Πρώιμες Αλληλεπιδράσεις

Κωδικός Μαθήματος:

ΨΥΧ22

Εξάμηνο:

Δ' Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΓΥ

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

5

Σύνδεσμος στο eClass:

https://eclass.uniwa.gr/courses/ECEC210/


Καθηγητές Μαθήματος

Παπαηλιού Χριστίνα

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:

  • Βασικές έννοιες που αναφέρονται στις πρώιμες αλληλεπιδράσεις.
  • Σύγχρονες μεθόδους έρευνας των πρώιμων αλληλεπιδράσεων.
  • Την πορεία ανάπτυξης των επικοινωνιακών ικανοτήτων των βρεφών και των νηπίων.
  • Τις νευροβιολογικές προϋποθέσεις για την ανάπτυξη των επικοινωνιακών ικανοτήτων.
  • Τις επιδράσεις προβλημάτων ψυχικής υγείας της μητέρας στις πρώιμες αλληλεπιδράσεις.
  • Τις επιδράσεις του ιδρυματισμού στις πρώιμες αλληλεπιδράσεις.
  • Τις επιδράσεις της μεθόδου αναπαραγωγής στις πρώιμες αλληλεπιδράσεις.
  • Τις επιδράσεις της μορφής της οικογένειας στις πρώιμες αλληλεπιδράσεις.
  • Τις επιδράσεις του πολιτισμικού πλαισίου στις πρώιμες αλληλεπιδράσεις.

 

Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγεί και να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με:

  • Βασικές έννοιες που αναφέρονται στις πρώιμες αλληλεπιδράσεις.
  • Σύγχρονες μεθόδους έρευνας των πρώιμων αλληλεπιδράσεων.
  • Την πορεία ανάπτυξης των επικοινωνιακών ικανοτήτων των βρεφών και των νηπίων.
  • Τις νευροβιολογικές προϋποθέσεις για την ανάπτυξη των επικοινωνιακών ικανοτήτων.
  • Τις επιδράσεις προβλημάτων ψυχικής υγείας της μητέρας στις πρώιμες αλληλεπιδράσεις.
  • Τις επιδράσεις του ιδρυματισμού στις πρώιμες αλληλεπιδράσεις.
  • Τις επιδράσεις της μεθόδου αναπαραγωγής στις πρώιμες αλληλεπιδράσεις.
  • Τις επιδράσεις της μορφής της οικογένειας στις πρώιμες αλληλεπιδράσεις.
  • Τις επιδράσεις του πολιτισμικού πλαισίου στις πρώιμες αλληλεπιδράσεις.

 

Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:

  • Διαμορφώνει αποτελεσματικότερων προγραμμάτων αγωγής και φροντίδας για βρέφη και νήπια.
  • Διεξάγει έρευνες σε ζητήματα σχετικά με τις πρώιμες αλληλεπιδράσεις.
  • Εντοπίζει δυσλειτουργικά πρότυπα πρώιμων αλληλεπιδράσεων.
  • Διαχειρίζεται οικογένειες βρεφών και νηπίων από διαφορετικά πολιτισμικά πλαίσια.
  • Διαχειρίζεται οικογένειες πρόωρων βρεφών.
  • Διαχειρίζεται βρέφη και νήπια που μεγαλώνουν σε κέντρα φροντίδας.

 

