχνικές των κειμένων.
Β) σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση:
- να ερμηνεύει κείμενα της παιδικής λογοτεχνίας
- να συσχετίζει πληροφορίες που προέρχονται από διαφορετικά επιστημονικά άρθρα
Γ) σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση:
- να χρησιμοποιεί φυσικές ή ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες σε θέματα που άπτονται της παιδικής λογοτεχνίας.
- να δημιουργεί εκπαιδευτικό υλικό
- να χειρίζεται τις βάσεις δεδομένων για τις ανάγκες των σπουδών ή του μελλοντικού επαγγελματικού χώρου.
- να παράγει νέες ερευνητικές ιδέες.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Λογοτεχνία για παιδιά 0-6.
- Μορφές αφήγησης: Προφορικές, πολυτροπικές,
- Μορφές αφήγησης: οπτικές, ψηφιακές αφηγήσεις.
- Τα είδη της λογοτεχνίας για παιδιά: παραμύθι, αισώπειοι μύθοι
- ποίηση, αινίγματα,
- οπτικές αφηγήσεις, βιβλία εννοιών κ.α.).
- Εικονογράφηση, οι συμβάσεις και η ανάγνωση των εικόνων.
- Τα αφηγηματικά στοιχεία (θέμα, πλοκή, χαρακτήρες, δομή, οπτική γωνία, σκηνικό)
- αφηγηματικές τεχνικές: διακειμενικότητα
- Αφηγηματικές τεχνικές: διεικονικότητα,
- Αφηγηματικές τεχνικές: μεταμυθοπλασία
- Αφηγηματικές τεχνικές: ανιμισμμός).
- Η ιστορία της παιδικής λογοτεχνίας
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:
Γιαννικοπούλου, Α. (2008). Στη Χώρα των Χρωμάτων. Το Σύγχρονο Εικονογραφημένο Παιδικό Βιβλίο. Αθήνα: Παπαδόπουλος.
Γιαννικοπούλου, Α. (2016). Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση. Αθήνα: Πατάκης
Κανατσούλη, Μ. (2002). Εισαγωγή στη Θεωρία και Κριτική της Παιδικής Λογοτεχνίας. Θεσ/νίκη: University Press.
Κανατσούλη Μ. (2002). Αμφίσημα της Παιδικής Λογοτεχνίας. Αθήνα: Σύγχρονοι Ορίζοντες.
Καρπόζηλου, Μ.. (1994). Το Παιδί στη Χώρα των Βιβλίων. Αθήνα: Καστανιώτης
Οικονομίδου, Σ. (2011). Χίλιες και Μία Ανατροπές: Η Νεοτερικότητα στη Λογοτεχνία για Μικρές Ηλικίες. Αθήνα: Πατάκης.
Nodelman, P. (2009). Λέξεις για Εικόνες. Η Αφηγηματική Τέχνη του Παιδικού Εικονογραφημένου Βιβλίου. Αθήνα: Πατάκης.
O’ Sulivan, Ε. (2010). Συγκριτική Παιδική Λογοτεχνία. Αθήνα: Επίκεντρο.
Χαντ, Π. (2001). Κριτική Θεωρία και Παιδική Λογοτεχνία. Αθήνα: Πατάκης.
Χαντ, Π. (Επιμ.) (2009). Κατανοώντας τη Λογοτεχνία για Παιδιά. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
- Keimena, Περιοδικό Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
- Διαδρομές
- bookbook
- Children’s Literature in Education
- Children’s Literature
- Children’s Literature Association Quarterly
- Bookbird
- The Lion and the Unicorn
- New Review of Children’s Literature and Librarianship
- The Reading Teacher