ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/-τριες
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση:
- να διαφοροποιούν όρους και θεωρίες που σχετίζονται με τη φιλοσοφία, τη θεωρία και την κριτική της τέχνης.
- να γνωρίζουν τις πρώτες εκφάνσεις της τέχνης, τις αναζητήσεις των δημιουργών σε κάθε εποχή και τα βασικά καλλιτεχνικά ρεύματα του δυτικού κόσμου.
- να ονομάζουν γνωστούς καλλιτέχνες και να διακρίνουν τις ιδιαιτερότητες της εικαστικής τους προσέγγισης.
- να κατανοούν τη συμβολική γλώσσα της τέχνης και τους τρόπους με τους οποίους οι καλλιτέχνες την αξιοποιούν στις διαφορετικές εποχές και πολιτισμούς.
Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση:
- να διακρίνουν τις στυλιστικές διαφορές ανάμεσα σε διαφορετικούς καλλιτέχνες και καλλιτεχνικά ρεύματα.
- να προβαίνουν σε ανάλυση και ερμηνεία εικαστικών έργων τέχνης.
Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση:
- να αναπτύσσουν δραστηριότητες δημιουργικής έκφρασης για μικρά παιδιά με αφόρμηση έργα τέχνης από τις ψηφιακές συλλογές που υπάρχουν στο διαδίκτυο.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Αυτόνομη εργασία
- Λήψη αποφάσεων
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- Σχεδιασμός και διαχείριση εικαστικής δράσης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Τέχνες-Πολιτισμός: διασαφήνιση όρων, έννοιες από τη φιλοσοφία, θεωρία και κριτική της τέχνης.
- H τέχνη της εποχής του Λίθου. Η τέχνη των πρώτων Πολιτισμών της Μεσογείου.
- Aρχαία Eλληνική Τέχνη. Pωμαϊκή Τέχνη.
- Bυζαντινή Τέχνη. Η τέχνη της Μεσαιωνικής Δύσης.
- Αναγέννηση.
- Μπαρόκ. Ροκοκό.
- Κλασικισμός, Ρομαντισμός, Ρεαλισμός. Ιμπρεσιονισμός.
- Τα κινήματα της πρωτοπορίας των αρχών του 20ού αιώνα. Μοντερνισμός.
- Η τέχνη μετά τα μέσα του 20ού αιώνα.
- Νεοελληνική τέχνη.
- Η τέχνη μη ευρωπαϊκών πολιτισμών.
- Σχεδιασμός παιδαγωγικών δραστηριοτήτων δημιουργικής έκφρασης με αφόρμηση εικαστικά έργα τέχνης.
- Παρουσιάσεις και σχολιασμός παιδαγωγικών δραστηριοτήτων γύρω από έργα τέχνης.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Αδαμοπούλου Α. (2000). Ελληνική μεταπολεμική τέχνη. Εικαστικές παρεμβάσεις στο χώρο. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
Arnheim, R. (2005). Τέχνη και Οπτική Αντίληψη. Η Ψυχολογία της Δημιουργικής Όρασης. Αθήνα: Θεμέλιο.
Berger, J. (2011). Η εικόνα και το βλέμμα: βασισμένο στην τηλεοπτική σειρά του BBC (Μτφ. Ε. Σταματοπούλου). Αθήνα: Μεταίχμιο.
Γέμτου, Ε. (2017). Ιστορία της Τέχνης. Μια επιστημολογική θεώρηση. Αθήνα: Εκδοτική Αθηνών.
Γεωργιτσογιάννη, Ε.Ν. (2011). Εισαγωγή στην Ιστορία του Πολιτισμού. Αθήνα: Διάδραση.
Foster, H., Krauss, R., Bois, Y.A. & Buchloh, B.H.D. (2007). Η τέχνη από το 1900: Μοντερνισμός, αντιμοντερνισμός, μεταμοντερνισμός. (Επιμ. Μ. Παπανικολάου, μτφρ. Ι. Τσολακίδου). Αθήνα: Επίκεντρο.
Gombrich, E. H. (1998). Το χρονικό της τέχνης (Μτφρ. Λ. Κάσδαγλη). Αθήνα: Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης.
Janson W. Η. & Janson F. A. (2010). Ιστορία της Τέχνης (περιέχει CD) (Μτφρ. Αντωνοπούλου, Μ. & Κουβαράκου, Ν.). Αθήνα: Έλλην-Ίων.
Κοζάκου – Τσιάρα Όλγα (1988). Εισαγωγή στην εικαστική γλώσσα. Αθήνα: Gutenberg.
Κωτίδης Α. (2011). Μοντερνισμός και «Παράδοση» στην ελληνική τέχνη του Μεσοπολέμου. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
Λυδάκης, Σ. (1976). Η ιστορία της νεοελληνικής ζωγραφικής (16ος 20ος αιώνας). Αθήνα: Μέλισσα.
Λυδάκης, Σ. (2002). Αρχαία ελληνική ζωγραφική και οι απηχήσεις της στους νεότερους χρόνους. Αθήνα: Μέλισσα.
Panofsky, E. (1991). Μελέτες εικονολογίας. Ουμανιστικά θέματα στην τέχνη της Αναγέννησης. Αθήνα: Νεφέλη.
Πετρίδου, Β. & Ζιρώ, Ό. (2015). Τέχνες και Αρχιτεκτονική από την Αναγέννηση έως τον 21ο αιώνα. Αθήνα: Κάλιππος. Διαθέσιμο ηλεκτρονικά: Αποθετήριο Κάλλιπος: Τέχνες και αρχιτεκτονική από την αναγέννηση έως τον 21ο αιώνα (kallipos.gr)
Σωτηροπούλου-Ζορμπαλά, Μ. & Μουρίκη, Α. (2021). «…Είχε μαμά ο Μιρό;». Μια ενσωμάτωση των τεχνών βασισμένη στην αισθητική. Αθήνα: Πεδίο.
Χαραλαμπίδης, Α. (2020). ΤΕΧΝΗ. Βλέπω – γνωρίζω – αισθάνομαι (Γ΄ έκδοση). Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
Wölfflin, H. (2006). Βασικές Έννοιες της Ιστορίας της Τέχνης (Μτφρ. Φ. Κοκαβέσης, Πρόλογος: Μ. Παπανικολάου). Αθήνα: Επίκεντρο.
Επιστημονικά περιοδικά
Art History
Culture, Theory and Critique
Studies in Art Education
Ιστορία της Τέχνης – Περιοδική Έκδοση για την Ιστορία και τη Θεωρία της Τέχνης