ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:
- Βασικές έννοιες που αναφέρονται στις πρώιμες αλληλεπιδράσεις.
- Σύγχρονες μεθόδους έρευνας των πρώιμων αλληλεπιδράσεων.
- Την πορεία ανάπτυξης των επικοινωνιακών ικανοτήτων των βρεφών και των νηπίων.
- Τις νευροβιολογικές προϋποθέσεις για την ανάπτυξη των επικοινωνιακών ικανοτήτων.
- Τις επιδράσεις προβλημάτων ψυχικής υγείας της μητέρας στις πρώιμες αλληλεπιδράσεις.
- Τις επιδράσεις του ιδρυματισμού στις πρώιμες αλληλεπιδράσεις.
- Τις επιδράσεις της μεθόδου αναπαραγωγής στις πρώιμες αλληλεπιδράσεις.
- Τις επιδράσεις της μορφής της οικογένειας στις πρώιμες αλληλεπιδράσεις.
- Τις επιδράσεις του πολιτισμικού πλαισίου στις πρώιμες αλληλεπιδράσεις.
Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγεί και να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με:
- Βασικές έννοιες που αναφέρονται στις πρώιμες αλληλεπιδράσεις.
- Σύγχρονες μεθόδους έρευνας των πρώιμων αλληλεπιδράσεων.
- Την πορεία ανάπτυξης των επικοινωνιακών ικανοτήτων των βρεφών και των νηπίων.
- Τις νευροβιολογικές προϋποθέσεις για την ανάπτυξη των επικοινωνιακών ικανοτήτων.
- Τις επιδράσεις προβλημάτων ψυχικής υγείας της μητέρας στις πρώιμες αλληλεπιδράσεις.
- Τις επιδράσεις του ιδρυματισμού στις πρώιμες αλληλεπιδράσεις.
- Τις επιδράσεις της μεθόδου αναπαραγωγής στις πρώιμες αλληλεπιδράσεις.
- Τις επιδράσεις της μορφής της οικογένειας στις πρώιμες αλληλεπιδράσεις.
- Τις επιδράσεις του πολιτισμικού πλαισίου στις πρώιμες αλληλεπιδράσεις.
Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:
- Διαμορφώνει αποτελεσματικότερων προγραμμάτων αγωγής και φροντίδας για βρέφη και νήπια.
- Διεξάγει έρευνες σε ζητήματα σχετικά με τις πρώιμες αλληλεπιδράσεις.
- Εντοπίζει δυσλειτουργικά πρότυπα πρώιμων αλληλεπιδράσεων.
- Διαχειρίζεται οικογένειες βρεφών και νηπίων από διαφορετικά πολιτισμικά πλαίσια.
- Διαχειρίζεται οικογένειες πρόωρων βρεφών.
- Διαχειρίζεται βρέφη και νήπια που μεγαλώνουν σε κέντρα φροντίδας.
Γενικές Ικανότητες
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
- Αυτόνομη Εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και την πολυπολιτισμικότητα
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Η επιθυμία για την απόκτηση παιδιού: μητρότητα, πατρότητα – Μέθοδοι απόκτησης παιδιού.
- Παράγοντες που επηρεάζουν την κύηση.
- Προγεννητικό περιβάλλον και δυνατότητες του εμβρύου.
- Τοκετός και παράγοντες κινδύνου – προωρότητα.
- Επικοινωνιακές ικανότητες των νεογνών και βρεφών έως 2 μηνών.
- Επικοινωνιακές ικανότητες βρεφών 3 – 6 μηνών – Βρεφικά τραγούδια – Η ανάπτυξη του χιούμορ.
- Επικοινωνιακές ικανότητες βρεφών 9 – 12 μηνών.
- Αλληλεπιδράσεις κατά τον δεύτερο χρόνο της ζωής.
- Πρώιμες αλληλεπιδράσεις σε βρέφη και νήπια που μεγαλώνουν σε κέντρα φροντίδας.
- Πρώιμες αλληλεπιδράσεις σε περιπτώσεις ψυχικής διαταραχής της μητέρας.
- Πρώιμες αλληλεπιδράσεις σε διάφορες μορφές οικογένειας.
- Πρώιμες αλληλεπιδράσεις μητέρων – βρεφών που γεννήθηκαν με υποβοηθούμενη αναπαραγωγή.
- Πρώιμες αλληλεπιδράσεις σε διάφορα πολιτισμικά πλαίσια.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ελληνόγλωσση
Brazelton, B.T. & Cramer, B.G. (2009). H πρώτη – πρώτη σχέση (επιμ. Γ. Αμπατζόγλου & Ζ. Παπαληγούρα – Ράλλη). Αθήνα: Παπαζήσης.
Bremner, G.J., Slatter, A. & Butterworth, G. (2012). Η ανάπτυξη των βρεφών (επιμ. Χ.Φ. Παπαηλιού). Αθήνα: Παπαζήσης.
Cole, M. & Cole, S. R. (2002). H ανάπτυξη των παιδιών. (Επιμ. Ζ. Παπαληγούρα & Π. Βορριά). Τόμ. Α΄. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Craig G. J. & Baucum, D. (2007). Η ανάπτυξη του ανθρώπου, Τόμος Α’. Αθήνα: Παπαζήσης.
Δημητρίου-Χατζηνεοφύτου, Λ. (2001). Τα 6 πρώτα χρόνια της ζωής. Αθήνα: Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.
Δραγώνα, Θ. & Ναζίρη, Δ. (1995). Οδεύοντας προς την πατρότητα. Αθήνα: Εξάντας.
Feldman S. R. (2011). Εξελικτική Ψυχολογία (επιμ. Η. Μπεζεβέγκης). Αθήνα: Gutenberg.
Ζάχαρης, Δ.Γ. (2003). Ψυχολογία της βρεφικής και νηπιακής ηλικίας. Αθήνα: Εκδόσεις Ατραπός.
Κουγιουμτζάκης, Γ. (επιμ.) (1992). Πρόοδος στην αναπτυξιακή ψυχολογία των πρώτων χρόνων. Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης.
Kουγιουμουτζάκης, Γ. (επιμ.) (2017). Το Συν της συγκίνησης. Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης.
Lehalle, Η. & Mellier, D. (2009). Ψυχολογία της ανάπτυξης. Εκδόσεις Πεδίο.
Μίλλερ, Λ. (1995). Κατανοώντας το βρέφος σας. Αθήνα: Καστανιώτης.
Murray, L. & Andrews, L. (2001). Τα βρέφη δεν είναι μωρά. Ο κοινωνικός κόσμος του βρέφους. (Επιμ. Γ. Κουγιουμτζάκης). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Murray, L. (2017). H ψυχολογία των βρεφών. Αθήνα: Παπαζήσης.
Παπαληγούρα, Ζ. (2013). Νέες διαδρομές μητρότητας. Αθήνα: Παπαζήσης.
Winnicott, D. (1996). Μωρά και μητέρες. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Ξενόγλωσση
Bowlby, J. (1973) Separation. New York: Basic books
Malloch, S. & Trevarthen, C. (Eds.). (2009). Communicative musicality. Oxford: Oxford University Press.
Simpson, J.A. & Rholes, W. (1998). Attachment theory and close relationships. New York; Guilford.
Stern, D. (1998). The interpersonal world of the infant. Karnak Books.
Tomasello, M. (2008). Origins of human communication. Cambridge: MIT Press.
Tronick, E. (2007). The Neurobehavioral and Social-Emotional Development of Infants and Children. Norton.
Επιστημονικά περιοδικά
Infant Behavior and Development