Ψηφιακή Εποχή και Παιδί

Κωδικός Μαθήματος:

ΨΥΧ83

Semester:

H' Εξάμηνο

Κατηγορία:

Κατ' επιλογή υποχρεωτικά ( ΜΕΥ )

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

5



ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:

  • τις γνωστικές επιδράσεις της έκθεσης και εξοικείωσης με τα τεχνολογικά μέσα (π.χ. ανάπτυξη γλώσσας, διεργασίες προσήλωσης και προσοχή)
  • τις συναισθηματικές επιδράσεις της έκθεσης και εξοικείωσης με τα τεχνολογικά μέσα (π.χ. διαχείριση μοναξιάς, ανάπτυξη της φαντασίας και δημιουργικότητας)
  • τις κοινωνικές επιδράσεις της έκθεσης και εξοικείωσης με τα τεχνολογικά μέσα (π.χ. δια ζώσης φυσική παρουσία και συμμετοχή, διαμεσολαβημένη παρουσία, αύξηση της επιθετικότητας)
  • τις βραχυπρόθεσμες, μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες επιδράσεις των μέσων

 

Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγεί και να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με:

  • τις γνωστικές επιδράσεις της έκθεσης και εξοικείωσης με τα τεχνολογικά μέσα (π.χ. ανάπτυξη γλώσσας, διεργασίες προσήλωσης και προσοχή)
  • τις συναισθηματικές επιδράσεις της έκθεσης και εξοικείωσης με τα τεχνολογικά μέσα (π.χ. διαχείριση μοναξιάς, ανάπτυξη της φαντασίας και δημιουργικότητας)
  • τις κοινωνικές επιδράσεις της έκθεσης και εξοικείωσης με τα τεχνολογικά μέσα (π.χ. δια ζώσης φυσική παρουσία και συμμετοχή, διαμεσολαβημένη παρουσία, αύξηση της επιθετικότητας)
  • τις βραχυπρόθεσμες, μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες επιδράσεις των μέσων

 

Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:

  • να αναλύουν τις γνωστικές επιδράσεις της έκθεσης και εξοικείωσης με τα τεχνολογικά μέσα (π.χ. ανάπτυξη γλώσσας, διεργασίες προσήλωσης και προσοχή)
  • να αξιολογούν τις συναισθηματικές επιδράσεις της έκθεσης και εξοικείωσης με τα τεχνολογικά μέσα (π.χ. διαχείριση μοναξιάς, ανάπτυξη της φαντασίας και δημιουργικότητας)
  • να εξηγούν τις κοινωνικές επιδράσεις της έκθεσης και εξοικείωσης με τα τεχνολογικά μέσα (π.χ. δια ζώσης φυσική παρουσία και συμμετοχή, διαμεσολαβημένη παρουσία, αύξηση της επιθετικότητας)
  • να διακρίνουν μεταξύ των βραχυπρόθεσμων, μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων επιδράσεων των μέσων
  • να συνθέτουν γνώσεις του μαθήματος με άλλα πεδία της αναπτυξιακής, γνωστικής και κοινωνικής ψυχολογίας
  • να καταρτίζουν προγράμματα κριτικής αξιοποίησης των μέσων για παιδιά προσχολικής ηλικίας
  • να διαχειρίζονται ζητήματα που προκύπτουν από την πρόωρη εξοικείωση των παιδιών με περιεχόμενα των μέσων αλλά και με τα ψηφιακά εργαλεία

 

Γενικές Ικανότητες

  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης και επαγωγικής σκέψης
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Ψηφιακή γενιά: Γενεαλογικά ορόσημα
  2. Μετατροπές της παιδικής κατάστασης
  3. Ανεπίγνωστη και σκόπιμη έκθεση: Η οθόνη ως συντροφιά
  4. Βραχυπρόθεσμες, μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες επιδράσεις των μέσων
  5. Γνωστικές επιδράσεις: Yπερπληθώρα ερεθισμάτων και προσοχή
  6. Γλωσσικές δεξιότητες και ψηφιακό περιεχόμενο
  7. Ψηφιακό περιεχόμενο και ανάπτυξη της φαντασίας και της δημιουργικότητας
  8. Ψηφιακό περιεχόμενο, ανάπτυξη της ενσυναίσθησης και η εκδήλωση της επιθετικότητας
  9. Ψηφιακή διασκέδαση: Διαχείριση της μοναξιάς και της προσμονής
  10. Παραδοσιακό και ψηφιακό παιχνίδι
  11. Κοινωνική ανάπτυξη: Απτοί και ψηφιακά διαμεσολαβημένοι «άλλοι»
  12. Πτυχές ωφέλιμης χρήσης των μέσων
  13. Αγωγή και εκπαίδευση στα μέσα από μικρή ηλικία

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Κούρτη, Ε. (Επιμ.) (2011). Παιδική ηλικία και μέσα μαζικής επικοινωνίας (τομ. Α & Β). Αθήνα: Ηρόδοτος/ΟΜΕΠ.
Ντάβου, Μπ. (2005). Η παιδική ηλικία και τα μαζικά μέσα επικοινωνίας: μετατροπές της παιδικής κατάστασης. Αθήνα: Παπαζήση.
Σιδηροπούλου, Α. (2019). Ψυχολογικές διαδρομές στην ψηφιακή εποχή: Από το multitasking στην πολυδιεργασία της ύπαρξης. Αθήνα: Παπαζήση.