ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να ανακαλεί και να περιγράφει:
- Τις έννοιες εκείνες που αποτελούν τον βασικό πυρήνα των απαραίτητων για το επάγγελμά του/της γνώσεων στον τομέα των οικογενειακών θεσμών.
- Τα πολλαπλά αποτελέσματα σε βάθος της επικοινωνίας της οικογένειας με τον προσχολικό θεσμό.
Σε επίπεδο δεξιοτήτων θα είναι σε θέση να επεξηγεί και να εξάγει συμπεράσματα σχετικά:
- Με την προσφορά «συνέχειας» και ποιότητας στις εμπειρίες του παιδιού στα πλαίσια στα οποία συμμετέχει (οικογένεια-σχολείο).
- Με την ολιστική προσέγγιση της αμφίδρομης σχέσης: οικογένεια – παιδί – χώρος προσχολικής αγωγής.
- Με την επικοινωνιακή στάση απέναντι στην οικογένεια κάθε παιδιού.
Σε επίπεδο ικανοτήτων θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τα ανωτέρω ως ακολούθως:
- Αξιοποίηση βιωματικών προσεγγίσεων ώστε να αφουγκραστεί την οικογένεια και τις ανάγκες της.
- Διαμόρφωση πλαισίου επικοινωνίας σε καθημερινή βάση και σε στιγμές ή καταστάσεις που χρειάζονται ιδιαίτερη προσέγγιση.
- Διαχείριση γονικής εμπλοκής
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Η λειτουργία της οικογένειας μέσα από θεωρητικές αναζητήσεις και προσεγγίσεις κοινωνικο-ανθρωπολογικές, εθνολογικές, ψυχολογικές κ.ά. Το μέλλον των οικογενειακών θεσμών. Νέες μορφές μητρότητας- νέες μορφές οικογενειακής ζωής. Η οικογένεια ως σύστημα.
- Δομή και λειτουργίες της σύγχρονης ελληνικής οικογένειας. Θέσεις, ρόλοι και σχέσεις των μελών μιας οικογένειας. Μετασχηματισμός των δεσμών στην οικογένεια.
- Παιδί και οικογένεια. Οικογενειακή Παιδεία-Παιδαγωγικά μοντέλα. Οικογένεια – σχολείο- κοινότητα αλληλένδετοι θεσμοί.
- Θεωρίες και μοντέλα στη διπολική σχέση: οικογένειας και εκπαιδευτικού χώρου (σφαιρικό μοντέλο, οικοσυστημικό κ.ά.).
- Οι παραδοσιακοί και οι μη παραδοσιακοί τρόποι συνεργασίας-επικοινωνίας οικογένειας και εκπαιδευτικού θεσμού.
- Κοινωνικο-πολιτική διάσταση της σχέσης οικογένειας και Βρεφονηπιακού σταθμού – πρώτο εξωοικογενειακό χώρο αγωγής και φροντίδας και γενικότερα με προσχολικούς θεσμούς.
- Η σημασία της αμφίδρομης σχέσης οικογένειας και εκπαιδευτικού θεσμού-Βρεφονηπιακού σταθμού και τα πολύπλευρα αποτελέσματα.
- Τεχνικές υποδοχής και επικοινωνίας των νέων γονέων και παιδιών στον βρεφονηπιακό σταθμό.
- Ψυχοπαιδαγωγικές πρακτικές επικοινωνίας οικογένειας, παιδιού και χώρου αγωγής και εκπαίδευσης λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες τους και τις ανάγκες τους. Πρακτικές που εντάσσονται στο ημερήσιο Ψυχοπαιδαγωγικό Πρόγραμμα.
- Η επικοινωνία σε «δύσκολες στιγμές», σε πλαίσιο «διαφορετικότητας», σε κρίση, διαχείριση μεταβάσεων κ.α.
- Η γονική εμπλοκή στο έργο του προσχολικού θεσμού: Παράμετροι ανάλυσης της και παράγοντες που την επιρρεάζουν. Συνδιαστικές λειτουργίες και καλές πρακτικές
- Προγράμματα συνεργασίας σχολείου-οικογένειας-κοινότητας, παράγοντες που διευκολύνουν αλλά και δυσχεραίνουν τη συνεργασία και την ανάπτυξη σχέσεων.
- Σύγχρονες αντιλήψεις, ερευνητικά δεδομένα και ποιοτικά προγράμματα επικοινωνίας στο διεθνή χώρο και στην Ελλάδα.
