Καθηγητές Μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:
- τις κλασικές και σύγχρονες ψυχολογικές θεωρίες για την ανάπτυξη της σχεδιαστικής ικανότητας
- τα στάδια ανάπτυξης της σχεδιαστικής ικανότητας των παιδιών
- τις μεθόδους έρευνας που χρησιμοποιούνται στη μελέτη της σχεδιαστικής ικανότητας των παιδιών
- τις αρχές οργάνωσης του παιδικού σχεδίου
- την εκφραστικότητα των παιδικών σχεδίων
- τις ατομικές διαφορές στη σχεδιαστική ικανότητα των παιδιών
Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγεί και να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με:
- τις κλασικές και σύγχρονες ψυχολογικές θεωρίες για την ανάπτυξη της σχεδιαστικής ικανότητας
- τα στάδια ανάπτυξης της σχεδιαστικής ικανότητας των παιδιών
- τις μεθόδους έρευνας που χρησιμοποιούνται στη μελέτη της σχεδιαστικής ικανότητας των παιδιών
- τις αρχές οργάνωσης του παιδικού σχεδίου
- την εκφραστικότητα των παιδικών σχεδίων
- τις ατομικές διαφορές στη σχεδιαστική ικανότητα των παιδιών
Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:
- να γνωρίζουν το πώς μπορεί το σχέδιο να αξιοποιηθεί για τη μέτρηση της νοητικής ωριμότητας και της προσωπικότητας των παιδιών
- να αποτιμούν κριτικά τους περιορισμούς αυτής της προσέγγισης
- να αναλύουν πώς αλλάζει ο τρόπος με τον οποίο σχεδιάζουν τα παιδιά με την πρόοδο της ηλικίας
- να διακρίνουν την πορεία ανάπτυξης των αναπαραστατικών και εκφραστικών σχεδίων
- να αξιοποιούν θεωρίες που επιχειρούν να ερμηνεύσουν τη σχεδιαστική ανάπτυξη
- να εξηγούν ποια είναι η σχέση μεταξύ της ικανότητας των παιδιών να κατανοούν και να δημιουργούν εικόνες
- να αξιοποιούν πληροφορίες που μπορούμε να αντλήσουμε από τα παιδικά σχέδια σχετικά με τη νοημοσύνη, την προσωπικότητα και τη συναισθηματική ικανότητα των παιδιών
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Λήψη αποφάσεων
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Ομαδική Εργασία
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Εισαγωγή στην ψυχολογία του παιδικού σχεδίου – Στάδια ανάπτυξης της σχεδιαστικής ικανότητας
- Θεωρίες για τη σχεδιαστική ανάπτυξη
- Η ανάπτυξη του αναπαραστατικού σχεδίου
- Η ανθρώπινη φιγούρα στα σχέδια των παιδιών (Άνθρωπος γυρίνος, Τυπική ανθρώπινη φιγούρα)
- Η ανάπτυξη του εκφραστικού σχεδίου – Εκφραστική διάσταση των παιδικών σχεδίων
- Παραγωγή και κατανόηση του αναπαραστατικού σχεδίου – Αισθητική προτίμηση σχεδίων και εικόνων στην παιδική ηλικία
- Τα σχέδια ως εργαλεία αξιολόγησης: Νοημοσύνη, προσωπικότητα και συναισθηματικότητα
- Τα σχέδια ως μετρήσεις εσωτερικών αναπαραστάσεων
- Ατομικές διαφορές στη σχεδιαστική ικανότητα των παιδιών: Διαφορές φύλου και χαρισματικά στο σχέδιο παιδιά
- Σχέδια από παιδιά ειδικών πληθυσμών – Ατομικές διαφορές στη σχεδιαστική ικανότητα των παιδιών: Το σχέδιο των παιδιών με διαταραχές της ανάπτυξης, μαθησιακές δυσκολίες
- Το σχέδιο ως βοήθημα της μνήμης
- Παιδικό σχέδιο και εκπαίδευση
- Πολιτισμικές επιρροές στα παιδικά σχέδια
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Jolley, R. (2018). Παιδί και εικόνα: Σχεδίαση και κατανόηση. Αθήνα: Τόπος
Thomas, G.V. & Silk, A. J. (1997). Η ψυχολογία του παιδικού σχεδίου. Αθήνα: Καστανιώτης.
Crotti, E., & Magni, A. (2003). Πώς να ερμηνεύουμε τα παιδικά σχέδια: Η κρυφή γλώσσα των παιδιών. Αθήνα: Καστανιώτης.
Malchiodi, C.C. (2001). Κατανοώντας τη ζωγραφική των παιδιών. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.