ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια
Σε επίπεδο γνώσης θα είναι σε θέση να κατανοεί και να ανακαλεί:
- Την προέλευση του θεάτρου.
- Την ιστορία και την εξέλιξη του θεάτρου.
- Τα συστατικά του θεάτρου ως παραστατική τέχνη.
- Τις τεχνικές του θεάτρου.
- Την κοινωνική διάσταση του θεάτρου.
- Τον ρόλο του θεάτρου στην παιδαγωγική διαδικασία.
- Το αντικείμενο, τους στόχους και τη μεθοδολογία της Θεατρικής αγωγής.
- Τη σχέση της Θεατρικής αγωγής με τη Θεατρική τέχνη και τις άλλες Τέχνες, την Παιδαγωγική επιστήμη, την Προσχολική αγωγή.
Σε επίπεδο δεξιοτήτων ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:
- Χρησιμοποιεί τις τεχνικές του θεάτρου και να αναπτύσσει τον λόγο, το συναίσθημα, την κίνηση.
- Δημιουργεί και να αναπτύσσει ρόλους που αντανακλούν πραγματικές ή φανταστικές καταστάσεις και να σχολιάζει κοινωνικά, ηθικά ή άλλα ζητήματα.
- Αξιοποιεί τις τεχνικές του θεάτρου στην παιδαγωγική διαδικασία.
- Αναβιώνει με παιγνιώδη τρόπο τα στάδια του ανθρώπινου πολιτισμού.
- Σχεδιάζει και να πραγματοποιεί δράσεις.
- Δημιουργεί ένα ασφαλές περιβάλλον μάθησης μέσα από σωματικές και πνευματικές δραστηριότητες.
- Αξιοποιεί κατάλληλα το περιβάλλον για τη δημιουργία Θεατρικών παιχνιδιών.
Σε επίπεδο ικανοτήτων ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:
- Αναπτύσσει τη φαντασία, την παρατηρητικότητα, τη μνήμη και την κριτική σκέψη, να επικοινωνεί ιδέες, συναισθήματα και εμπειρίες.
- Κατανοεί και να αποδέχεται το διαφορετικό.
- Αναπτύσσει τη συνεργασία και την ομαδικότητα.
- Αναπτύσσει την αυτοεκτίμηση, την αυτοπεποίθηση, τον αυτοσεβασμό, την επικοινωνία.
- Συνδυάζει και να συνθέτει γνώσεις, απόψεις, συμπεριφορές και να παράγει νέες ιδέες και εναλλακτικούς τρόπους ζωής.
- Να αντιμετωπίζει το θεατρικό παιχνίδι ως δραστηριότητα χαράς, γνώσης, επικοινωνίας και ανάπτυξης, προκειμένου να το μεταδώσει στα παιδιά.
Γενικές Ικανότητες
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Προέλευση του Θεάτρου. Η έννοια και τα συστατικά του Θεάτρου ως παραστατική τέχνη.
- Η κοινωνική διάσταση και η σημειολογία του Θεάτρου. Η διαδραστική επικοινωνία και ο ρόλος του θεατή.
- Θεατρικός χώρος και θεατρική σκηνή. Σκηνοθεσία και υποκριτική.
- Θέατρο και Λογοτεχνία.
- Θεατρική Αγωγή: Αντικείμενο, στόχοι και μεθοδολογία.
- Η σχέση της Θεατρικής αγωγής με τη Θεατρική τέχνη και τις άλλες Τέχνες, την Παιδαγωγική επιστήμη, την Προσχολική αγωγή.
- Θεατρική τέχνη και παιχνίδι: Εμπειρική προσέγγιση της τέχνης του Θεάτρου μέσα από το παιχνίδι.
- Διαφορές Θεάτρου και Θεατρικού παιχνιδιού.
- Θεωρητική προσέγγιση του Θεατρικού παιχνιδιού.
- Βασικές αρχές, τεχνικές και εργαλεία του Θεατρικού παιχνιδιού: θεατρικό παιχνίδι, αυτοσχεδιασμός, διερευνητική δραματοποίηση, εκπαιδευτικό δράμα, αναλόγιο, χάπενινγκ, σκετς, κ.ά.