Εργαστηριακές Ασκήσεις πεδίου
Υλοποίηση και αξιολόγηση καλών πρακτικών της αμφίδρομης σχέσης: οικογένεια – παιδί – χώρος προσχολικής αγωγής.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ελληνόγλωσση
Αμπατζόγλου, Γ., (2002). Αλλάζοντας Χέρια. Διεπιστημονική προσέγγιση της διακίνησης και
της τοποθέτησης των παιδιών. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
Αρχοντάκη, Ζ. & Φιλίππου, Δ., (2003). 205 Βιωματικές ασκήσεις για εμψύχωση ομάδων. Αθήνα: Καστανιώτης.
Ζαμπέτα, Ε. (1998). Αγωγή και εκπαίδευση της πρώιμης παιδικής ηλικίας στην Ευρώπη. Αθήνα: Θεμέλιο.
Κατάκη, Χ., (2012). Οι τρεις ταυτότητες της ελληνικής οικογένειας. Αθήνα: Κέδρος.
Κυπριανός, Π. (2007). Παιδί, Οικογένεια, Κοινωνία. Αθήνα: Gutenberg.
Λαλούμη-Βιδάλη, Ε., (2012). Ανθρώπινες σχέσεις και επικοινωνία στην προσχολική εκπαίδευση. Από τη θεωρία στην πράξη. Θεσσαλονίκη: Σύγχρονες Εκδόσεις.
Μακρυνιώτη, Δ., ( 2001). Παιδική ηλικία. Αθήνα: Nήσος.
Μουσούρου, Λ. Μ., (2003). Κοινωνιολογία της σύγχρονης οικογένειας. Αθήνα: Gutenberg.
Μυλωνάκου – Κεκέ, Η., (2019). Σχολείο, οικογένεια και κοινότητα. Συνεργασία, ενδυνάμωση και ανάπτυξη. Αθήνα: Αρμός.
Νόβα-Καλτσούνη, Χ., (2007). Κοινωνικοποίηση. Αθήνα: Gutenberg.
Νόβα-Καλτσούνη, Χ., (2018). Οικογένεια και οικογενειακές σχέσεις. Αθήνα: Gutenberg.
Παππά, Βασ., (2006). Επάγγελμα γονέας. Αθήνα: Καστανιώτη.
Πετρογιάννης, Κ., (2003). Η μελέτη της ανθρώπινης ανάπτυξης: Η οικοσυστημική προσέγγιση. Αθήνα: Καστανιώτης.
Σακελλαρίου, Μ., (2008). Συνεργασία οικογένειας και νηπιαγωγείου. Θεσσαλονίκη: Ιδιωτική έκδοση.
Σακελλαρόπουλος, Παν., (1998). Σχέσεις μητέρας παιδιού τον πρώτο χρόνο της ζωής. Αθήνα: Παπαζήση.
Τσιάντης, Γ., (επιμ.) (2005). Εργασία με τους γονείς: ψυχαναλυτική ψυχοθεραπεία με παιδιά και εφήβους. Αθήνα: Καστανιώτης.
Bluestein, J., (2000). Εγχειρίδιο για γονείς. Αθήνα: Δίοδος.
Brooker, L., (2016). Ομαλή Μετάβαση στην Προσχολική Ηλικία. Πολιτική και Διεθνείς Στρατηγικές για Ομαλή Μετάβαση στη Ζωή. Αθήνα: Πεδίο.
Dowling, E. & Osborne, E., (2001). Η Οικογένεια και το σχολείο. Αθήνα: Gutenberg.
Hughes, M. & Kroehler, C., (2007). Κοινωνιολογία, οι βασικές έννοιες. Αθήνα: Κριτική.
Mills, S., (2005). Κοινωνικό φύλο και ευγένεια. Αθήνα:Πατάκη.
Payne, K.-J. & Ross, L., (2013). Γονείς απλά. Αθήνα: Καλειδοσκόπιο.
Ξενόγλωσση
Bandura, A., (2003). Auto-efficacité. Le sentiment d’efficacité personnelle. Bruxelles: de Boeck.
Bosse-Platière, Suzon, (2004). Accueillir les parents des jeunes enfants: Un soutien à la parentalité. Éditions érès.
Bru, M., (2006). Les méthodes en pédagogie. Paris: PUF.
Doeleman, W., (2012). Améliorer la collaboration avec les parents. Bruxelles: DeBoeck.
Ott, L., (2006). Travailler avec les familles. Éditions érès.
Επιστημονικά περιοδικά
Journal of Child and Family Studies (JCFS)
Journal of Family Theory & Review (JFTR)