Γενικές Ικανότητες

  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
  • Αυτόνομη Εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και την πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Η επιθυμία για την απόκτηση παιδιού: μητρότητα, πατρότητα – Μέθοδοι απόκτησης παιδιού.
  2. Παράγοντες που επηρεάζουν την κύηση.
  3. Προγεννητικό περιβάλλον και δυνατότητες του εμβρύου.
  4. Τοκετός και παράγοντες κινδύνου – προωρότητα.
  5. Επικοινωνιακές ικανότητες των νεογνών και βρεφών έως 2 μηνών.
  6. Επικοινωνιακές ικανότητες βρεφών 3 – 6 μηνών – Βρεφικά τραγούδια – Η ανάπτυξη του χιούμορ.
  7. Επικοινωνιακές ικανότητες βρεφών 9 – 12 μηνών.
  8. Αλληλεπιδράσεις κατά τον δεύτερο χρόνο της ζωής.
  9. Πρώιμες αλληλεπιδράσεις σε βρέφη και νήπια που μεγαλώνουν σε κέντρα φροντίδας.
  10. Πρώιμες αλληλεπιδράσεις σε περιπτώσεις ψυχικής διαταραχής της μητέρας.
  11. Πρώιμες αλληλεπιδράσεις σε διάφορες μορφές οικογένειας.
  12. Πρώιμες αλληλεπιδράσεις μητέρων – βρεφών που γεννήθηκαν με υποβοηθούμενη αναπαραγωγή.
  13. Πρώιμες αλληλεπιδράσεις σε διάφορα πολιτισμικά πλαίσια.

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ελληνόγλωσση
Brazelton, B.T. & Cramer, B.G. (2009). H πρώτη – πρώτη σχέση (επιμ. Γ. Αμπατζόγλου & Ζ. Παπαληγούρα – Ράλλη). Αθήνα: Παπαζήσης.
Bremner, G.J., Slatter, A. & Butterworth, G. (2012). Η ανάπτυξη των βρεφών (επιμ. Χ.Φ. Παπαηλιού). Αθήνα: Παπαζήσης.
Cole, M. & Cole, S. R. (2002). H ανάπτυξη των παιδιών. (Επιμ. Ζ. Παπαληγούρα & Π. Βορριά). Τόμ. Α΄. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Craig G. J. & Baucum, D. (2007). Η ανάπτυξη του ανθρώπου, Τόμος Α’. Αθήνα: Παπαζήσης.
Δημητρίου-Χατζηνεοφύτου, Λ. (2001). Τα 6 πρώτα χρόνια της ζωής. Αθήνα: Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.
Δραγώνα, Θ. & Ναζίρη, Δ. (1995). Οδεύοντας προς την πατρότητα. Αθήνα: Εξάντας.
Feldman S. R. (2011). Εξελικτική Ψυχολογία (επιμ. Η. Μπεζεβέγκης). Αθήνα: Gutenberg.
Ζάχαρης, Δ.Γ. (2003). Ψυχολογία της βρεφικής και νηπιακής ηλικίας. Αθήνα: Εκδόσεις Ατραπός.
Κουγιουμτζάκης, Γ. (επιμ.) (1992). Πρόοδος στην αναπτυξιακή ψυχολογία των πρώτων χρόνων. Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης.
Kουγιουμουτζάκης, Γ. (επιμ.) (2017). Το Συν της συγκίνησης. Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης.
Lehalle, Η. & Mellier, D. (2009). Ψυχολογία της ανάπτυξης. Εκδόσεις Πεδίο.
Μίλλερ, Λ. (1995). Κατανοώντας το βρέφος σας. Αθήνα: Καστανιώτης.
Murray, L. & Andrews, L. (2001). Τα βρέφη δεν είναι μωρά. Ο κοινωνικός κόσμος του βρέφους. (Επιμ. Γ. Κουγιουμτζάκης). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Murray, L. (2017). H ψυχολογία των βρεφών. Αθήνα: Παπαζήσης.
Παπαληγούρα, Ζ. (2013). Νέες διαδρομές μητρότητας. Αθήνα: Παπαζήσης.
Winnicott, D. (1996). Μωρά και μητέρες. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

 

Ξενόγλωσση
Bowlby, J. (1973) Separation. New York: Basic books
Malloch, S. & Trevarthen, C. (Eds.). (2009). Communicative musicality. Oxford: Oxford University Press.
Simpson, J.A. & Rholes, W. (1998). Attachment theory and close relationships. New York; Guilford.
Stern, D. (1998). The interpersonal world of the infant. Karnak Books.
Tomasello, M. (2008). Origins of human communication. Cambridge: MIT Press.
Tronick, E. (2007). The Neurobehavioral and Social-Emotional Development of Infants and Children. Norton.

 

Επιστημονικά περιοδικά
Infant Behavior and Development