- Η προσφορά του Θεάτρου στην πρώιμη παιδική ηλικία.
- Μεθοδολογία και τεχνικές οργάνωσης εργαστηρίου θεάτρου. Σχεδιασμός εμψύχωσης και προγραμματισμός δράσεων.
- Ο ρόλος του παιδαγωγού-εμψυχωτή: εμψυχωτής και ομάδα, παιχνίδι και έκφραση, συμπεριφορά, επικοινωνία, δράση, αυτο-ανακάλυψη, συνύπαρξη, διαδικασία, ενσυναίσθηση.
Εργαστηριακές ασκήσεις στο πλαίσιο του μαθήματος:
Εισαγωγή στον ρόλο: διαδικασία επιλογής ρόλου. Διερεύνηση της αίσθησης και της συμπεριφοράς του σκηνικού προσώπου. Δημιουργία μιας ιστορίας.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ελληνόγλωσση
Άλκηστις (2008). Μαύρη Αγελάδα – Άσπρη Αγελάδα. Δραματική Τέχνη στην εκπαίδευση και Διαπολιτισμικότητα. Αθήνα: Τόπος.
Άλκηστις (2000). Η δραματική τέχνη στην εκπαίδευση. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Αυδή, Α. & Χατζηγεωργίου, Μ. (2007). Η τέχνη του δράματος στην εκπαίδευση. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Beauchamp, Η. (1998). Τα παιδιά και το δραματικό παιχνίδι. Εξοικείωση με το θέατρο (μτφρ. Ε. Γιανίτσκα). Αθήνα: Τυπωθήτω.
Bergeret, L. (1988). Ψυχοκινητικά παιχνίδια για παιδιά από 2 ως 6 χρόνων. Αθήνα: Δίπτυχο.
Γιάνναρης, Γ. (1994). Θεατρική αγωγή και παιχνίδι. Αθήνα: Γρηγόρης.
Γραμματάς, Θ. (2006). Για το Δράμα και το Θέατρο. Αθήνα: Εξάντας.
Έλαμ, K. (2001). Η σημειωτική θεάτρου και δράματος (μτφρ. Κ. Διαμαντάκου). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Έριλ, Α. – Μεγκριέ, Ντ. (2001). Το θεατρικό παιχνίδι στο νηπιαγωγείο. Αθήνα: Ντουντούμης.
Faur, G. & Lascar, S. (1988). Το Θεατρικό Παιχνίδι (μτφρ. Α. Στρουμπούλη). Αθήνα: Gutenberg.
Μουδατσάκις, Τ. (2005). Το θέατρο ως πρακτική τέχνη στην εκπαίδευση. Από τον Stanislavsky, τον Brecht και τον Grotowski στο σκηνικό δοκίμιο. Αθήνα: Εξάντας.
Παπαδόπουλος Σ. (2010). Παιδαγωγική Θεάτρου. Αθήνα: Κοντύλι.
Πατσαλίδης, Σ. (2000). Θέατρο και Θεωρία. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
Χρυσάφη, M. (1991). Το δραματικό παιχνίδι στην προσχολική ηλικία. Αθήνα: Σμυρνιωτάκης.
Ξενόγλωσση
Bailin, Sh. (1998). «Critical Thinking and Drama Education», Research in Drama Education, 3 (2), 145-154.
Bolton, G. Μ. & Heathcote, D. (1999). So you want to use Role Play. Stoke on Trent: Trentham Books.
Day, A. (2011). Drama sessions for primary schools and drama clubs. New York: Routledge.
Jensen, A. P. (2011). «Theatre Education and New Media/Digital Technologies». In Key Concepts in Theatre/Drama Education (pp. 227-232). Rotterdam: Sense Publishers.
Neelands, J. (1998). Beginning Drama. London: David Fulton.
Phillips, S. (2003). Drama with children. Oxford: Oxford University Press.
Schonmann, S. (2011). Key Concepts in Theatre/Drama Education. Rotterdam: Sense Publishers.
Wagner, B. J. (1998). Educational drama and language arts: what research shows? Portsmouth, N.H.: Heinemann.