Παιδική Λογοτεχνία

Κωδικός Μαθήματος:

ΠΑΙ08

Semester:

Α' Εξάμηνο

Κατηγορία:

Υποχρεωτικά ( ΜΓΥ )

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

5



ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια,
Α) σε επίπεδο γνώσεων θα είναι σε θέση:

  • να προσδιορίζει εννοιολογικά το χώρο της παιδικής λογοτεχνίας.
  • να γνωρίζει τα είδη της παιδικής λογοτεχνίας και τα κύρια χαρακτηριστικά τους.
  • να γνωρίζει διαφορετικές, και καινοτόμες, μορφές αφήγησης.
  • να κατανοεί τα κύρια στοιχεία μιας αφήγησης.
  • να εξοικειωθεί με τη θεωρία των πολυτροπικών κειμένων.
  • να γνωρίζουν τις σύγχρονες προσεγγίσεις για το εικονογραφημένο βιβλίο.
  • να είναι επαρκώς εξοικειωμένος/η με την ορολογία/μεταγλώσσα της κριτικής της λογοτεχνίας.
  • να γνωρίζει το σύγχρονο προβληματισμό για τα αφηγηματικά στοιχεία και αφηγηματικές τεχνικές των κειμένων.

Β) σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση:

  • να ερμηνεύει κείμενα της παιδικής λογοτεχνίας
  • να συσχετίζει πληροφορίες που προέρχονται από διαφορετικά επιστημονικά άρθρα

Γ) σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση:

  • να χρησιμοποιεί φυσικές ή ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες σε θέματα που άπτονται της παιδικής λογοτεχνίας.
  • να δημιουργεί εκπαιδευτικό υλικό
  • να χειρίζεται τις βάσεις δεδομένων για τις ανάγκες των σπουδών ή του μελλοντικού επαγγελματικού χώρου.
  • να παράγει νέες ερευνητικές ιδέες.

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Λογοτεχνία για παιδιά 0-6.
  2. Μορφές αφήγησης: Προφορικές, πολυτροπικές,
  3. Μορφές αφήγησης: οπτικές, ψηφιακές αφηγήσεις.
  4. Τα είδη της λογοτεχνίας για παιδιά: παραμύθι, αισώπειοι μύθοι
  5. ποίηση, αινίγματα,
  6. οπτικές αφηγήσεις, βιβλία εννοιών κ.α.).
  7. Εικονογράφηση, οι συμβάσεις και η ανάγνωση των εικόνων.
  8. Τα αφηγηματικά στοιχεία (θέμα, πλοκή, χαρακτήρες, δομή, οπτική γωνία, σκηνικό)
  9. αφηγηματικές τεχνικές: διακειμενικότητα
  10. Αφηγηματικές τεχνικές: διεικονικότητα,
  11. Αφηγηματικές τεχνικές: μεταμυθοπλασία
  12. Αφηγηματικές τεχνικές: ανιμισμμός).
  13. Η ιστορία της παιδικής λογοτεχνίας

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

Γιαννικοπούλου, Α. (2008). Στη Χώρα των Χρωμάτων. Το Σύγχρονο Εικονογραφημένο Παιδικό Βιβλίο. Αθήνα: Παπαδόπουλος.
Γιαννικοπούλου, Α. (2016). Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση. Αθήνα: Πατάκης
Κανατσούλη, Μ. (2002). Εισαγωγή στη Θεωρία και Κριτική της Παιδικής Λογοτεχνίας. Θεσ/νίκη: University Press.
Κανατσούλη Μ. (2002). Αμφίσημα της Παιδικής Λογοτεχνίας. Αθήνα: Σύγχρονοι Ορίζοντες.
Καρπόζηλου, Μ.. (1994). Το Παιδί στη Χώρα των Βιβλίων. Αθήνα: Καστανιώτης
Οικονομίδου, Σ. (2011). Χίλιες και Μία Ανατροπές: Η Νεοτερικότητα στη Λογοτεχνία για Μικρές Ηλικίες. Αθήνα: Πατάκης.
Nodelman, P. (2009). Λέξεις για Εικόνες. Η Αφηγηματική Τέχνη του Παιδικού Εικονογραφημένου Βιβλίου. Αθήνα: Πατάκης.
O’ Sulivan, Ε. (2010). Συγκριτική Παιδική Λογοτεχνία. Αθήνα: Επίκεντρο.
Χαντ, Π. (2001). Κριτική Θεωρία και Παιδική Λογοτεχνία. Αθήνα: Πατάκης.
Χαντ, Π. (Επιμ.) (2009). Κατανοώντας τη Λογοτεχνία για Παιδιά. Αθήνα: Μεταίχμιο.

 

Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  1. Keimena, Περιοδικό Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
  2. Διαδρομές
  3. bookbook
  4. Children’s Literature in Education
  5. Children’s Literature
  6. Children’s Literature Association Quarterly
  7. Bookbird
  8. The Lion and the Unicorn
  9. New Review of Children’s Literature and Librarianship
  10. The Reading Teacher